Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960

  • Marco van Breukelen
  • Marco van Breukelen's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
07-11-2021 18:44 #196485 door Marco van Breukelen
Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960 is gemaakt door Marco van Breukelen
 Beste clubleden,

Vanmiddag kwam ik er achter dat zowel dimlicht als grootlicht niet werken. Ik heb de Volvo 3 weken terug werkend weggezet en na het starten vanmiddag kwam ik er dus achter dat de lampen niet branden. De parkeerlichten branden wel evenals de achterlichten en remlichten.
Ik heb de zekeringen en kabels nagelopen. Ik ontdekt hierin niets vreemds.
De schakelaar aan het dashboard en de voetschakelaar werken ook. Het blauwe lampje in het dashboard gaat ook branden.
In het instructieboekje wordt gesproken over een 2e zekeringkast voor de zekeringen van de dimlichten en grootlicht.
Ik heb deze ook open gehad en hierin lijkt ook alles te werken. Ik hoor zelfs klikken als ik de schakelaar uittrekt of voetschakelaar bedien. Hierna de voorlampen los gehad en deze zijn ook heel en goed aangesloten.
Wie kan mij verder helpen met tips/ideeën? 

Alvast dank!
Vriendelijke groet,
Marco 
 
 
 
 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2021 23:49 #196487 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Het kan zijn,dat de voetschakelaar blijft hangen en dus niet wisselt tussen grootlicht en dimlicht.  Beide werken dan niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marco van Breukelen
  • Marco van Breukelen's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
08-11-2021 19:59 #196500 door Marco van Breukelen
Beantwoord door Marco van Breukelen in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Dank voor uw reactie Niek. Als ik de voetschakelaar bedien gaat wel het blauwe lampje branden in het dashboard. Dus de schakelaar lijkt te werken.
kan het zijn dat er een aansluiting dan los zit? 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2021 13:12 #196519 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Linksvoor onder de motorkap zitten een aantal draden die voor de koplampen zijn. Daar zit ook een verbindingsblokje. Misschien geen goed contact? Je zou daar 6 volt moeten meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2021 16:12 #196521 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Bij problemen met het elektrisch systeem kijk ik altijd als eerste naar de staat van de contacten en zekeringen en maak ze schoon. In 9 van de 10 gevallen is het een massa-probleem. Dat kan zomaar ontstaan na zoveel jaren en na lange tijd stilstaan. De verlichting zal waarschijnlijk niet kapot zijn.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marco van Breukelen
  • Marco van Breukelen's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
10-11-2021 18:18 #196522 door Marco van Breukelen
Beantwoord door Marco van Breukelen in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Dank Ben! De spanningsregelaar/grijze blok werkt. Het zwarte blokje er naast kan ik niet thuis brengen. Wat is dit voor een blokje? 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marco van Breukelen
  • Marco van Breukelen's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
10-11-2021 18:20 #196523 door Marco van Breukelen
Beantwoord door Marco van Breukelen in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Dank Joop. De contacten, dan bedoelt u de aansluitingen op de blokjes/spanningsregelaar?
zekeringen zijn nieuw en zitten goed vast. Qua massa, zijn hier nog specifieke punten om naar te kijken?
Alvast dank! 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2021 18:43 - 10-11-2021 20:02 #196524 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Marco, ik bedoel niet de spanningsregelaar maar het verbindingsblokje van de draden die naar de koplampen gaan. Dat zou  verklaren dat alleen de koplampen het niet doen. Daar moet je dus 6 volt meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2021 18:44 #196525 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Ik bedoel alle contacten die met de lampen te maken hebben. En vooral alle zekeringen schoonmaken. 

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2021 19:02 #196528 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Kapotte dimlichten en grootlicht Volvo PV544 1960
Hi Marco
wellicht helpt deze foto met het schema, al ingekleurd. Loop met een testlampje de kabels na: waar heb je nog stroom en waar niet? Zo zoek je het probleem met electra: vanaf de zekering naar de gebruiker (lampen voor).
Je zit nu aan de verkeerde kant te kijken (bij de spanningsregelaar, die er enkel voor zorgt dat je accu niet te veel wordt opgeladen); Aan de andere kant zit de zekeringskast (normaliter) en zie je de dikke kabelboom draad door het schutboord komen. 

Hoop dat het schema helpt. Is in het begin altijd even puzzelen maar het wijst zich vanzelf (uiteindelijk ;)).

Grt
Jeroen

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.