145 met 123 spanningsval bij starten tot 10.8V

Lees meer
17-10-2020 18:53 #190513 door M. Zwolsman
Mijn wagen wilde afgelopen week niet starten. Meestal start ie wel op het moment dat ik de startmotor laat stoppen met draaien. D.i. ik heb een spanningsval en de 123-ontsteking (en bobine) vinden dat niet leuk.

Min overbrugd met een startkabel, en daar ligt het niet aan. De minkant is goed.

Positieve pool accu heeft een dikke kabel, schone einden, en een dunne 2.5mm op de magneet van op de startmotor.
Eea optimaal gemaakt. Waar zou deze spanningsval door kunnen komen?

Vanwege de bedrading vanaf plus pool naar verdelerblokje en of het contactslot?
Wie heeft hier ervaring mee?

gt Marius

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2020 19:42 #190517 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic 145 met 123 spanningsval bij starten tot 10.8V
Waar heb je die 10,8V gemeten? Op de accu of op je bobine?
Het is vrij normaal dat je accuspanning in elkaar zakt tijdens het starten, mijn 10 jaar oude accu haalt dit echt niet meer en die auto start gewoon.

Je hebt een 123 ontsteking; welk type bobine gebruik je?
Kijk ook eens even naar dit draadje hete-bobine-flamethrower-hoogvermogen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2020 19:49 - 17-10-2020 19:49 #190518 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 145 met 123 spanningsval bij starten tot 10.8V
Een startmotor trekt nogal wat stroom, hierdoor is het normaal dat de spanning wat zakt. Als alle bedrading goed is en ook de verbindingen hiervan (check de accupolen!) kan het nog zijn dat je accu niet fris meer is of niet goed is opgeladen.
NB heb je deze spanning echt op je 123 gemeten? Ik vraag dit omdat in de startstand verschillende verbruikers geen spainning vanuit t stuuslot krijgen. Dát kan t dus ook nog zijn.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
18-10-2020 11:56 #190531 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic 145 met 123 spanningsval bij starten tot 10.8V
Van een auto elektrieker vernam ik dat ik dat bij het starten de accuspanning niet onder de 9 Volt mag vallen, want dan is je accu aan vervanging toe. Voor een vrij nieuwe accu zou het om ongeveer 1 Volt verlies gaan; bij mijn 1 jaar oude accu bedraagt de startspanning inderdaad 11 Volt . Of je accu onder belasting ook voldoende stroom levert - de zogenaamde Cold Cranking Amps - kun je alleen meten met een speciale accutester.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2020 13:50 - 18-10-2020 13:50 #190536 door M. Zwolsman
Beantwoord door M. Zwolsman in topic 145 met 123 spanningsval bij starten tot 10.8V
De accu is nu 4 jaar nieuw, maar de wagen heeft dit altijd zo gedaan. Ligt ook aan het weer. (accuvermogen is temp. gevoelig)
De bobine en de 123 worden tegelijk gevoed. (...) Bobine is de std oude Bosch. De weerstanden waren laatst nog als nieuw. (probleem met niet bewegende cd175 zuiger gehad ;-) En dat start niet met lpg. Mijn kennisgever, Rietveld dynamo en startmotor reviseur, gaf aan om te beginnen bij de massa. Daarin zit meestal het probleem. Niet in de oudere startmotoren zelf. Maar het circuit mag niet onder een bepaalde grens komen. Ook al is de accu geheel nieuw en volgeladen. Ik ga de startmotor er nog afhalen, maar eerst de voeding goed rond krijgen. Ergens zit teveel weerstand .

idd klopt het dat onder de 10V de problemen met de ontsteking beginnen. Echter ik heb ook geen voorgloeiweerstand.
En idd geeft starten een spanningsval.

Volgens de tekening krijgt de ontsteking via het startslot voeding. De nevengebruiker(s) relais en dergelijke dan ook.
Er zit ergens een contactenverdeler - soort kabelschoengrossier - op de plus vanuit de accu. Deze voedingsdraad is een vrij dunne en oud, vanaf de accu gezien.
Daarin verbeteren kan ook helpen. De koperen kern van de bedrading is vrij oud, misschien teveel gedegenereerd.

Zoeken vanaf de tekening dus. Hoe herken ik die plus-kabelgrossier? En waar zit deze?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2020 16:16 #190539 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic 145 met 123 spanningsval bij starten tot 10.8V
Je bedoelt verdeelblokje 69 in de tekening dan? Ik weet niet waar je die kunt vinden bij een 145.

