Stroomverdeler vonkt (teveel?)
- Jan Mulder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-03-2008 18:50 #50523
door Jan Mulder
Stroomverdeler vonkt (teveel?) is gemaakt door Jan Mulder
<p>Ik ben al een tijdje bezig om mijn1800S bouwdoos weer in elkaar te zetten en ik stuit zo nu en dan op een probleem(je). Ik heb de zaak namelijk niet uit elkaar gehaald en dan is het soms een beetje raden hoe het weer in elkaar moet. Vandaag de ontsteking: Geen vonk. Contactpunten bekeken, eruit gehaald en schoongemaakt. Toen wel een vonkje tussen de puntjes, maar het boutje waar het stekkertje van de puntjes aan vastgemaakt wordt, vonkt aan de buitenkant van de stroomverdeler ook. Dat boutje is de aansluiting van het draadje dat naar de bobine loopt. Enig idee wat er fout zit? Alvast bedankt! Jan</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-03-2008 20:03 #88578
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Stroomverdeler vonkt (teveel?)
<p>Jan,</p><p>Een minuscuul klien vonkejo over de contacpunten kan voorkomen maar is eigenlijk niet de bedoeling.</p><p>Staan de conatcpunten op ce juiste afstand? ca. 0,4mm</p><p>Heb je de condensator weer aangesloten?</p><p>Zijn de isolerende doorvoerringetjes van het "boutje" nog wel goed?</p><p>Dat je een vonk ziet op dit "boutje" dat is echt foute boel!!</p><p> </p><p>Zie je de vonkjes ook als je de hoogspanningskabel van de bobine aan massa legt?</p><p> </p><p>Sorry dat er meer vragen staan dan antwoorden; maar het helpt wel in het stellen van de juiste diagnose.</p><p>Succes</p>
- Dick Groot Boerle
- Junior lid
-
Minder
Meer
11-03-2008 21:56 #88577
door Dick Groot Boerle
Dick Groot Boerle 1800 S - 1963
Beantwoord door Dick Groot Boerle in topic Stroomverdeler vonkt (teveel?)
<p>Jan,</p><p>In aanvulling op de suggesties van Han: het gaat om een stroomkring die begint bij de + 12V aansluiting op de bobine; als de contactpunten gesloten zijn moet er statisch een stroom van ongeveer 3 A in dat circuit lopen. Je kunt dat eenvoudig controleren door de krukas zo te draaien dat de punten open staan en over die geopende punten een Amperemeter aan te sluiten. Je moet dan ongeveer 3A meten. Als dat niet zo is lekt er waarschijnlijk een deel weg via het boutje dat je ziet vonken en is er zoals Han zegt onvoldoende isolatie. Met een ohmmeter mag je tussen dat boutje en het verdeler huis geen enkele weerstand meten (meter op MegOhm bereik). </p><p> </p>
Dick Groot Boerle 1800 S - 1963
- Jan Mulder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-03-2008 22:07 #88576
door Jan Mulder
Beantwoord door Jan Mulder in topic Stroomverdeler vonkt (teveel?)
<p>Hartelijk dank voor de snelle reactie! Ik denk dat de fout in de isolatie op het boutje zit. Ik zie in het onderdelenboek dat er twee toegepast worden. Ik zie alleen niet zo goed hoe de volgorde moet zijn. Is het binnenwand-buitenwand? Verder heb ik ook nog een vraag over het meten. Er zit op mijn bobine een (1) draad, die loopt naar de stroomverdeler. Staat hier spanning op? Gemeten met een eenvoudige spanningsmeter? Staat op de diike draad van de bobine als het contact aan staat, ook spanning? Han. de hoogspanningskabel aan massa leggen is voor mij een vakkreet hoor? Verklaar u nader...
Dank je wel! Jan</p>
- Jan Mulder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-03-2008 22:08 #88575
door Jan Mulder
<p>Hartelijk dank voor de snelle reactie! Ik denk dat de fout in de isolatie op het boutje zit. Ik zie in het onderdelenboek dat er twee toegepast worden. Ik zie alleen niet zo goed hoe de volgorde moet zijn. Is het binnenwand-buitenwand? Verder heb ik ook nog een vraag over het meten. Er zit op mijn bobine een (1) draad, die loopt naar de stroomverdeler. Staat hier spanning op? Gemeten met een eenvoudige spanningsmeter? Staat op de diike draad van de bobine als het contact aan staat, ook spanning? Han. de hoogspanningskabel aan massa leggen is voor mij een vakkreet hoor? Verklaar u nader...
