- Berichten: 112
Spanningsstabilisator.
- Simon Nijenhuis
- Offline
- Expert lid
Afgelopen periode begaf mij spanningsstabilisator het. De beide meters , temperatuur en tank, kwamen niet meer vanuit de linkerhoek omhoog.
9 van de 10 keer is dan je spanningsstabilisator naar de knoppen.
Ik liep al langer met de gedachte om hier eens wat modernere elektronica toe te passen.
Op internet dit kleine stukje elektronica gevonden. Een Step-down converter .
Het zet 5V to 24V om tot een stabiele lagere spanning. En nog belangrijker, het kost slechts: € 3,49
Besteld bij Otronic.
Ik heb het oude doosje van de spanningsstabilisator open gemaakt. Het oude Bimetaal verwijderd.. (Bij deze was zoals zo vaak de verwarmingsdraad stuk).
Het kleine stukje elektronica heb ik op het mica plaatje gelijmd. Vervolgens 2 kleine gaatjes geboord, en de draadjes aangesloten op de oorspronkelijke aansluitpunten/contacten.
Daarna even met het kleine potmetertje de spanning ingesteld op 5,4 -5,5 Volt.
Nu nog inbouwen en het resultaat afwachten.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2050
heel mooi gedaan en heel mooi laten zien.
Maar ik heb in herinnering dat de originele op 10 volt reguleren of vergis ik mij of is dit niet voor alle bouwjaren het geval?
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 112
Er zit verschil tussen de modellen en wellicht de bouwjaren. Daarom goed opletten welke je moet hebben.
Voor mijn 142, bouwjaar 1972, is het officieel 5,1V. Maar rekeninghoudend met wat spanningsverliezen zo hier en daar heb ik de spanning afgesteld op 5,5 volt.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 112
Zo ver ik kan nagaan, zijn de spanningsstabalisatoren van de oudere type 140 tot en met 1972 5-Volt. (De lint-snelheidsmeters).
Deze heeft 2 aansluitpunten aan de onderzijde. (Mannetje en vrouwtje schuifstekker) en een klein smal schuifstekkertje voor de massa aan het huis.
Vanf 1973 kwam het nieuwe type dashboard. (Met de klok snelheidsmeter). Deze hebben de 10V spanningsstabilisators. Deze hebben 3 aansluitingen aan de onderzijde (3 mannetjes)
Ook in de handleiding van 1973, waar de werking van de instrumenten wordt uitgelegd, kun je dit lezen.
Ook voor deze spanningsstabilisator kun je de Step-down converter gebruiken. Je moet hem dan op 10V afstellen.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Moltzer
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 64
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 112
Ja dat klopt.
De 78xx series (7810 voor 10V en 7805 voor 5V) lineaire spanningsregelaars hebben echter één groot nadeel. De vermogensopname loopt lineair op met het verschil tussen de ingangs- en de uitgangsspanning. Voorbeeld: stel je wil 5V maken met een 7805 en je ingangsspanning is 12V. Dan moet de 7805 dus 7V verschil weg zien te werken.
Dat doet hij heel simpel: door dit in warmte op te stoken.
Stel je neemt 0,5A op uit je 5V uitgang. Dat is 2,5W aan vermogensafgifte aan je schakeling (spanning maal stroom). Die 0,5A loopt ook aan de ingang (lineair). Alleen dat is is echter bij 12V! Dus wordt er 6W aan vermogen in gestopt. En hij moet ook nog eens 7 Volt omzetten in warmte. (7V x 0,5A = 3,5 W). Normaliter heb je daar een aardig koelelement voor nodig. Zie foto hieronder.
Met het simpele stukje elektronica, (de converter), wat nauwelijks duurder is, produceert zo goed als geen warmte.
In een filmpje op U-tube staat het mooi voorbeeld met uitleg. ://youtu.be/giGRrODKJSE (zet er wel even https voor)
En voor de prijs hoef je het niet te laten.Duur zijn ze niet.
Met technische groet,
Simon.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Moltzer
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 64
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.