Spanningsstabilisator.

Lees meer
19-01-2023 12:51 #201772 door Lamert Muijtstege
Beantwoord door Lamert Muijtstege in topic Spanningsstabilisator.
Hallo Simon, 
Met veel belangstelling jouw stukje aan het lezen geweest.  Naar aanleiding van jou stukje en het gegeven dat mijn hele dashboard nu nog los ligt 
heeft mij doen besluiten om de converter gelijk te bestellen. Mijn stabilisator is er een met  3 polen  (p1800ES 1973) echter geen idee
hoe ik hem moet aansluiten. Kun jij een schema verzorgen ?
Met vriendelijke groet; Lamert Muijtstege

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2023 14:27 #201775 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic Spanningsstabilisator.
Lamert,

Ik zal kijken wat ik kan vinden qua schema. Ik moet namelijk even weten wat de aansluitingen op jou stabilisator zijn.

Wellicht kun je een foto maken van jou oorspronkelijke stabilisator, en dan met name van de aansluitingen. 
Kijk anders even naar het brichtje van Rob Moltzer. (Iets terug lezen. ) daar staat een 3 poot spanningsstabilisator afgebeeld. Als dat die identiek is aan de jouwe, is het niet zo moeilijk.

Mvg
SImon.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2023 11:17 #201790 door Lamert Muijtstege
Beantwoord door Lamert Muijtstege in topic Spanningsstabilisator.
Hallo Simon , bij het loshalen van de stabilisator zie ik dat het er een is met twee polen  (wel met elk twee aansluitingen ).
De stabilisator is van smith en kan geen nummer vinden.  De aansluitingen hebben de letters I en B.  Neem aan dat de buitenzijde Massa is.
Groetjes Lamert
.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2023 12:24 - 20-01-2023 12:35 #201791 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic Spanningsstabilisator.
Lammert,

Ik weet niet wat de benodigde spanning is. Dat moet je even uitzoeken. Ik vermoed 5V, maar kan geen informatie vinden. Helaas geen goed technisch boekwerkje hierover op de Site. En zelf heb ik geen technische documebntatie van de P1800.

Maar de 2 pootjes klopt als ik het schema van de 1973 tiger P1800 bekijk. Plus = B. Draadkleur Groen. 2x aansluiting. I is uitgaande spanning (5V?) Uitgaande draad Blauw, 2x aansluiting.

Als je de foto's van mij bekijkt, dan zie je dat de op de Converter 4 aansluitingen zitten. Daar moet je de draadjes op solderen. Het is klein soldeerwerk, dus een handig klein soldeerboutje voor printplaatjes heb je wel nodig. (Weller oid). 
 

IN+ = Spanning in en moet aan de aansluiting B gesoldeerd worden.
VO+ = Spanning uit (5V?) en moet aan de aansluiting I gesoldeerd worden.
GND = Massa Die moet inderdaad aan het huis. Ik heb hem geklemd tussen het Mica plaatje en het huis. Werkt prima.

Je ziet ook aan de achterzijde de "voorkeur spanningen" Door het juiste brugje te solderen, heb je een exacte spanning op de uitgang. Maar in dat geval, moet je voorzichtig het kleine brugje bij ADJ verwijderen met een scherp mesje.

Ik heb er voor gekozen om dat niet te doen, en met het kleine potmeterje de spanning af te stellen. 
 

Succes!


 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2023 14:06 - 20-01-2023 16:42 #201792 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Spanningsstabilisator.
Hier is het elektrisch schema van de vroege ES, kijk naar no 28 de volt stabilisator  Service Manual (volvo1800pictures.com)  daar is de schakeling zichtbaar. 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2023 14:23 - 20-01-2023 14:27 #201794 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic Spanningsstabilisator.
Ed,

Dat is handig.

Echter Nr 28. Is de spanningsstabilisator en niet 29. 29. is de Temperatuur meter

Op pagina 3-48 wordt de Spanningsstabilisator aangehaald en uitgelegd. Hij geeft 10Volt af. Dat is dus duidelijk. Dus de converter afstellen op 10V als je hem wil instaleren in een P1800. Zo zie je maar weer, eerst inlezen dan weet je het zeker. Een aanname is altijd gevaarlijk.

 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2023 16:43 - 20-01-2023 16:44 #201800 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Spanningsstabilisator.
ik heb het veranderd ... die site 1800pictures.com is echt een aanrader, staat werkelijk alles in, je moet wel even zoeken

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.