nieuwe contactpuntjes,verdelerkap, kleppen gesteld: loopt niet m

• Wim van de Ven
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2009 21:52 #49634 door Wim van de Ven
Heb nieuw setje contactpuntjes, verdelerkap en rotor gemonteerd en de kleppen gesteld en nu wil de moter niet meer aanslaan, denk dat ik een kleine, doch belangrijke fout heb gemaakt, wie weet wat de meest voorkomende beginnersfouten zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2009 22:29 #92432 door Siang Phoa
draadje van de contactpunten verkeerd aangesloten, maakt massa aan het verdelerhuis? 2e optie: bougiekabels verwisseld.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Wim van de Ven
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2009 23:15 #92431 door Wim van de Ven
<p>Ok&eacute; dat zou misschien kunnen de contactpuntjes, dacht trouwens dat het maar op 1 manier kon, ga morgen direct kijken!</p><p>bedankt voor de reactie. vr. grt. Wim v.d. Ven</p>

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2009 17:12 #92430 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic nieuwe contactpuntjes,verdelerkap, kleppen gesteld: loopt niet m
Bougiekabels op de goede plek? Cylinder 1 zit aan de radiateur kant, de distributeur draait tegen de klok in, dus links naast 1 komt 3,4,2. Wat ook veel voorkomt is dat cylinder 1 niet in zijn compressieslag stond toen je de ontsteking afstelde maar cylinder 4. Draai de bougies eruit en zet de poelie op het bovenste dode punt. Voel met een schroevendraaier oid in het bougiegat van cylinder 1. Je voelt dan of de zuiger helemaal bovenin staan. Is dat niet het geval dan staat zuiger 4 bovenin. In dat geval de motor nog een keer helemaal rond draaien zodat zuiger 1 bovenin staat en dan de ontsteking afstellen. Je kan het ook zien aan de rotor, die moet naar de aansluiting van bougiekabel 1 van de verdeelkap wijzen ipv naar 4.

• Wim van de Ven
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2009 18:47 #92429 door Wim van de Ven
Kabels zitten goed, ik heb de contactpuntjes vervangen met dezelfde stand van de rotor als waarin ik ze verwijderd heb, dus aan de ontsteking hoef ik toch niets te veranderen?

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2009 20:05 #92428 door Tom Steverink
<p>Kijk met een lampje eens of je de punten wel contact maken? </p><p>Vaak zit er een beschermend laagje op de punten: even een lapje met wasbenzine ertussendoor halen en dan....lopen. Anders de punten eruit, schoonmaken en opnieuw monteren: je kunt ze ook tegen de rand van de verdeler hebben aangezet en dan maak je sluiting!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2009 20:54 #92427 door Lars Rengersen
Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de volledige titel van dit topic.
Er staat "re: nieuwe contactpuntjes,verdelerkap, kleppen gesteld: loopt niet m".
Wat ik me afvraag, loopt hij helemaal niet of niet mooi?

Bij helemaal niet kan ik (naast het bovengenoemde) nog het draadje tussen de verdeler en de bobine bedenken.
Afhankelijk van het type zit dit met een oogje op hetzelfde boutje geschroefd. Mocht deze nu ontbreken dan loopt hij helemaal niet.

Als het is hij loopt niet mooi, dan zou ik het zoeken in de contacthoek en eventueel even opnieuw afstellen van de ontsteking.

Succes,
Groeten Lars

• Wim van de Ven
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2009 22:32 #92426 door Wim van de Ven
<p>sorry mensen ben even weggeroepen, ga morgen verder zoeken mbv jullie aanwijzingen, het is zo dat de motor eigenlijk fantastisch liep, maar ja ik had het spul liggen en dacht laat ik het er maar opzetten want het was wel aan vervanging toe</p><p>hij loop nu dus helemaal niet meer, start wel maar slaat niet aan, draadje van de contactpunten gecheckt, zit goed, maar als ik de draad die vanuit de bobine komt vlakbij het kleppenddeksel houd en start zie ik geen vonken.</p><p>eerst bedankt voor de reacties, wordt vervolgd</p><p> </p><p>Wim van de Ven</p>

• Bart Coppens
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-06-2009 12:02 #92425 door Bart Coppens
<p>Erg herkenbaar, zijn afgelopen twee weken met een soortgelijk probleem bezig geweest om een Ama van een vriend weer rijdend te krijgen voor de Kristoffeltocht... niet gelukt!</p><p>Heb je gekeken of alle wel bougies vonken? Bij ons werden deze vrij snel pikzwart door de roetaanslag en wilde ze niet meer vonken totdat we ze schoonmaakten. Moesten dit regelmatig doen! (kwestie van uitdraaien in 'n bougiekabel steken, contact maken op de kleppendeksel ofzo en ff starten)</p><p>Succes</p>

• Wim van de Ven
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2009 20:23 #92424 door Wim van de Ven
Helaas, alle suggesties geprobeerd, niets werkt, het kleine draadje wat van de bobine komt vonkt wel enigszins als ik 'm tegen het kleppendeksel houd, de dikke draad die middenop de verdelerkap zit vonkt niet, als ik een bougie losdraai en in de bougiekabel tegen het deksel houd vonkt ie ook niet, zal door mijn werkzaamheden de bobine of de condensator stuk gegaan zijn?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD