Claxon Amazon werkt niet
- Nic Nijdam
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
21-05-2025 17:19 #1477223
door Nic Nijdam
Claxon Amazon werkt niet is gemaakt door Nic Nijdam
Niet werken van de claxon is naar ik weet een vaak voorkomend probleem bij de Amazon. Om de oorzaak bij mijn 1967 Ama te vinden heb ik als volgt gehandeld: Eerst de Claxon Ring van het stuurwiel verwijderd om zo nodig de schotels 25 en 22 (de feitelijke "schakelaar" van de claxon) met tussenliggend schuimrubber te ontdoen van eventuele corrosie. Toen de functie van de claxons zelf op functioneren getest door de "schotelschakelaar" te bypassen. Geen geluid. Zekering (8A) gechecked (had ik natuurlijk eerst moeten doen) : doorgebrand. Nieuwe zekering geplaatst: weer gebypassed, weer doorgebrand. Zekering ook gebypassed. Claxons functioneren goed! VRAAG: is de zekering van 8A te laag?? Kan ik die vervangen door 16A?? Kan er kortsluiting in de Claxons zelf zitten?? Hoe kom ik daar achter??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
21-05-2025 17:44 #1477224
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Claxon Amazon werkt niet
Je zou kunnen proberen om met een multimeter de stroomsterkte door de claxon te meten.
Maar wat zit er nog op die zekering? Werkt dat nog, zonder dat zkering doorbrandt?
Maakt de +draad zit er ergens tussen de schakelaar en de claxon massa?
Dat laatste had ik ooit met de achterruitverwarming op de 340, draad zat tussen de bout van achtergordels geklemd en zorgde dat de zekering er uit klapte...
Maar wat zit er nog op die zekering? Werkt dat nog, zonder dat zkering doorbrandt?
Maakt de +draad zit er ergens tussen de schakelaar en de claxon massa?
Dat laatste had ik ooit met de achterruitverwarming op de 340, draad zat tussen de bout van achtergordels geklemd en zorgde dat de zekering er uit klapte...
- Nic Nijdam
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
21-05-2025 21:21 #1477226
door Nic Nijdam
Beantwoord door Nic Nijdam in topic Claxon Amazon werkt niet
Bedankt voor het meedenken.Op dezelfde zekering zitten ook de remlichten. Ik heb net met een nieuwe zekering de rem ingetrapt en de zekering brandde direct door. Dus ik zal daar morgen gaan zoeken. Bij de lampen of bij het rempedaal?Over de multimeter: die van mij heeft een maximaal bereik van 500 milli Ampere. Als een 8A zekering al doorbrandt, denk ik dat mijn multimeter zeker zal doorbranden als ik die in plaats van de 8A zekering in de stroomkring schakel.Wat bedoel je met de zin:“Maakt de +draad zit er ergens tussen de schakelaar en de claxon massa?”
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
21-05-2025 21:54 #1477230
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Claxon Amazon werkt niet
Met die zin bedoel ik dat je kunt contoleren of de 12V ergens tussen de schakelaar en de verbruiker (claxon) de massa raakt waardoor kortsluiting ontstaat.
Of zit de schakelaar in de massa kabel bij de amazons?
Als het met remlichten ook gebeurd, lijkt het wel ergens een kortsluiting tussen een 12v kabel en de massa/carrosserie. Al ken ik het bedradingsschema vaan een Amzon niet...
Succes!
Of zit de schakelaar in de massa kabel bij de amazons?
Als het met remlichten ook gebeurd, lijkt het wel ergens een kortsluiting tussen een 12v kabel en de massa/carrosserie. Al ken ik het bedradingsschema vaan een Amzon niet...
Succes!
- Nic Nijdam
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
21-05-2025 22:04 #1477231
door Nic Nijdam
De Claxon schakelaar (in het stuur) zit bij de Amazon in de massa kabel.
Ik ga morgen eens bij het achterlicht huis in de kofferbak kijken
Bedankt nogmaals
Ik ga morgen eens bij het achterlicht huis in de kofferbak kijken
Bedankt nogmaals
- Johan Geers (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
22-05-2025 01:12 #1477233
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Claxon Amazon werkt niet
Ik heb er een relais tussen gebouwd het nadeel van wat Volvo doet is dat de schakelring op het stuur de volle stroom van de claxon moet voeren dit ondervang je met een relais er tussen.
Schakelringen zij meestal al oud en kunnen bij grote stromen weigeren.
succes
Johan Geers
Schakelringen zij meestal al oud en kunnen bij grote stromen weigeren.
succes
Johan Geers
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-05-2025 11:29 #1477239
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Claxon Amazon werkt niet
zekeringen doorbranden is sluiting. Die sluiting opzoeken en verhelpen lost je probleem op. Zwaardere zekeringen niet, maar kan wel tot ongewenste bij-effecten leiden, zoals lege accu of toch weer doorbranden als je het niet kan gebruiken of gekookte eieren die je eigenlijk wou bakken
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-05-2025 14:02 #1477242
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Claxon Amazon werkt niet
Kunnen ooit weerbarstige problemen zijn en het vreet zekeringen.
Om dat laatste te omzeilen pas ik altijd de volgende methode toe.
Om dat laatste te omzeilen pas ik altijd de volgende methode toe.
- Vervang de zekering door een zware lamp van 50 a 60 Watt. Bijv een koplamp.
Als er een sluiting is zal de lamp fel branden.
Is er geen sluiting, en er is een verbruiker ingeschakeld, dan zal de lamp flauw opgloeien. - Trek nu alle stekkers los op de uitgang van de desbetreffende zekering.
- Sluit de verbruikers een voor een aan op de zekering en test elk circuit afzonderlijk.
- Zodra je koplamp fel oplicht heb je de boosdoener te pakken; vanaf nu is het systematisch zoeken in het desbetreffende circuit.
- Nic Nijdam
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-05-2025 14:54 #1477243
door Nic Nijdam
Eens dat een doorbrandende zekering wijst op kortsluiting. Een relais plaatsen voor aansturing van de claxon lijkt mij wel een goed idee, maar lijkt mij een oplossing op termijn voor de regelmatig slecht of niet functionerende claxonring op het stuurwiel.Voor zover ik weet zitten op de betreffende zekering (zie foto: ik heb de zekering er daar uitgehaald) alleen de claxon en het remlicht. Als ik de claxon niet gebruik en alleen op de rem trap brandt de zekering door.Kan ik hieruit afleiden dat het probleem alleen in het remlicht circuit zit?Of is ook als je de claxon niet gebruikt nog een lekstroom via de claxon mogelijk? Dit omdat de bediening van de claxon tot stand komt door massa maken via de claxonring.Misschien ook belangrijk: het probleem is ontstaan nadat de auto door de wasstraat is gegaan. Iets dat ik anders nooit doe.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-05-2025 15:33 #1477244
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Claxon Amazon werkt niet
Nic, ik ga niet gissen naar de oorzaak want "gissen is missen".
Gestructureerd werken is de enigste manier om dit soort zaken goed aan te pakken.
PS, is dit een rechts gestuurde auto?
Gestructureerd werken is de enigste manier om dit soort zaken goed aan te pakken.
PS, is dit een rechts gestuurde auto?