- Berichten: 13
145 met 123 spanningsval bij starten tot 10.8V
- M. Zwolsman
- Offline
- Nieuw lid
Min overbrugd met een startkabel, en daar ligt het niet aan. De minkant is goed.
Positieve pool accu heeft een dikke kabel, schone einden, en een dunne 2.5mm op de magneet van op de startmotor.
Eea optimaal gemaakt. Waar zou deze spanningsval door kunnen komen?
Vanwege de bedrading vanaf plus pool naar verdelerblokje en of het contactslot?
Wie heeft hier ervaring mee?
gt Marius
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1144
Het is vrij normaal dat je accuspanning in elkaar zakt tijdens het starten, mijn 10 jaar oude accu haalt dit echt niet meer en die auto start gewoon.
Je hebt een 123 ontsteking; welk type bobine gebruik je?
Kijk ook eens even naar dit draadje hete-bobine-flamethrower-hoogvermogen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
NB heb je deze spanning echt op je 123 gemeten? Ik vraag dit omdat in de startstand verschillende verbruikers geen spainning vanuit t stuuslot krijgen. Dát kan t dus ook nog zijn.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sjef van Giersbergen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 126
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- M. Zwolsman
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 13
De bobine en de 123 worden tegelijk gevoed. (...) Bobine is de std oude Bosch. De weerstanden waren laatst nog als nieuw. (probleem met niet bewegende cd175 zuiger gehad En dat start niet met lpg. Mijn kennisgever, Rietveld dynamo en startmotor reviseur, gaf aan om te beginnen bij de massa. Daarin zit meestal het probleem. Niet in de oudere startmotoren zelf. Maar het circuit mag niet onder een bepaalde grens komen. Ook al is de accu geheel nieuw en volgeladen. Ik ga de startmotor er nog afhalen, maar eerst de voeding goed rond krijgen. Ergens zit teveel weerstand .
idd klopt het dat onder de 10V de problemen met de ontsteking beginnen. Echter ik heb ook geen voorgloeiweerstand.
En idd geeft starten een spanningsval.
Volgens de tekening krijgt de ontsteking via het startslot voeding. De nevengebruiker(s) relais en dergelijke dan ook.
Er zit ergens een contactenverdeler - soort kabelschoengrossier - op de plus vanuit de accu. Deze voedingsdraad is een vrij dunne en oud, vanaf de accu gezien.
Daarin verbeteren kan ook helpen. De koperen kern van de bedrading is vrij oud, misschien teveel gedegenereerd.
Zoeken vanaf de tekening dus. Hoe herken ik die plus-kabelgrossier? En waar zit deze?
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Ik vind het erg opvallend dat de auto pas aan wil slaan zodra je de sleutel los laat/naar contact draait, dat klinkt toch wel alsof de bobine en/of de 123 helemaal geen spanning krijgen tijdens het starten?
De 123 ignition heeft slechts 4 Volt (!) nodig om te werken, volgens de handleiding. Ook de bobine werkt al bij veel lagere spanning dan 12V, maar onder een bepaalde spanning komt er geen vonk meer.
Je zou als test eens de bobine en de 123 rechtstreeks met de plus kunnen verbinden met bijvoorbeeld een startkabel, en dan eens starten. Let op, het uitzetten van de motor lukt dan pas als je de startkabel van de accu loshaalt. Misschien zit er een probleem in/rond het contactslot waardoor er tijdens het starten geen spanning op de ontsteking staat.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Het verdeelblokje zit in de buurt van je accu tegen t binnenscherm (waar ook de diverse relais zitten maar dan wat verder naar voor).
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- H.M. Platvoet
- Offline
- Senior lid
Mijn Volvo 144 GL 1974 (op LPG )had hetzelfde starprobleem, altijd nog maar net starten ook met en nieuwe accu. Na jaren sukkelen ben ik per toeval achter de oorzaak gekomen. (Laat op de avond en in het donker) Na diverse start pogingen voelde ik aan de pluspool van de accu, en die was heel erg warm ! Van deze gaat een dikke draad naar de start motor en een dunnere naar het contact blok op het binnen scherm. Deze rode draad zorgt via het contactslot voor de spanning op de ontsteking . Je verwacht het niet maar het contact was slecht ondanks dat deze twee dikke kabels met een knelfitting aan de accuklem zitten.
Mvg,
Henk Platvoet
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- M. Zwolsman
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 13
Dit weekeinde hoop ik alles uit elkaar te kunnen halen en zowel het blokje te vinden als het euvel.
Alle afnemers krijgen spanning tijdens het starten, bobine en lpg relais, 123 etc. Gemeten op de plus (15) bobine die tegelijk lpg- relais en 123 voedt.
De meest plausibele is een goede voedingskabel naar dat blokje en de afnemers daarna.
Het blokje is voor mij niet zichtbaar, 145 '71 Amerikaanse uitvoering. Net als de verlengde pluskabel vanaf de startmotor.(zit er niet op)
De truc met een overbrugging. Ja dat is een goed idee en ga ik proberen. Lpg kan ik altijd daarna onderbreken, dus uitzetten gaat ook lukken. Dan weet ik ook of het contactslot nog goed doorgeeft.
Mijn bobine meet goed, maar kan wel eens erg op leeftijd zijn. Er zit een omruilmotor in uit '74 of '79, geloof ik, miss is de bobine net zo oud. Alle contacten heb ik al eens schoongemaakt. Er zitten nog koperen accupolen op en de draad is er in geknepen. Warmte komt er niet vrij. (weerstand) Waarschijnlijk zal ik tzt de startmotor aansturing vanaf het contactslot met een relais moeten gaan overbruggen/helpen. Dat kan ook nog.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1144
Bobines zijn over het algemeen oerdegelijk. (Heb laatst nog 20 Amazon bobines getest en die waren nog allemaal goed)
Wat is de elctrodeafstand van je bougies? Mijn advies is 0,6mm.
Zijn verdelerkap en. De rotor nog in orde?
Is je LPG mengsel ok? Als dat erg arm staat start ie ook slecht.
Klepspeling, lichthoogte van de kleppen en compressie ok?
Succes
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.