Dank je wel! Jan</p>
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-03-2008 22:31 #88574
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Stroomverdeler vonkt (teveel?)
<p><em>de hoogspanningskabel aan massa leggen is voor mij een vakkreet hoor? Verklaar u nader...
</em> </p><p>Dit betekent dat je het uiteinde van de dikke kabel ,die midden op de bobine zit, tegen het motorblok aanlegt.</p><p>Dat je, als je contact aan staat, spanning meet op de dunne draad van de bobine klopt; tenminste als de contactpunten geopend zijn. Als de contactpunten gesloten zijn moet je 0 Volt meten.</p><p>Waarschijnlijk meet je ook 12V op de dikke kabel (heb ik echter nooit geprobeerd). Kijk wel uit met het meten van spanning op de dikke bobinekabel; op het moment dat de contact punten openen komt hier een hele hoge spanning op te staan; ongeveer 10.000 Volt.
Deze hele hoge spanning is niet direct dodelijk; de energie die hier achter zit is niet groot genoeg om een mens te doden. Maar je schrikt wel als je zo'n optater krijgt. De secondaire gevolgen, bijv doordat je schrikt en je hand terug trekt, kunnen erg groot zijn daardat je je flink stoot (of nog erger.......of met je hoofd ergens tegen aan slaat)</p>
Deze hele hoge spanning is niet direct dodelijk; de energie die hier achter zit is niet groot genoeg om een mens te doden. Maar je schrikt wel als je zo'n optater krijgt. De secondaire gevolgen, bijv doordat je schrikt en je hand terug trekt, kunnen erg groot zijn daardat je je flink stoot (of nog erger.......of met je hoofd ergens tegen aan slaat)</p>
- Jan Mulder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2008 00:11 #88573
door Jan Mulder
<p>Bedankt voor de tip Han, ik ben voorzichtig hoor!! Weet je hoe de isolerende doorvoerringetjes geplaatst moeten worden?? Jan </p>
- Rob Postema (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-03-2008 14:28 #88572
door Rob Postema (GAST)
Beantwoord door Rob Postema (GAST) in topic Stroomverdeler vonkt (teveel?)
<p>
</p><p>Iig op zo'n manier dat het doorvoer-boutje op geen enkele manier contact maakt met het huis.</p><p>Heeft mij dagen gekost, alvorens ik hier ook achter was (isolatie om boutje was weg, en is bijna niet te zien)</p><p>Heel klein stukje plastic buis over de bout geschoven, aan beide zijden van het huis plastic ringetjes en geen sluiting meer.</p><p> </p><p>FYI: op deze site : volvo1800pictures.com/sweden/Volvo_1800_...ion_main_page_en.htm document Nr3: <font size="2">3 Electrical system P1800, pagina 11/12 staat een 'explosie'-tekening van de verdeler waar de volgorde van de ringetjes in staat.</font></p><p><font size="2"></font></p>Weet je hoe de isolerende doorvoerringetjes geplaatst moeten worden
- Jan Mulder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2008 15:35 #88571
door Jan Mulder
<p>Dank je wel Rob. Ik kom steeds dichter bij de 'oplossing'.
Wat een mens al niet bezig kan houden..... Wat ik niet goed kan zien op dit schema en ook het onderdelenboek geeft me niet helemaal zekerheid, maar moet het stekkertje van de contactpunten ook geen contact maken met de behuizing en juist wel met het boutje of andersom? Dus achter het isolatieringetje of juist tussen het isolatieplaatje en de behuizing? Als ik goed kijk in het boek (maar het druist een beetje tegen de theorie in denk ik) dan is het: boutje met de kopse kant in het huis: dan eerst een ring, dan isolatiering, dan stekker contactpunten, dan wand behuizing, isloatiering, normale ring, aansluiting condensator, normale ring, 'lock washer', moertje, aansluiting bobine draadje, ring, boutje. That's it. (??????) Jan. </p>
- Rob Postema (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-03-2008 15:49 #88570
door Rob Postema (GAST)
Beantwoord door Rob Postema (GAST) in topic Stroomverdeler vonkt (teveel?)
<p>Volg de stroom.................</p><p> </p><p>1 puntje 'ligt' in de behuizing en maakt dus permanent contact met het huis</p><p> </p><p>Andere puntje zit op de arm en de arm + bij behorende stekkertje zijn geisoleerd van het huis.</p><p> </p><p>Ik zou toch maar een isolatieringetje tussen stekker en wand-behuizing doen</p>