Ik vind het erg opvallend dat de auto pas aan wil slaan zodra je de sleutel los laat/naar contact draait, dat klinkt toch wel alsof de bobine en/of de 123 helemaal geen spanning krijgen tijdens het starten?

De 123 ignition heeft slechts 4 Volt (!) nodig om te werken, volgens de handleiding. Ook de bobine werkt al bij veel lagere spanning dan 12V, maar onder een bepaalde spanning komt er geen vonk meer.

Je zou als test eens de bobine en de 123 rechtstreeks met de plus kunnen verbinden met bijvoorbeeld een startkabel, en dan eens starten. Let op, het uitzetten van de motor lukt dan pas als je de startkabel van de accu loshaalt. Misschien zit er een probleem in/rond het contactslot waardoor er tijdens het starten geen spanning op de ontsteking staat.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2020 17:30 #190540 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 145 met 123 spanningsval bij starten tot 10.8V
Nogmaals de vraag: waar heb je de spanning gemeten op de accu of op de 123/ontsteking. Een deel van de verbruikers krijgt nl geen spanning tijdens starten. Bij mij was de LPG-installatie daarop aangesloten; was ff zoeken toen want na "LPG-choke" startte hij meestal wel, maar niet altijd...

Het verdeelblokje zit in de buurt van je accu tegen t binnenscherm (waar ook de diverse relais zitten maar dan wat verder naar voor).

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2020 17:15 - 21-10-2020 17:22 #190580 door H.M. Platvoet
Beantwoord door H.M. Platvoet in topic 145 met 123 spanningsval bij starten tot 10.8V
Dag Marius

Mijn Volvo 144 GL 1974 (op LPG )had hetzelfde starprobleem, altijd nog maar net starten ook met en nieuwe accu. Na jaren sukkelen ben ik per toeval achter de oorzaak gekomen. (Laat op de avond en in het donker) Na diverse start pogingen voelde ik aan de pluspool van de accu, en die was heel erg warm ! Van deze gaat een dikke draad naar de start motor en een dunnere naar het contact blok op het binnen scherm. Deze rode draad zorgt via het contactslot voor de spanning op de ontsteking . Je verwacht het niet maar het contact was slecht ondanks dat deze twee dikke kabels met een knelfitting aan de accuklem zitten.

Mvg,

Henk Platvoet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2020 19:06 #190582 door M. Zwolsman
Beantwoord door M. Zwolsman in topic 145 met 123 spanningsval bij starten tot 10.8V
Dankjulliewel voor de tips.

Dit weekeinde hoop ik alles uit elkaar te kunnen halen en zowel het blokje te vinden als het euvel.

Alle afnemers krijgen spanning tijdens het starten, bobine en lpg relais, 123 etc. Gemeten op de plus (15) bobine die tegelijk lpg- relais en 123 voedt.
De meest plausibele is een goede voedingskabel naar dat blokje en de afnemers daarna.
Het blokje is voor mij niet zichtbaar, 145 '71 Amerikaanse uitvoering. Net als de verlengde pluskabel vanaf de startmotor.(zit er niet op)

De truc met een overbrugging. Ja dat is een goed idee en ga ik proberen. Lpg kan ik altijd daarna onderbreken, dus uitzetten gaat ook lukken. Dan weet ik ook of het contactslot nog goed doorgeeft.

Mijn bobine meet goed, maar kan wel eens erg op leeftijd zijn. Er zit een omruilmotor in uit '74 of '79, geloof ik, miss is de bobine net zo oud. Alle contacten heb ik al eens schoongemaakt. Er zitten nog koperen accupolen op en de draad is er in geknepen. Warmte komt er niet vrij. (weerstand) Waarschijnlijk zal ik tzt de startmotor aansturing vanaf het contactslot met een relais moeten gaan overbruggen/helpen. Dat kan ook nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2020 20:48 #190584 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic 145 met 123 spanningsval bij starten tot 10.8V
10,8V op de bobine tijdens het starten is een mooie waarde. M.a.w. dit is niet de veroorzaker van je probleem.
Bobines zijn over het algemeen oerdegelijk. (Heb laatst nog 20 Amazon bobines getest en die waren nog allemaal goed)
Wat is de elctrodeafstand van je bougies? Mijn advies is 0,6mm.
Zijn verdelerkap en. De rotor nog in orde?
Is je LPG mengsel ok? Als dat erg arm staat start ie ook slecht.
Klepspeling, lichthoogte van de kleppen en compressie ok?
Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.