Claxon Amazon werkt niet
- Nic Nijdam
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-05-2025 17:20 #1477251
door Nic Nijdam
Beantwoord door Nic Nijdam in topic Claxon Amazon werkt niet
Dat begrijp ik Han, maar ik vroeg mij af of er ook kortsluiting in de claxonhoorn zelf kan zitten. En omdat de claxonhoorn naar ik dacht permanent op de fase draad is aangesloten zou er daar lekstroom kunnen optreden. Of is dit een denkfout?
Verder: weet jij waar ik een bedradingschema in kleur voor de P120 (1967) zou kunnen vinden?
Ja, de auto is rechts gestuurd.
Groet,
Nic
Verder: weet jij waar ik een bedradingschema in kleur voor de P120 (1967) zou kunnen vinden?
Ja, de auto is rechts gestuurd.
Groet,
Nic
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-05-2025 17:37 - 22-05-2025 17:38 #1477252
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Claxon Amazon werkt niet
Heb de indruk dat je een beginnend sleutelaar bent. In dat geval, en ook alsje al wat hands on experience hebt, adviseer ik om de Haynes manual aan te schaffen. Is werkelijk een enorme bron van informatie.
Kleurenschema van jouw type is wat lastiger. maar de onderlinge verschillen in de diverse bouwjaren zijn minimaal.
Bekijk deze eens, geeft volgens mij voldoende informatie voor jouw probleem.
www.volvokv.nl/documentatie/toegelaten-m...ma-amazon-combi/file
Kleurenschema van jouw type is wat lastiger. maar de onderlinge verschillen in de diverse bouwjaren zijn minimaal.
Bekijk deze eens, geeft volgens mij voldoende informatie voor jouw probleem.
www.volvokv.nl/documentatie/toegelaten-m...ma-amazon-combi/file
Laatst bewerkt 22-05-2025 17:38 door Han Misdom.
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
22-05-2025 21:38 #1477258
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Claxon Amazon werkt niet
Electrische problemen zjn lastig, leuke breinbrekertjes.
Maar met logisch nadenken kom je een heel eind.
Lekstroom in de claxon past niet goe dbij je verhaal. De 12v staat er immers altijd op, en bij remlicht aan brandt het pas door.
Overigens: je kunt die 12v ook meten op die claxonring: komt er echt 12v tot daar? Of is het minder? Dan is er ergens nog een weerstand (maar daarbij verwacht ik geen doorbranden)
Verder zie ik op de foto dat er 3 bruine draden vetrekken bij die lege zekering. Dat zijn de verbindeingen die Han in stap 2 bedoelt.
Haal ze los, kijk wat er gebeurt.
Sluit ze om-en-om een-voor-een aan. En test: wat werkt wel, wat niet. dat is stap 3 van Han.
Zoals Han ook beschrijft: dat vreet zekeringen (al gaat er hopelijk niet bij elke test een stuk).
Vandaar de lamp truc in stap 1 (waarvoor dank Han, kende ik zo ook nog niet).
Als het allemaal massa geschakeld is, dan zou er bij de verbruiker dus 12V moeten aankomen , maar ook 12v op de uitgang staan, tot aan de schakelaar. Meet dus eens bij de remlichten of daar ook 12v op staat.
Wat ik niet kan duiden: zekering brandt door bij gebruik remlicht en bij gebruik claxon. Die zie ik nog niet zo icm massageschakelt.
Dan nog iets: wat is de derde bruine draad? En waar gaat de rechterdraad aan voedingszijde naartoe/vandaan? De echte voeding lijkt via verbinding van de dikke rode erboven te komen.
Kortom, pak de multimeter en probeer met schema van Han het stuk met de storing te vinden.
Maar met logisch nadenken kom je een heel eind.
Lekstroom in de claxon past niet goe dbij je verhaal. De 12v staat er immers altijd op, en bij remlicht aan brandt het pas door.
Overigens: je kunt die 12v ook meten op die claxonring: komt er echt 12v tot daar? Of is het minder? Dan is er ergens nog een weerstand (maar daarbij verwacht ik geen doorbranden)
Verder zie ik op de foto dat er 3 bruine draden vetrekken bij die lege zekering. Dat zijn de verbindeingen die Han in stap 2 bedoelt.
Haal ze los, kijk wat er gebeurt.
Sluit ze om-en-om een-voor-een aan. En test: wat werkt wel, wat niet. dat is stap 3 van Han.
Zoals Han ook beschrijft: dat vreet zekeringen (al gaat er hopelijk niet bij elke test een stuk).
Vandaar de lamp truc in stap 1 (waarvoor dank Han, kende ik zo ook nog niet).
Als het allemaal massa geschakeld is, dan zou er bij de verbruiker dus 12V moeten aankomen , maar ook 12v op de uitgang staan, tot aan de schakelaar. Meet dus eens bij de remlichten of daar ook 12v op staat.
Wat ik niet kan duiden: zekering brandt door bij gebruik remlicht en bij gebruik claxon. Die zie ik nog niet zo icm massageschakelt.
Dan nog iets: wat is de derde bruine draad? En waar gaat de rechterdraad aan voedingszijde naartoe/vandaan? De echte voeding lijkt via verbinding van de dikke rode erboven te komen.
Kortom, pak de multimeter en probeer met schema van Han het stuk met de storing te vinden.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-05-2025 23:39 #1477262
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Claxon Amazon werkt niet
De derde bruine draad gaat naar het relais voor de achteruitrijlichten.
groet, Niek de Boer.
groet, Niek de Boer.
- Nic Nijdam
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-05-2025 20:29 #1477281
door Nic Nijdam
Iedereen hartelijk dank voor het meedenken en de adviezen. Helaas kan ik even niet aan de auto werken.
Dus: wordt vervolgd.
Groeten,
Nic
Dus: wordt vervolgd.
Groeten,
Nic
- Nic Nijdam
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
03-06-2025 20:14 #1477449
door Nic Nijdam
Vandaag het probleem van kortsluiting in claxons of remlichten?? opgelost door systematisch zoeken en meten.
De boosdoener bleek toch een van de claxonhoorns te zijn, waarin kortsluiting zit.
De boosdoener bleek toch een van de claxonhoorns te zijn, waarin kortsluiting zit.
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
05-06-2025 22:37 #1477470
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Claxon Amazon werkt niet
Fijn dat je het lek boven hebt!
Al doorzie ik nog niet zo goed hoe de kortsluiting in de claxons de zekering doet doorslaan bij het gebruik van remlichten.
Maar dat is nu niet meer zo relevant meer natuurlijk....
Al doorzie ik nog niet zo goed hoe de kortsluiting in de claxons de zekering doet doorslaan bij het gebruik van remlichten.
Maar dat is nu niet meer zo relevant meer natuurlijk....