Chassis nummer

Lees meer
13-02-2017 18:05 #166699 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Chassis nummer
Dank je,
helaas=gelukkig neem ik ff aan ;)

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-02-2017 18:25 #166700 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Chassis nummer

Simon S schreef : helaas=gelukkig neem ik ff aan ;)

Nee, helaas = helaas.
Ik vind het een slechte zaak dat de APK keuring wordt afgeschaft.
Je ziet nu al in advertenties "APK tot <datum>, daarna vrijgesteld".
Ik vrees dat hierdoor gevaarlijke situaties ontstaan en bovendien dat de maatregel verkeerd geïnterpreteerd wordt.
Het feit dat er geen Algemene Periodieke Keuring meer is wil niet zeggen dat je niet hoeft te voldoen aan de permanente eisen uit de wegenverkeerswet (die ten grondslag liggen aan de APK als momentopname).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-02-2017 19:29 #166704 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic Chassis nummer
Keuring!?
Ja die was er mijn beginjaren ook niet want de APK bestond nog niet.
Wat we toen wel hadden waren dienders op een motorfiets die een hele scherpe blik hadden en alles wat in de verste verte maar op een "gebakje"leek, subiet naar de kant dirigeerden voor een nadere controle! Waarmee ik tevens wil zeggen dat het verdwijnen van de APK plicht absoluut niet betekent dat je dan maar kunt aanrommelen.Je geliefde oldtimer moet zonder meer voldoen aan de eisen die aan elke auto gesteld worden volgens de verkeerswetten. Qua uitstoot e.d. heb je geen problemen maar defecten aan stuurinrichting, remmen, banden, etc. zijn natuurlijk gewoon niet toegestaan.

Ik ga er zelf van uit dat verreweg de meeste oldtimerbezitters die een wagen bezitten van meer de 50 of 60 jaar oud hier bloed zuinig op zijn.
Als voor mijn auto's de APK plicht verdwijnt, dan doe ik hem elke 2 jaar even binnen bij een bevriende garagist die hem dan keurt voor mij als ware het APK, overigens voor een vriendenprijsje. Deze instelling heb ik al bij meer mensen bespeurd o.a. bij vrienden binnen de regionale clubs waar ik lid van ben.
Dit alles ondanks het feit dat ik zelf genoeg kennis heb om te beoordelen of een auto veilig is, gewoon even een second opinion, dit beveel ik iedereen aan.

Groet Gert

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-02-2017 21:12 #166713 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Chassis nummer
Mee eens Gert, ik vraag me dan ook af of je toch een APK kunt doen.
Het is niet verplicht maar het lijkt mij wel te kunnen met een geldig kenteken.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-02-2017 21:48 #166715 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic Chassis nummer
Simon,je kunt geen rechtsgeldige APK meer laten doen in verband met de dan geldende wetgeving. Wat wel kan is een keuring laten doen als ware het een APK.
Zelf denk ik er gewoon als een soort extra check aan, die goed is voor de gemoedsrust.

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
13-02-2017 22:19 - 14-02-2017 00:01 #166716 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Chassis nummer
De verplichte APK heeft niet aantoonbaar geleid tot minder ongelukken, zeker niet voor oldtimers. Zie hiervoor het WO van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid). Wel heeft de APK ertoe geleid dat veel autobezitters van APK tot APK rijden en dan alleen de zaken laten repareren die de APK aangeeft.

Met de oldtimers is het gewoon erg belangrijk dat je gewoon jaarlijks een uitgebreide servicebeurt uitvoert en repareert wat defect is. In het draadje over de doorgeroeste draagarm van de 140 krijgt nota bene de APK keurmeester nog bijna de schuld, want hij had dit moeten zien. Terwijl dit echt achterstallig onderhoud is! Wanneer is die draagarm voor het laatst ontroest aan de kant waar de veer zit???

Met mijn 8 oldtimers ben ik blij als de grens wordt opgetrokken tot 50 jaar; dit geld kan ik goed gebruiken om de draagarmen van mijn 140 te laten stralen en poedercoaten, als voorbeeld.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-02-2017 22:27 #166717 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Chassis nummer
Leuke input! Ik heb al even contact gehad met Rob Spoon en ga zo er meer bekend is over de invoering aanvullend onderzoek doen en een stukje schrijven voor het VKM over dit onderwerp. Het bovenstaande neem ik dan zeker mee als aanknopingspunt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-02-2017 22:42 #166718 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic Chassis nummer

Wel heeft de APK ertoe geleid dat veel autobezitters van APK tot APK rijden en dan alleen de zaken laten repareren die de APK aangeeft.

Helemaal mee eens, ik ken zelfs wel mensen die denken dat de APK de onderhoudsbeurt is. En ik ken ook mensen die echt denken dat het niet hoeven te betalen van wegenbelasting met een oldtimer leidt tot goedkoop autorijden. Not!

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
13-02-2017 22:56 #166719 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Chassis nummer
Lars, ik ben het (bijna) altijd met je eens, maar we moeten geen koud watervrees hebben om zaken af te schaffen die eerder zijn ingevoerd, mede op de lobby van de Bovag om de garagebedrijven te spekken. Van voor de APK tijd weet ik nog vanuit mijn werkzame leven dat het slechts zeeeer sporadisch voorkwam dat een technisch gebrek tot een aanrijding leidde.
Zeker is het zo dat de eigenaar/houder van een voertuig verantwoordelijk is dat het voertuig voldoet aan de eisen van de Wegenverkeerswetgeving. Eigen verantwoording! Maar dit stel ik niet ter discussie, wel het nut van APK bij onze oldtimers.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2017 10:30 #166729 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Chassis nummer
Ik vind ook dat het afschaffen risico's met zich mee brengt.
Zeker als je meerdere klassiekers hebt is het aantal km dat je rijdt soms minimaal.
Zoals ik al eerder heb betoogt, zou de VKV hier een rol in kunnen/moeten spelen.
Dit zal ik op de volgende ledenraad voorstellen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.