Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)

Lees meer
20-07-2020 20:19 #189395 door Jurriaan
Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen) is gemaakt door Jurriaan
Beste Volvisten,

Afgelopen weekend ben ik met de 1800E naar Friesland geweest. Een mooi avontuur en genoten van de kalme wegen met verreikend uitzicht. Ook nog een mattenset kunnen scoren van een zeer vriendelijk clublid.

Veel echt lange ritten maak ik eigenlijk niet met de 1800, dus dit was een goede test. Al met al is het erg goed bevallen! Een aandachtspuntje openbaarde zich echter bij aankomst. Ik parkeerde de auto even voor het huisje om uit te laden. Na ongeveer 10 minuten wilde ik hem wegzetten op het parkeerterrein. De motor kwam toen helaas niet enthousiast tot leven. Ik moest best lang doorstarten om hem aan de praat te krijgen.

Onder de motorkap viel mij op dat de bobine zeer heet was. Temperatuur lag boven mijn pijngrens en hij gaf zelf een vonkje (statische) elektriciteit aan mij door. Dit terwijl het contact toch echt af stond.

Nu verdenk ik de Flamethrower bobine (hoogvermogen; 1.7 Ohm) van dubieuze kwaliteit. Echt oud is deze nog niet, maar met deze hitte lijkt het mij niet vreemd als deze een keer doorbrandt. Overigens heb ik deze destijds aangeschaft in combinatie met mijn 123-ontsteking.

Wat is jullie gevoel bij deze bobine? Toch vervangen voor een Bosch?
Rotor, verdeelkap, bougies en alle kabels zijn allen nagenoeg nieuw en in goede staat.

Groeten, Jurriaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2020 20:55 #189396 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)
Ik heb omgekeerde ervaring met de bosch die stuk ging in mijn Amazon.
Nu heb ik al jaren deze:
www.hot-spark.eu/webshop/index.php?page=...TION&group=23&cat=20
samen met de:
www.hot-spark.eu/webshop/index.php?page=...rod=90&cat=2&group=7

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2020 22:46 #189401 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)
Op de 1ste link (bobines) staan er 2.
Welke heb je?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2020 00:43 #189404 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)
Ik gok nr2 die is voor 4 cilinders.

m.vrgr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2020 18:57 - 21-07-2020 21:32 #189407 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)
Aha! ik had alleen gezien dat er verschil is in weerstand (1.7 vs 3.3 Ohm).
Nu zie ik ook dat in de openingspost staat dat hij een 1.7 versie heeft. Dus misschien die eerste?
Nooit geweten dat die voor 6/8 cilinders zijn bedoeld?!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2020 20:16 #189408 door Jurriaan
Beantwoord door Jurriaan in topic Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)
Ja, ik keek zelf ook even op toen ik zag dat de 1.7 Ohm versies voor 6-8 cilinders bedoeld is. Deze bobine heb ik juist samen met mijn 123-ontsteking aangeschaft en werd aanbevolen voor mijn B20E.

Na googlen kwam ik een discussie op het Alfa-forum tegen: forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=75193

De Alfisten concluderen dat 1.5 Ohm i.c.m. een 123-ontsteking prima moet kunnen op basis van:

Blauwe bosch is idd 3 ohm. Dat moet je hebben bij een contactpunten onsteken al dan niet met nog een voorschakelweerstand ervoor. Dit om te voorkomen dat de bobine oververhit als het contact aanstaat met gesloten contactpunten.
De 123 schakelt automatisch uit na een halve seconde o.i.d. om overbelasting van de bobine te voorkomen, ook heeft deze dwell control dus hiermee kan je prima een anderhalf Ohm bobine monteren. Ik zou zelf kiezen voor een rode bosch bobine of beru ZS 109 of iets vergelijkbaars. Die zijn rond de anderhalve Ohm.

Gemiddeld genomen zou een 3 Ohm bobine ook goed werken voor een 4 cilinder, voor een 8 cilinder heb je voor ongeveer dezelfde output dan een 1,5 Ohm nodig dus dat is denk ik gewoon een soort standaard aanname of gebaseerd op een punten onsteking


Dat een bobine met minder weerstand een hoger voltage kan leveren, klinkt op zich logisch, al ben ik geen elektro-technicus. Maar dat mijn bobine loei heet wordt, baart mij wel zorgen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2020 21:31 #189409 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)
Ik lees op de duitse 123 site (www.123ignition.de/123-ignition-nl/High-...ne-123-ignition.aspx):

Voor 123ignition-ontstekingssystemen:

3,0 ohm voor 4-cilinder tot 6000 omw./min.
1,5 ohm voor 4-cilinder > 6000 omw./min. en alle 6-cilinders
1,5 ohm voor 8-cilinder tot 5000 omw./min.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2020 22:03 #189441 door 14890-dummy
Beantwoord door 14890-dummy in topic Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)
Dag Juriaan,

Ik rij al een aantal jaren rally's met een 123 Tune en een Flamethrower zonder probleem. Wordt ook niet overmatig warm. Mijn uitvoering is een 3 Ohm en werd aangeraden door Buttkereit Volvo (daar komt hij ook vandaan). Kijk even op bijgaande link:
www.buttkereit-onlineshop.de/de/zuendspu...4-6-zylinder-motoren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-07-2020 21:09 #189491 door Jurriaan
Beantwoord door Jurriaan in topic Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)
Dank voor jullie reactie heren!

De info op de Duitse 123-ontsteking website heeft mij echt aan het denken gezet.
Blijkbaar is de 1,7 Ohm versie voor 6 of 8 cilinder motoren bedoeld. In mijn 4 cilinder motortje kan zo'n exemplaar vast niet zijn energie kwijt. Ik vermoed dat dit resulteert in de enorme warmte ontwikkeling die ik ervaar.

De oude ontsteking (met contactpuntjes) was gemonteerd met een prima werkende bobine. Ik heb deze weer uit de doos getrokken en doorgemeten. Weerstandswaarde kwam uit op 3.7 ohm; in ieder geval ruim boven de 1 Ohm weerstand die de 123-ontsteking vereist. Het betreft een Magneti Marelli BK2A bobine.

Na wat google-onderzoek bleek dat deze gemaakt is voor 4-cilinders en het Italiaanse alternatief is voor de Bosch Blue Coil. Vandaag deze bobine dus gemonteerd en een bescheiden proefrit gemaakt. De proefrit gaf een positieve uitkomst!

Het voelt alsof de motor beter trekt als deze warm is, de bobine is niet loei heet maar gewoon handwarm en ik kon mijn toerenteller weer straffeloos aansluiten! Heel blij met dit resultaat!

Komende tijd hou ik in de gaten hoe de bobine zich houdt en of deze ook op langere stukken netjes handwarm blijft.

Groeten, Jurriaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2020 14:10 #189504 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)
Ik heb helaas ook een hoop gedonder gehad met flamethrower bobines en look a likes daarvan. Bij mij werden ze ook warm.

Ik heb uiteindelijk op aanraden van - volgens mij - LeenAPK een Bosch Blue coil gemonteerd. Nooit meer problemen gehad.

Gr. Boele

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.