Richtingaanwijzers knipperen allemaal na vervangen door Led

Lees meer
28-01-2022 21:52 - 28-01-2022 21:59 #197563 door Hanno
Beste Forumbezoekers,

Als (nog steeds blije) eigenaar van de jubileum Amazon ben ik druk bezig geweest met alles en nog wat en nu met de verlichtings'ombouw' (koplampen uitgezonderd) naar Led.

Bij het richting aangeven knipperen nu echter alle ledlampen (iets minder fel weliswaar aan de kant die dat niet zou moeten doen)  Ik heb een special led relais geplaatst en voorheen met gewone lampen was er niets aan de hand. Op zoek naar de oorzaak van het probleem las ik een eerdere reactie van Leon de Wit:  www.volvokv.nl/overige-187/331-led-in-de-amazon  waarin de veroorzaker van het probleem (de bedrading van het controlelampje) en dat die bedrading zou moeten worden aangepast. De meest eenvoudige oplossing zou zijn om twee controlelampjes aan te sluiten. Ik wil echter niet knippen in de bedrading : -( en nog enigszins origineel blijven.

Een extra massa draad aansluiten op het huis van de achterlamp(en) zou dat de oplossing zijn? Heeft iemand wellicht nog tips/trucs van niet al technische aard?

(NB ik vrees dat ik dit bericht op het onjuiste forum heb geplaatst. Excuses)

vrgrt, Hanno Portier

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2022 22:15 #197565 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Richtingaanwijzers knipperen allemaal na vervangen door Led
Ha Hanno,

Ik heb je topic verplaatst!
Nog gefeliciteerd met je Ama!

Verder helaas geen tips, maar ik volg wel  !

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2022 23:43 #197567 door Han Misdom
Heb in het verleden een aantal keer aan deze Amszon gesleuteld dus ik ken hem redelijk goed. Vanaf modeljaar 1969 heeft Volvo een afwijkend knipperlicht systeem gemonteerd. Dit kan, tenminste als je niet de bedrading wilt modificeren, alleen maar werken met het speciale originele knipperlicht relais. (Voor modeljaar 1969 en 1970 wat dus afwijkt van de eerdere bouwjaren).
de standaard LED  knipprrlichtmodules zijn dus niet bruikbaar op dit type auto.

Maar waarom wil je de boel modificeren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2022 08:28 #197569 door Hanno
Dag Han,

Dank voor je reactie. Ik heb zowel voor de Amazon als ook voor mijn Duett (dure) setjes Led lampen gekocht dus ik hoop wel dat alles gaat werken tzt :-).

Van de Amazon heb ik zowel de lampbehuizing als kapjes vervangen vanwege een zwak en ongelijk licht. Op de reflectoren zat nog de spuitnevel van de restauratie 20 jaar geleden dus dat verklaarde deels de zwakkere lichtopbrengst. Ik heb nu een enorme verbetering gerealiseerd maar kan natuurlijk niet rondrijden met alarmlichten...

Het aansluiten van een massakabel aan de lampbehuizing achter (dat moet mij ala a techneut nog lukken) gaat geen oplossing bieden denk je?

vrgrt. Hanno 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2022 11:53 #197570 door Hanno
Update: ik heb vanochtend getest met de oude richtingaanwijzer lampen aan de achterzijde en dan werkt alles prima (dus inclusief de richtingaanwijzer lampen aan voorzijde). 

Nog steeds hopend op tips dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2022 12:39 #197571 door Hanno
en om helemaal volledig te zijn: op 3 leds en 1 conventionele richtaanwijzerslamp werkt alles ok. Maar dat is natuurlijk niet de manier....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arend-Jan van Hilten
  • Arend-Jan van Hilten's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
29-01-2022 14:57 #197574 door Arend-Jan van Hilten
Beantwoord door Arend-Jan van Hilten in topic Richtingaanwijzers knipperen allemaal na vervangen door Led
Hoi Hanno,

Ik heb ook mijn verlichting(behalve koplampen) vervangen voor led. Bij mijn knipperlichten had ik hetzelfde probleem. 
Ik heb daarvoor 2 diodes in m'n circuit gezet, zodat de verlichting weer goed werkt. Met nog 2 diodes en een schakelaar heb je dan ook alarmlichten.
Ik weet niet meer of je daarvoor moet knippen in je bedrading.
In dit bericht heb ik een plaatje gezet hoe je het moet aansluiten: www.volvokv.nl/forum/elektrische-install...azon?start=10#183084

Succes, Arend-Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2022 15:49 #197576 door Hanno
Dag Arend-Jan,

Dank voor de tip!

Inmiddels ben ik weer een stap dichter bij de veroorzaker (en dus ook de oplossing hoop ik....). In het dashboard zit een (ouderwets) controlelampje. Die heb ik er uit gehaald en..... alles werkt! Ik ga nu een ledlampje voor in het dashboard bestellen in de hoop dat alles werkt. Ik zal later een update geven.

vrgrt. Hanno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Afwezig
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
31-01-2022 15:39 #197613 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Richtingaanwijzers knipperen allemaal na vervangen door Led
Hoi Hanno, in veel Amazon's zit het warschuwingslampje op het dashboard tussen de linker en rechterknipperlichten in gemonteerd. Dat betekent dat het 2W lampje voeding krijgt van de knipperlichtschakelaar en een massaverbinding heeft via de knipperlichten aan de andere zijde. Dus als Rechts knippert loopt de stroom door het 2W lampje via links, en andersom. Die andere lampen lichten niet op omdat het 2W lampje te weinig stroom doorlaat om deze te laten branden. Maar LED heeft heel weinig nodig, dus die lichten dan wel op en heb je 4 knipperende lampen (mogelijk een beetje zwakker aan de andere zijde door de weerstand van het 2W lampje). Een oplossing is inderdaad om met twee diodes het dashbord lampje aan de linker en rechteraansluitingen van de knipperlichtschakelaar te verbinden, en de andere zijde van het 2W lampje aan massa te leggen. Eenvoudige diodes bijv. 2x 1N4002 is voldoende.
Succes!

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2022 16:20 #197615 door Hanno
Dag Frans,

Hartelijk dank!

Ik heb inmiddels een diodesetje besteld en ga komend weekend onder het dashboard liggen om het te fixen.

vrgrt. Hanno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.