hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo

Lees meer
12-04-2021 09:47 #193482 door Johan Geers
hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo is gemaakt door Johan Geers
Beste medeleden, ik probeer er achter te komen hoeveel de laadstroom is van mijn reserve dynamo.
Het enige dat ik kan ontdekken is de regellaar een Iskra  AER1528 14V
Ik heb deze dynamo ooit eens bij de club gekocht maar ik kan niet achterhalen wat deze dynamo aan laadstroom kan leveren.
Hoe kom ik daar achter?

Op mijn amazone zit een wisslestroom dynamo met externe spannings regelaar.
Nu weet ik dat op een B20A van een 142 een Bosch zit en een B20E een Marchal maar waar kan ik de merknaam vinden.
Want ik denk dat men achteraf mijn amazone heeft omgebouwd naar een wisselstroom dynamo van een 140.

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2021 10:40 #193486 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo
Wat is het bouwjaar van de Amazon?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2021 11:50 #193488 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo
Ik weet natuurlijk niet hoe dat in de Filipijnen zit, maar ik ben met mijn dynamo naar een revisiebedrijfje gegaan. Op een oude testbank is hij toen gemeten. Leuk om een keer te zien. Mij koste het niks, maar dat verschilt natuurlijk per bedrijf.
Ik heb een AER157614V regelaar en volgens de meneer van het bedrijf zou die tussen de 14 en 14.5V moeten leveren. Overigens zei hij ook dat deze dynamos 1 op 1 zijn afgeleid van Bosch, maar onder een andere naam op de markt zijn (soort budget-versie). Ik ben de naam alweer vergeten helaas, maar dat zou best wel eens Iskra kunnen zijn.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2021 00:31 #193499 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo
Beste Stijn, mijnn reserve ziet er hetzelfde uit ook 14Volt, maar wat zegt het over de laadstroom?
Maar waar staat het merk van de dynamo?
Voor degene die er op zit zou ik iets met een shunt moeten verzinnen om er achter te komen wat de capaciteit is van die dynamo.
Of heb jij een beter idee?

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers  

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2021 12:07 #193503 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo
Om de laadstroom van een dynamo te meten heb je een stroomtang nodig:  www.mvwautotechniek.nl/meten-met-de-multimeter/ , onder Stroom (Ampère) meten.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2021 12:26 #193504 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo
Ja dat weet ik ook niet helaas. Vlakbij Arnhem zit een dynamo-boer dus voor een snelle diagnose was dat makkelijker dan meten in mijn geval. Zo kon ik vaststellen dat niet mijn dynamo defect was maar dat er én slechte massa was én een slechte verbinding op de startmotor. Ik heb ook geen stroomtang zoals Leo schrijft.

Wat je kan doen is kijken waar jouw regelaar voor is gemaakt (voor welke Iskra / Mahle / Letrika (dat lijkt allemaal hetzelfde te zijn) en dan kijken welke past bij het montagepatroon van jouw Amazon
www.indi.nl/nl-nl/p/Regelaar-AER-1528-14V-11125122  --> Hier staat een lijstje met waar hij op past
www.letrika-iskra.pl/katalog/ia0693/2886...1.201.693/alternator  --> Hier kan je de nummers zoeken

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2021 09:24 #193533 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo
Dan heel ander uitgangspunt, als ik alle ventielatoren aan heb zakt mijn spanning naar 12.4 Volt.
Het laadstroomlampje is dan nog steeds uit
Als ik start in b.v. in de ochtend stijgt de spanning al gauw boven de 14 volt dus dat is goed.(ik moet zeggen mijn accu staat dm.v een tijdklok altijd onder spaning, accu wordt in 24 hr 4maal 20min bijgeladen)
Als de spanning zakt naar de 12.4 volt zit ik dan al aan de max capacilteit van de dynamo.
Alle ventielatoren aan is stads werk/file met aircon zodra ik snelheid kan maken op de verbindingswegen vallen er vier ventielatoren uit.en stijgt de spanning boven de 13 volt.

Het laadstroomlampje verteld volgens mij alleen of dat er nog stroom uit de dynamo komt en niet of dat de klemspanning aan de accu nog goed is.
Een volle accu is 12.7 volt, 12.4 is 80%, 12volt is 40%.

