Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960

Lees meer
10-11-2021 19:37 #196530 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Overigens, een zekering die heel lijkt kan kapot zijn.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marco van Breukelen
  • Marco van Breukelen's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
10-11-2021 22:09 #196533 door Marco van Breukelen
Beantwoord door Marco van Breukelen in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Hartelijk dank Jeroen! Ik ga vrijdag op onderzoek met de spanningsmeter. Dank voor het schema, fijn!
Vandaag de voetschakelaar al bekeken en deze lijkt goed. Wordt vervolgd ! 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marco van Breukelen
  • Marco van Breukelen's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
10-11-2021 22:10 #196534 door Marco van Breukelen
Beantwoord door Marco van Breukelen in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Dank voor de aanvulling Joop. Kan uiteraard geen kwaad om alle zekeringen te vervangen en kijken of het dan weer werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2021 09:34 #196538 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Het werken volgens het schema is de enige juiste methode.
De ene draad van de meter of testlamp aansluiten op de massadraad van het onderdeel wat niet werkt en dan andere draad van testlamp of meter op de accu en vervolgens het schema aflopen wat leidt naar het defecte onderdeel. Op het moment dat je geen spanning meer meet weet je waar het probleem zit.
Ik vergelijk stroom en spanning altijd met water uit de kraan. De druk is de spanning en de hoeveelheid water is de stroom.
De + (accu) is de aanvoer van het water (waterleiding). En de - (massa) is de afvoer.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marco van Breukelen
  • Marco van Breukelen's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
11-11-2021 19:29 #196544 door Marco van Breukelen
Beantwoord door Marco van Breukelen in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Dank Rob, blij mee!
Vanmiddag alles gemeten. Als ik de grijze kabels loshaal van de spanningsregelaar en op elkaar leg gaan de dimlichten branden! 
Wat blijkt, de spanningsregelaar ontvangt stroom maar geeft geen signalen door. Ik heb deze nu uit elkaar gehaald, stroomdraadjes schoon gemaakt en ingespoten met WD-40. Ik plaats de spanningschakelaar morgen weer en kijken of de verbinding tot stand komt.
Mocht dit niet het geval zijn. Is er dan nog een oorzaak te benoemen? 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2021 21:20 #196546 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Je spanningsregelaar is geen onderdeel van je elektrische circuit van je voorlampen.
je geeft aan dat het blauwe indicatie lampje voor grootlicht brand. Dit betekent dat er spanning staat op je voetschakelaar. De voetschakelaar is een wisselschakelaar. Op de voetschakelaar zit op 1 aansluitpunt 2 draadjes. De dunne gaat naar het blauwe lampje. En de dikke gaat naar een kroonsteen. Deze zit aan de linkerzijde van het binnenscherm in de buurt van de radiator.
En van de kroonsteen naar de koplampunit.  
Ga eens meten op de kroonsteen. 
Ik denk dat je de oorzaak moet zoeken op de aansluitingen van de voetschakelaar of de kroonsteen. 
Bestudeer ook het schema omtrent de voetschakelaar. De geel getekende lijn is de voeding naar de voetschakelaar. 
ge vandaar uit meten met je testlamp. Zorg er wel voor dat het blauwe lampje brand. Deze is afhankelijk van de stand van je lichtschakelaar en voetschakelaar. Zal mooi zijn door te meten dat je achter de oorzaak komt. Want meten is weten. ?

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marco van Breukelen
  • Marco van Breukelen's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
11-11-2021 21:43 #196547 door Marco van Breukelen
Beantwoord door Marco van Breukelen in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Dank voor je reactie Rob. Op de foto is een grijze box te zien. Ik noem dat de spanningsregelaar, ik weet niet of dat juist is?
origineel zat hier een zekeringbox met 4 zekeringen. Deze is vervangen door deze spanningsregelaar?
als ik de grijze dragen loshaal van de spanningsregelaar en deze dus 1 op 1 door verbind brand het dimlicht gewoon. Ditzelfde geldt voor de roden draden. Als ik deze 1 op 1 verbind werkt het grootlicht ook.
Ik meet spanning bij binnenkomst. De 2 schakelaars werken ook, alleen wordt er geen stroom doorgevoerd.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2021 22:21 #196548 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Het is inderdaad een spanningsregelaar die vermoedelijk gebruikt wordt als relais.
Dit is wel een zeer ongebruikelijke schakeling en dus ook niet meer te volgen volgens bijgevoegd schema.
De vorige eigenaar is dan ook wel erg creatief bezig geweest.
Als de 4 zekeringen ook niet meer aanwezig zijn dan houd het voor mij ook op.
Dat is ook ongewenst. Denk aan brandgevaar bij kortsluiting.
In dat geval zou je de bedrading weer moeten terugbrengen in de oorspronkelijke situatie volgens het schema. 

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2021 13:06 #196553 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Ik betwijfel of dit een spanningsregelaar is. Het doosje heeft een stuk of vijf elektrische aansluitingen, een spanningsregelaar heeft er over het algemeen maar drie..
Bovendien is een spanningsregelaar over het algemeen wat hoger van bouw omdat daar echte forse relais in zitten.
Naar mijn mening is dit gewoon een tweetal relais in een behuizing; ik ben ze wel vaker tegengekomen in oude Volvo's..

Maar goed, dat is niet de oplossing van het probleem. De elektrische installatie is niet meer origineel wat het foutzoeken wat lastiger maakt..
Dat dit dubbel relais geplaatst is, is in principe geen probleem. De vermoedelijk bedoeling was om de hoofdstroom niet meer door de dashboardschakelaar te sturen. Je zal dus eerst uit moeten zoeken hoe de elektrische installatie er nu uit ziet en dan kun je met een spanningszoeker gestructureerd gaan meten om de fout op te sporen.

Er is ook nog ergens gerefereerd aan de zekeringen...... Origineel is de verlichting (althans de 12V systemen met slechts 4 zekeringen) NIET gezekerd. M.a.w. bij een fikse kortsluiting brandt je bedrading weg.
Onvoorstelbaar dat dit al een halve eeuw goed gaat / de kwaliteit van Volvo is zo slecht nog niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2021 13:59 #196554 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Han, ik begrijp wat je bedoeld met apart relais voor de wisselwerking van gedimd en groot licht/
 

Zoals je ziet van Biltema ook 2 relais welke je met de voetschakelaar activeert, dit bedoelde jij toch?  uiteraard hoort daar een stroom voorziening bij.
Je ontlast hiermede de dash board schakelaar ( worden schaars).
Helaas geen origineel schema bij de hand, vindt ik nog wel
Groet fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.