Volvo 142 1973 waarschuwingslampje gordel, hoe hoort dit te branden?

• Ben Meijer
  • Junior lid
  • Junior lid
  • Jonge liefhebber van (Elektro)techniek.
Meer
15-05-2026 00:48 #1480864 door Ben Meijer
Beste allen, 

Ik ben bezig met het aanpakken van de elektrische installatie van mijn Volvo 142 uit 1973. Er was nogal aan geknutseld om enige problemen te omzeilen zoals een kapotte potmeter. Maar ik ben alles weer aan het terugbrengen naar de originele bedoeling van de bedrading van het bedieningspanneel. 

Nu heb ik ook de originele gordels weer geinstalleerd inclusief een nieuw 3 punts relais gezien de oude net een sambabal was geworden en wil ik ook het waarschuwingslampje weer laten functioneren.

Volgens het schema, zie:  Schema Volvo 140 1974  (ik weet niet hoeveel de 1973 versie verschilt van de 1974 versie, maar het lijkt mij minimaal), moet het lampje worden aangesloten op dezelfde connector van het knipper relais als de waarschuwingslichten. Echter is het 1,2 W lampje dusdanig zwak voor het thermisch relais, dat het relais niet knippert wanneer het contact is ingeschakeld, maar de gordel niet in de vergrendeling zit. 

Nu had ik in de auto nog een cilindervormig 3 punts relais zitten en zat het lampje van de gordel op een Groen/Rode draad aangesloten die continu 12V levert bij ingeschakeld contact, dus niet op het relais aangesloten. Dit betekent dat het waarschuwingslampje van de gordel continu brand wanneer contact ingeschakeld, maar gordel niet in de vergrendeling. Als ik deze aansluit op connectie 49a van het 3 punts relais, brand deze ook gewoon continu, dus een te laag vermogen om het relais te laten knipperen. Nu zou ik graag willen weten wat origineel de bedoeling is, hoort het lampje van de gordel te knipperen, of gewoon continu te branden? Daarnaast staat in het schema dat er ook een buzzer zou moeten zijn, echter heb ik deze niet kunnen vinden. Zit deze ook op de 1973 versie? En weet iemand toevallig ook waar?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.