- Berichten: 2151
1800E start slecht bij koude motor
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-01-2022 00:12 #197349
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic 1800E start slecht bij koude motor
Hallo Sjoerd,
de koudstartinjector werkt alleen als de speciale motortemperatuursensor van het injectiesysteem de "computer" doorgeeft dat de motor koud is, dus die of de bedraging ervan zou kapot kunnen zijn.
Bekijk het schema van de D-jetronic installatie eens.
Maar in het begin van je topic schrijf je dat het slecht starten ook op LPG is, en daarop hebben de koudstartinjector en/of de temperatuursensor geen invloed.
succes,
Rudi
de koudstartinjector werkt alleen als de speciale motortemperatuursensor van het injectiesysteem de "computer" doorgeeft dat de motor koud is, dus die of de bedraging ervan zou kapot kunnen zijn.
Bekijk het schema van de D-jetronic installatie eens.
Maar in het begin van je topic schrijf je dat het slecht starten ook op LPG is, en daarop hebben de koudstartinjector en/of de temperatuursensor geen invloed.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-01-2022 10:05 - 15-01-2022 10:06 #197350
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800E start slecht bij koude motor
Hoi Sjoerd,
Eens met Rudi, als je op LPG rijdt slijten de injectoren harder, deels door de hogere temp.
Het startrelais kun je eenvoudig testen,
Loopt de motor als hij warm is mooi rond of hakkelt hij wat, in dat geval de injectoren laten reinigen en/of laten maken bij Mr. Jet in Engeland.
Prima adres en niet de hoofdprijs, hier kosten ze 150 euro en ik was iets van 70 euro kwijt per injector, alleen ff checken wat er met de Brexit is veranderd aan invoer/tax kosten.
Onmisbaar is deze site Volvo P1800 misceleneous documents (volvo1800pictures.com) , hier staat echt alles wat ooit over de 1800 is geschreven, voor de fuel injection hier twee nuttige boekjes mn hoe je de verschillende onderdelen simpel de weerstand kunt testen. Ook de schekeling van de relais en hoe te testen.
Zie ook de andere info o.a. alle Green manuals.
Ten slotte het 1800 Register heeft ieder jaar in Monster een afsteldag met de Bosch testkast, zolang Jan Ooms nog door gaat, ev. Peter Devilee contacten.
Nu ff doorbijten, als het eenmaal goed is rij je jarenlang probleemloos.
Succes,
Ed
Eens met Rudi, als je op LPG rijdt slijten de injectoren harder, deels door de hogere temp.
Het startrelais kun je eenvoudig testen,
Loopt de motor als hij warm is mooi rond of hakkelt hij wat, in dat geval de injectoren laten reinigen en/of laten maken bij Mr. Jet in Engeland.
Prima adres en niet de hoofdprijs, hier kosten ze 150 euro en ik was iets van 70 euro kwijt per injector, alleen ff checken wat er met de Brexit is veranderd aan invoer/tax kosten.
Onmisbaar is deze site Volvo P1800 misceleneous documents (volvo1800pictures.com) , hier staat echt alles wat ooit over de 1800 is geschreven, voor de fuel injection hier twee nuttige boekjes mn hoe je de verschillende onderdelen simpel de weerstand kunt testen. Ook de schekeling van de relais en hoe te testen.
Zie ook de andere info o.a. alle Green manuals.
Ten slotte het 1800 Register heeft ieder jaar in Monster een afsteldag met de Bosch testkast, zolang Jan Ooms nog door gaat, ev. Peter Devilee contacten.
Nu ff doorbijten, als het eenmaal goed is rij je jarenlang probleemloos.
Succes,
Ed
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 15-01-2022 10:06 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 693
15-01-2022 14:38 #197354
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic 1800E start slecht bij koude motor
Ik heb een aantal jaren geleden mijn injectoren laten reinigen en controleren de firma Dieselservice Stokking B.V. Vragen ze ongeveer €20 per injector. Ze zitten in Gouda.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-01-2022 15:41 #197355
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic 1800E start slecht bij koude motor
Dag Sjoerd, heb je alle electrische contacten al gecontroleerd? Dat zijn de kwetsbaarste delen. Omdat je probleem ook bij LOG optreedt, denk ik niet aan de injectoren.
kijk ik de documentatie naar de 'Fault Tracing Guide's. Erg behulpzaam.
Succes!
kijk ik de documentatie naar de 'Fault Tracing Guide's. Erg behulpzaam.
Succes!
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 693
15-01-2022 16:19 #197356
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic 1800E start slecht bij koude motor
Check trouwens ook je ECU, bij mij 1800E uit 1970 was de originele ECU vervangen door een later type (ECU 280 000 009 uit 1970 door ECU 280 000 017 ). Het circuit van de koudstartventiel wat bij de 009 hoort (aarde via ECU) wordt niet aangestuurd door een later type ECU omdat het circuit via een themokoppel naar aarde loopt.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Niem
-
- Elite lid
-
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Minder
Meer
- Berichten: 204
26-03-2022 12:08 #198268
door P. Niem
1800E
vimeo.com/volvoac
Beantwoord door P. Niem in topic 1800E start slecht bij koude motor
Inmiddels ben ik erachter dat de weerstandswaarde van de injectie-temperatuurzender veels te laag is. De ECU denkt dat de motor warm is terwijl de motor koud is. Daarom wordt er wellicht geen benzine ingespoten via de koude start injector.
