- Berichten: 139
Dashboardlampjes, welke fitting, welk voltage, hoeveel watt?
- Edo Dijkgraaf (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik ben nog geen lid. Dat komt in januari, omdat ik anders voor de laatste paar weken van december voor een half jaar moet betalen. Om aan te geven hoe serieus ik ben als Volvoberijder, hoop ik dat ik Siang Phoa mag aanwijzen als referentie/medelid van de 700 Vereniging.
Ik wil onze Amazon voorzien van nieuwe dashboardlampjes. De waarschuwingslampjes doen het geloof ik allemaal op dat grote rode lampje bij de ruitenwisserschakelaar na, want die is maar met één draad aangesloten. Geen idee waar dit lampje voor dient. Ik heb de wens nieuwe bedrading aan te leggen, omdat het onder het dashboard van de Amazon een nogal aan elkaar geknoopte bende is. Ik heb besloten de nieuwe bedrading niet af te wachten, maar volgend weekend alles tegelijk te vervangen door LED.
Mijn reden om te kiezen voor LED, is niet zozeer het geroemde stroomverbruik, maar het feit dat LED bijna niet stuk gaat. Veiligheid vóór alles, maar dat gevoel kennen jullie waarschijnlijk.
Ik heb vier lampjes uit de fittingen getrokken, waarvan ik denk dat het de lampjes van de (lint)snelheidsmeter zijn. Het betreft nogal een bonte verzameling:
Lampje 1: Als je met je achterhoofd op het rempedaal ligt links. Philips 12V 2W. Lijkt nog in tact, maar brandt niet.
Lampje 2: Links van het midden. Tungsram 12V 4W. Lijkt in tact, maar het glas lijkt "verbrand".
Lampje 3: Rechts van het midden. Philips 24V 4W. Van binnen geblakerd. Niet een beetje. Je zou bijna denken dat het hoort. Dit lampje mist waarschijnlijk één aansluitdraad. De andere drie waren met twee draden aangesloten, deze met slechts één draad.
Lampje 4: The opposite van Lampje 1. Merk onbekend. Het metalen gedeelte is als enige van koper. 12V 2W. Lijkt in tact.
Heeft iemand een lijstje met daarop:
1. De soorten dashboardlampjes.
2. De fittingsoort per lampje (al lijken ze tot dusver allemaal hetzelfde)
3. De plaats van het lampje
4. Het voltage van het lampje
5. Het wattage van het lampje
Dat zou echt geweldig zijn, want dan kunnen we weer zien hoe hard we rijden.
Ik zat trouwens te denken aan groene LEDjes. Witte zijn waarschijnlijk te fel. Blauw of rood is te Duits. Groen is lekker ouderwets. (Al wil ik nog wel experimenteren)
Ik hoor graag van jullie!
Groet,
Edo
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Menges
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 233
Ronald</p>
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 317
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 271
Voor een LED die op 12v moet werken zou je een voorschakelweerstand van +/- 460 Ohm (per LED) moeten solderen, anders is de pret zó voorbij. Als je dan alles origineel laat, dus alles via de originele schakelaar laat lopen, kun je de dashboardverlichting ook nog 'dimmen'.
Overigens; als je voor de witte die te fel zijn een grotere weerstand zet, is het licht ook minder fel. En er zijn ook 'warm'-witte LEDs die wat minder blauwig zijn.
In de achterlichten van mijn PV heb ik al LEDs ingebouwd; 25 st. 10mm. LEDS á 16000 microcandela per kant.
Dit is dan voor het gecombineerde rem/achterlicht. Voor de rem komt de volle spanning op de schakeling; voor het gewone achterlicht zit dan een extra weerstand. Het geeft net even een wat helderder achterlicht en een iets feller remlicht, en het is wat betrouwbaarder vanwege de langere levensduur van LEDs. Ik wens je veel plezier met expirimenteren!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edo Dijkgraaf (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 139
Zoals deze?
Ik heb weer wat te doen. Ik ga zo de Conradcatalogus erbij pakken een die voorschakelweerstanden zoeken. Wordt leuk!
Sven, heb jij ook weerstanden voor die achterlichten moeten solderen? Of zijn die plug-and-play?
Ik hoor het graag!
Groet,
Edo
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 271
Nee, ze zijn nooit plug and play. Ik heb strengetjes van 5 leds gemaakt; een rode LED is +/- 2,1 V. De LEDs in serie gezet, dan mag je de spanning van de LEDs optellen, maakt 10,5 V. Je boordspanning is tussen 11,6 en 13,8v gemiddeld, dus om aan 12v te komen zou je er nog één LED bij moete doen. Echter, om te voorkomen dat er een te hoge stroom door de LEDs zou gaan lopen en ze verbranden, moet er een weerstand voorgeschakeld worden. Ik heb hem, om het aan de veilige kant te houden, op 220 Ohm per streng van 5 genomen. Deze weerstand mag 1/4 Watt kunnen verdragen.
