- Berichten: 203
1800E start slecht bij koude motor
- P. Niem
- Offline
- Elite-lid
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Hij start wel goed als de acculader er net vanaf is en het voltage van de accu daarmee iets hoger is.
Specificaties
- 1,4 KW startmotor van Tinus Techniek
- Nieuwe Bosch accu
- 123 ontsteking
Idealiter zou ik een spanning willen hebben hoger dan de accu levert maar dat is vast niet mogelijk.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Sjoerd
1800E
vimeo.com/volvoac
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sjef van Giersbergen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 126
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Niem
- Offline
- Elite-lid
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
- Berichten: 203
Ik heb nog een nieuwe 50 ampere dynamo van Scandcar op de plank liggen. Die zou ik er eventueel in kunnen schroeven.
Sinds kort heb ik airco, met al dat extra verbruik kan dat denk ik sowieso geen kwaad.
De kou hoeft maar even uit de motor te zijn door deze te kort te laten draaien of elektrisch voor te verwarmen om soepel te starten.
In deze vanmorgen gemaakte video hoor je dat de startmotor de eerste 15 seconden vlot rond gaat en daarna trager. De motor start na 2 minuten.
1800E
vimeo.com/volvoac
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
De accu (en dynamo en spanningsregelaar) lijken mij daarom niet de oorzaak van het slecht starten.
De motor krijgt óf niet de juiste hoeveelheid brandstof, óf geen fatsoenlijke vonk, óf die vonk komt helemaal op het verkeerde moment.
Omdat je schrijft dat het zowel op benzine als lpg voorkomt, zou een probleem met de ontsteking het meest voor de hand liggend zijn. Ook omdat het er op lijkt dat een iets hogere spanning een verschil maakt.
Kan het zijn dat de bobine geen/een erg zwakke vonk geeft?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3368
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Een nieuwe kabelboom is niet goedkoop, maar dan weet je zeker dat het niet aan contactjes ligt en kun je goed zien dat de stekkertjes er maar op één manier op passen. Deze foto heb ik gemaakt vlak voor ik de kabelboom verving.
Als alles functioneert start een 1800E binnen 2 seconden, ook als hij een tijd stil staat, de D-jetronic heeft een koude start mechaniek .. dat is een extra injector boven op het inlaatspruitstuk de koude start injector.
Deze zorgt ervoor dat als je koud start, de motor extra brandstof krijgt en hoger in toeren loopt ca. 1200, en na 2 minuten valt die weer terug.
Doet hij dit ?
Cold start valve, op injectie spruitstuk
Nog meer elektronische oorzaken, er zit een 2-punt stekkertje op - let op de sensor van de luchtinlaat heeft ook een 2-punt stekkertje en je zult niet de eerste zijn die deze verwisseld heeft.
Check of hij het doet bij koude start, dan komt er brandstof uit en of hij goed is aangesloten en stroom krijgt met een multimeter.
Afstellen doe ik met de originele ontsteking.
Als je naar een 123-ignition gaat, zorg dan dat de originele stekkertjes intact blijven en je de oorspronkelijke ontsteking goed aftekent en in de achterbak legt.
Je ziet er bijna niks van ...
De 123-ignition heeft wel eens kuren en dan kun je altijd terug en toch weer thuis komen.
Ben benieuwd wat de oorzaak is, laat je dit nog weten ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Niem
- Offline
- Elite-lid
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
- Berichten: 203
Het ligt niet aan de cold start valve zelf, als ik 12 volt op de + kabel naar de valve bij het relais geef dan komt er gewoon benzine uit.
Iemand een idee hoe ik verder moet zoeken?
Sjoerd
cold start valve relais
cold start valve
1800E
vimeo.com/volvoac
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.