Heeft iemand een zender in de aanbieding?
"
Temperature Sensor I (intake manifold)
MEASURE: Resistance of the temperature sensor.
VALUE: About 300Ω at 68°F between terminals 1 and 13 of ECU
plug. At 14°, 860-1200Ω; at 68°f, 260-340Ω; at 122°F,
90-130Ω.
DEVIATION: If meter reads ∞ Ω, check sensor directly at plug. If sensor
checks out OK, replace cables. If tester shows 0Ω (continuity)
at sensor terminals, replace sensor.
If meter reads 0Ω, pull plug from sensor. If meter then
reads ∞Ω, replace sensor. Otherwise replace cables.
Temperature Sensor II (cylinder head)
MEASURE: Resistance of the temperature sensor.
VALUE: About 2.5Ω at 68°F between ECU plug terminals 11
(ground) and 23. At 14°F, 7-12kΩ; at 68°F 2-3kΩ; at 122°F,
.68-1kΩ.
DEVIATION: As above for Temperature Sensor I.
"
Heeft iemand een zender in de aanbieding?
"
Temperature Sensor I (intake manifold)
MEASURE: Resistance of the temperature sensor.
VALUE: About 300Ω at 68°F between terminals 1 and 13 of ECU
plug. At 14°, 860-1200Ω; at 68°f, 260-340Ω; at 122°F,
90-130Ω.
DEVIATION: If meter reads ∞ Ω, check sensor directly at plug. If sensor
checks out OK, replace cables. If tester shows 0Ω (continuity)
at sensor terminals, replace sensor.
If meter reads 0Ω, pull plug from sensor. If meter then
reads ∞Ω, replace sensor. Otherwise replace cables.
Temperature Sensor II (cylinder head)
MEASURE: Resistance of the temperature sensor.
VALUE: About 2.5Ω at 68°F between ECU plug terminals 11
(ground) and 23. At 14°F, 7-12kΩ; at 68°F 2-3kΩ; at 122°F,
.68-1kΩ.
DEVIATION: As above for Temperature Sensor I.
"
1800E
vimeo.com/volvoac
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 233
26-03-2022 16:29 #198272
door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic 1800E start slecht bij koude motor
Om deze diagnose te testen zou je een potmeter in serie met de zender kunnen zetten zodat je handmatig de weerstand kunt verhogen.
In theorie moet de motor dan weer goed starten.
In theorie moet de motor dan weer goed starten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
27-03-2022 00:40 #198277
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic 1800E start slecht bij koude motor
Ik deed het altijd door bijde sensors door een potmeter te vervangen, zit je nooit mis.
Ik had trouwens een gas installatie die starte op benziene en schakelde automatisch over naar gas en dat is voor dit soort systemen nog het beste.
Weet je zeker dat hij altijd op benziene doet.
Dit kun je een voudig doen door een timer met de juiste interlocks er tussen.
succes
Johan Geers
Ik had trouwens een gas installatie die starte op benziene en schakelde automatisch over naar gas en dat is voor dit soort systemen nog het beste.
Weet je zeker dat hij altijd op benziene doet.
Dit kun je een voudig doen door een timer met de juiste interlocks er tussen.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28-03-2022 10:31 #198296
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800E start slecht bij koude motor
De temp sensor is nog te koop in jet VKO, kost 120 euro, in Sweden kun je deze momenteel niet krijgen ... mijn advies is deze te kopen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
28-03-2022 13:43 #198298
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic 1800E start slecht bij koude motor
Volgens olyslager moet de temp sensor van inlaat lucht 300ohm zijn bij 20grC en de koelwatersensor sensor 2500ohm zijn.
Om eventueel goedkoop aan een sensor te komen moet je een googlen op temperature sensor 2500 ohms en temperature sensor 300 ohms.
Ik heb het zo ook opgelost in der tijd bij mijn B20E ik moest over die van 2500 een weerstand zetten maar het werkte wel en had krijtgrijze bougies.
Onderdelen voor de B20E zijn stervensduur dus een alternatieve oplossing is dan voor de hand.
succes
Johan Geers
Om eventueel goedkoop aan een sensor te komen moet je een googlen op temperature sensor 2500 ohms en temperature sensor 300 ohms.
Ik heb het zo ook opgelost in der tijd bij mijn B20E ik moest over die van 2500 een weerstand zetten maar het werkte wel en had krijtgrijze bougies.
Onderdelen voor de B20E zijn stervensduur dus een alternatieve oplossing is dan voor de hand.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.