Om de LEDs een lagere lichtsterkte te laten leveren voor het gewone licht, heb ik voor de totale 5 strengen weer een weerstand van 470 Ohm geschakeld; deze moet wat meer vermogen aankunnen. Ik had er toevallig nog een van 20Watt over, maar het mag ook iets minder.
Om te voorkomen dat wanneer het gewone licht brandt, toch de maximale spanning de LEDS via via kan bereiken heb ik hier een diode voorgeschakeld. Net als voor de 'volle'spanningkant van het remlicht.
Ik heb alles op een 'expirimenteer'printplaatje van Conrad gesoldeerd; de gaatjesafstand van het printplaatje was dezelfde als de pennetjes van de LEDs. Dan de gesoldeerde printjes op maat gemaakt en in het achterlicht geschroefd.
Het was een aardig klusje om alles aan elkaar te solderen, maar het loont de moeite! Ik ben me er van bewust dat het zonder schema wat ingewikkeld lijkt, maar ik weet niet goed hoe ik een tekeningetje in dit forum moet implanteren. Laat je e-mail weten en ik doe m'n best om een schema jouw kant op te sturen. Kan even duren, wnt met de kerst ben ik onbereikbaar.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 271
Succes met zoeken!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bas Kooijman (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 66
Remlichten, zijn er ook gewoon in 24 continu en 36 LED's remkracht, allemaal standaard op 12 volt.
LED's in de tellerbak is ook geen probleem. Kosten wel weer rond de 20 euro, dat wel.
Voor de 9 serie hem ik ze er ook in gehad en dat waren T10-fittingen, met een groene, blauwe, rode en weer witte LED erin, uiteindelijk is het warm wit gebleven.
De gebruikte LED's waren concave, 600mcd 180-graden LED's, die naar mijn idee te weinig licht gaven. Prijs:1,95 pst.
Ik zou aanraden er minstens 1200 voor te nemen.
Hoe goed een producent zijn best ook doet, de uitstraling zit voornamelijk aan de kopse kant, ondanks de 180-graden aanduiding. In mijn teller, was het 'niet-je-dat'.
Die 6x3mm lijkt me een beetje overdone, instructieboekjes lezen bij het licht van je tellerbak? Nou nee.
Ik heb een 8000mcd LED in de middenarmsteun gezet, prima verlicht snachts, in kan alles vinden.
Ik zal je een bericht sturen (via V700V) met mijn leverancier erin, kun je eens kijken of je vindt wat je zoekt.
De tijd van 'knutselen' met weerstanden lijkt me voorbij. Je creeert er onnodig risico mee, zeker als je van horen zeggen zou hebben dat het zou kunnen werken, wat het blijkt te doen, maar als ineens de achterkant in de fik vliegt (bij wijze van) is dat toch zonde van je Amazon. Als je niet met open verbindingen hoeft te werken in een (meestal lek) achterlicht, zou ik het zeker niet doen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 271
Dus; Edo, als je nog meer info nodig hebt, laat je mailadres weten en ik doe mijn best zo volledig mogelijk een beschrijving voor je te maken.
Wat overigens de waterdichteid betreft: Ik heb e.e.a met warme lijm ( hotmelt ) "ingegoten". Ik wilde het ooit nog eens met 2 componenten hars doen, maar dit zit zo goed dat het nog niet echt nodig is.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bas Kooijman (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 66
Dat je het hebt ingegoten, vind ik een prima actie, zeer verstandig.
Waar ik je vooral op wilde wijzen (teruglezend is dat niet zo gelukt, zag ik) is dat je eigenlijk helemaal niet hoéft te prutsen met weerstanden, omdat de meeste LED's op 12 volt te krijgen zijn. Scheelt tijd, moeite, onnodig risico en kosten.
Als je hierover meer wil weten, wil ik hierop nog wel uitgebreider in gaan.
(En ter ondersteuning: Ik ben gecertificeerd Installateur NEN1010, met richting Electronica, Electrotechniek en certificaat energietechniek. Dan snap je wellicht de felheid van mijn reactie, die overigens helemaal niet vervelend, maar meer waarschuwend bedoeld was.)
Overigens is knutselaar niet per sé negatief hoor, door knutselaars rijden veel door anderen afgescheven oltimers gelukkig nog rond in het straatbeeld. Knutselaars mét kennis. Je hebt ook knutselaars zónder kennis, die net zo lang solderen en liever nog draadjes in elkaar draaien, tot het werkt. Dat noemen we hier thuis braswerk.
Deze nuance had ik inderdaad vergeten....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.