Als ik dan alle verbruikers optel zit ik boven de 35AMP, dat zou voor mij betekenen dat ik een 35 a 40 amp dynamo heb.
Zou dit kunnen?

Als dit betekend dat ik een andere dynamo moet hebben zou ik er dan geen een van een Volvo penta kunnen monteren? Heeft iemand hier ervaring mee? Deze hebben een hogere stroomsterkte.

Zie  www.stroomzat.nl/dynamo-volvo-penta-12-v-60-a www.stroomzat.nl/dynamo-omcvolvo-12v-65a?search=dynamo%20Volvo www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdele...lternator-dynamo.htm www.auto-onderdelen24.nl/volvo/140-142-144/6216/10450/dynamo www.auto-onderdelen24.nl/volvo/140-142-144/6217/10450/dynamo

alvast bedankt.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2021 23:13 #193556 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo
Hallo Johan,

De maximale laadstroom op een nauwkeurige manier meten op de auto is lastig. Het toerental, de spanningsval over de bedrading, de toestand van de accu, de spanningsregelaar, het heeft allemaal impact op hoeveel stroom de dynamo zal leveren.

De beste indicatie van de maximale laadstroom zonder de dynamo uit te bouwen krijg je door met een relatief lege accu, zoveel mogelijk verbruikers aan, en de motor flink wat toeren te laten draaien. Dan zal de dynamo de maximale stroom leveren. Met een DC stroomtang kun je dat heel mooi meten zonder dat je draden los hoeft te halen om er een stroommeter of shunt tussen te zetten.

Het voordeel van de dynamo even loshalen en op een testbank te laten testen, is dat je een vaste meetmethode hebt waarmee makkelijker de maximale stroom gemeten kan worden.

Verder is het op zich geen enkel probleem als de spanning wat inzakt bij stationair draaien en veel verbruikers aan staan. Het gaat er om dat de dynamo gemiddeld genomen over meerdere ritten meer stroom levert dan het gemiddelde verbruik van de verbruikers.

Zou je bijvoorbeeld heel vaak met een stationair toerental de motor laten draaien, dan is het wellicht beter om een dynamo te zoeken die juist bij lage toerentallen al veel stroom levert. Bij dynamo's zitten soms grafieken die de maximale stroom bij elk toerental aangeven. 
Om (onder andere) die reden zijn er speciale dynamo's voor gebruik in de scheepvaart, die zijn zo ontwikkeld dat ze juist bij lage toeren al een relatief hoge opbrengst hebben. Maar die zijn mogelijk minder geschikt voor de hogere toerentallen..

Hopelijk kun je hier wat mee.
 

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2021 01:54 #193557 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo
Beste Erik, ik heb nog een shunt liggen ik ga daar eens mee aan de slag, mischien wordt ik wat wijzer.
Wat me wel opvalt dat tegenwoordig op een klein autotje al een dynamo zit van 50AMP of meer.
En wat tegenwoordig ook is de waterpomp zit aan de dynamo vast.
Brengt me wel wat op ideeen.

Ik laat het e.e.a. nog weten.

m.vr.gr.

Johan Geers.  

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2021 06:08 #193560 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic hoeveel is de laadstroom van mijn dynamo
Even met een shunt aan de slag geweest. De shunt geeft een spanning af van 75Mv bij 50Amp zover ik het weet.
Gemeten met alle fans aan meet ik 60mVolt, dist zou betekenen dat er 40Amp door de shunt loopt, dus kantje boort.
Op het moment loopt de laadstroomkabel van de dynamo naar de startmotor en dan van de startmotor terug naar de accu.(is orgineel zo)
Ik wil dan van de dynamo rechtstreeks naar de accu gaan en dat met een dikkere kabel.scheelt de helft in lengte en dus ook in weerstand en met een dikkere kabel scheelt dat ook nog in weerstand.
Als ik dan aan de 12.7 volt kom zit ik goed.
Lijkt mij een goed plan tenslotte praten we over een paar tiende volt.

m.vr.gr.

Johan Geers


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.