Dashboardlampjes, welke fitting, welk voltage, hoeveel watt?

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-01-2009 22:08 #90656 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Dashboardlampjes, welke fitting, welk voltage, hoeveel watt?
Beste Bas
OK, excuus aanvaard. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben zijn toch die LEDs van jou. Zonder met mijn competenties te koop te willen lopen, weet ik aardig wat er te koop is in LED-land, maar het enige dat ik ben tegengekomen zijn LEDs die al van een weerstand voorzien zijn wanneer ze een bedrijfsspanning van 12v aankunnen. De 'kale' LED heeft toch een spanning van tussen 2 en 3, soms iets meer afhankelijk van de kleur en de lichtsterkte, nodig. En dan nog heeft een LED iets nodig dat de stroom die er doorheen loopt, beperkt. Dat brengen de eigenschappen van de LED met zich mee. Er zijn schakelingen met FETs en een IC waar meerdere LEDs tegelijk mee gevoed worden, maar ook daar wordt toch nog gebruik gemaakt van een of twee weerstanden.
Daarnaast ken ik ook oplossingen met een pulsbreedte- regeling/sturing, waar je dmv de lengte van de uitgestuurde puls de helderheid van de LED kunt regelen. Maar ook daar zit een stroombegrenzing met een weerstand in.
Omdat ik nooit te oud ben om iets nieuws te onderzoeken, ben ik dus erg nieuwsgierig naar de LEDs die op 12v zonder weerstand of een of andere schakeling te gebruiken zijn en waar je ze gezien/gekocht hebt. Zou inderdaad makkelijker en betrouwbaarder zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.