hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo

Lees meer
17-04-2021 02:10 #193613 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo
Gisteren een draad gelegd rechtstreeks van dynamo naar accu en daar werd ik vrolijk van, spanning ging met een paar tiende omhoog wat voor mij genoeg is om de accu vol te houden.
Vooral in het onbelaste gedeelte, spanning zit in een notime na starten op 14,5 tot soms 14,7 volt..
Voorlopig ga ik hier mee eens rijden kijken wat het wordt.

m.vr.gr.

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2021 11:28 #193616 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo
Beste Johan,

Bij de documentatie van de 140 vind je de pagina met de gegevens. Alle voorkomende types en type regelaars staan hier vermeld. Darmee moet het te achterhalen zijn wat je zelf hebt. 
Op de normale B20 blokken zit een 35A Dynamo. Allen op B20E zit een 50A Dynamo. 

Nu is er altijd verwarring tussen Spanning , Stroom. Ook al levert de Dynamo nauwelijks stroom, hij moet wel Spanning leveren,
De afgeregelde Spanning bij een verhoogd toerentaal (2000 rpm) moet tussen de V13,8 en  V14,5 liggen. (Gemten tussen B+ op de Dynamo en massa) Als je meet op de B+ accu en massa, mag er ten aanzien van het meten op B+Dynamo massa V0,3 verschil zijn.

De geleverde stroom kun je het best meten zoals al is aangegeven. Schakel alle verbruikers in, en meet met een zg. Stroomtang. 
Ook hier vaak spraakverwaaring. Geleverde stroom, dus de door de Dynamo afgegeven stroom, en laadstroom , de stroom war je accu mee geladen wordt, zijn 2 verschillende zaken. 

Ik heb mijn amperemeter zo aangesloten dat ik altijd de laadstroom meet. Na het starten looopt die even op naar A15, en zakt zeer snel terug naar nog geen A2. Eeen teken dat mijn Accu maximaal geladen is, en dus op spanning is. Het spanningsverschil tussen accu enDynamo bepaalt tenslotte de daadwerkelijke laadstroom.

   

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF


 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2021 02:52 #193641 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo
Beste Simon,
Wanneer ik start, start ik met een volle accu 12.7 volt.
Wanneer de auto loopt gaat de spanning al guaw naar de 14,5 volt of soms iets meer.
Wanneer ik dan de airco bij zet en de 4 koelventielatoren voor de motor en aircon komen bij dan zaktt de spanning naar 12.8 volt.
Wanneer de 4 koelventielatoren niet bij staan dan is de spanning boven de 13 volt ik dacht zo rond de 13.5 volt.
Dus bij alles in is de zaak net in balans, al het vermogen van de dynamo wordt verbruikt aan koeling.
Nu schakelen de 4 koelventie latoren af en aan maar bij stads en file werk is meer aan dan uit.

Nu heb ik nog een reserve dynamo liggen alleen ik weet niet of dat deze 50 of 35 Amp is.
Ik heb deze dynamo in de jaren 80 bij de club gekocht ter vervanging van de gelijkstroom dynamo.
Deze dynamo heeft een ingebouwde spanningsregelaar.

Kijk het is geen probleem om een 50Amp dynamo over te laten komen, maar het zou lullig zijn als de degene die ik hier heb liggen 50Amp is.
En daar probeer ik nu achter te komen zonder dat ding er op te moeten sleutelen, want degene die re nu opzit is met een losse spanningsregelaar en die ik heb met ingebouwde spannings regelaar, dus je krijgst weer verdrading werk.

Dus wie heeft de gouden tip?

Want het is raar dat zoiets niet op een dynamo staat.

m.vr.gr.

Johan Geers.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2021 10:13 #193647 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo
Johan,

Inderdaad vreemd dat het er niet op staat.

Ik weet niet wat voor auto's daar bij jou rondrijden. Maar een moderne wisselstroomdynamo, heeft in ingebouwde regelaar. Je bent dan niet afhankelijk van je externe regelaar. Het enige wat je dan hoeft te doen is een Plus-kabel van de B-plus van de Dynamo naar je Accu, en een kabeltje via een laadstroomlampje voor de bekrachtiging van je veld. (D+) Op zich gemakkelijk aan te leggen.

Er zijn zeker Bosch dynamo's met een V-snaar Riemschijf. Eeen beetje modernere Dynamo levert al snel 65 tot 80 Ampere. Neem er BV een van een Volvo 240, Je hoeft hooguit de steun aan te passen. Of ga met je voorbeeld Dynamo bij een Sloop langs. 

Je bent voor een vervangend exemplaar niet afhankelij van Volvo.

Ten aanzien van de door jou gekochte dynamo, gezien de beschikbare documentatie, is het een 35A of 55A Dynamo.

Succes!
Met technische groet,
Simon.

D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2021 12:12 #193655 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo
Beste Simon, het aan gehechte document gevonden van ISKRA en het lijkt mij een AAK dynamo.
De stator heeft een diameter van  125mm en dat heeft die van mij ook.
De lichtste uitvoering van een AAK is 45Amp als ik het document mag geloven. 
Maar ik zeg die dynamo van mij is al 30 jaar oud dus in hoeverre het nog klopt met deze documentatie weet ik niet.maar als ik de achterzijde vergelijk met deze www.denparts.ca/iskra-alternator-fits-de...ombines-khd-engines/  zie ik geen verschil.

Ik ga van de week of volgende week de dynamo eens proberen.

m.vr,gr,

Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2021 12:38 #193656 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo
Johan,

Ik heb jou optie voor die van een Volvo Penta ook even bekeken., 
Dat is zeker een optie.  Veel van de Volvopenta motoren zijn B20 of zelfs B30 motoren als ze op benzine lopen. Denk dan ook dat ze zondermeer op de bestaande steun passen.

Ook hier geld weer, past hij op de steun, en staat de poelie in lijn. Let wel op dat de Dynamo voor een benzine-motor is. Die voor de Volvo-Penta dieselks, hebben een grotere Poelie. Dit omdat het toerental van de Dieselmotoren wat lager ligt dan van de Benzinemotoren.

Als je kiest voor een moderne Dynamo, neem er dan een met een interne spannningsregelaar, dan ben je niet meer afhankelijk van de externe spanningsregelaar.

|Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Met technische groet,
Simon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2021 21:22 #193666 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo
Johan,

Ik kwam dit schema nog tegen. Jandig als je kiest voor een modernere wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar.

Mvg
Simon. 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2021 01:39 #193686 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo
Gisteren mijn reserve dynamo er op gezet, dit is duidelijk een zwaardere dynamo heb nu met alle ventielatoren een spanning van tussen de 13,5 en 14 volt dus dat is opgelost.
Maar de dynamo die eraf kwam stond niets op vermeld geen merknaam of vermogen niets.
Wat wel was dat de draad van de aansuiting B+ en waarschijnlijk de rest ook inch draad is, dus wat voor een dynamo dat is?????????.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.