1800E start slecht bij koude motor

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
10-10-2020 10:11 - 10-10-2020 14:17 #190343 door P. Niem
1800E start slecht bij koude motor is gemaakt door P. Niem
Mijn 1800E start al jaren slecht of niet bij koude motor, zowel op LPG als benzine.
Hij start wel goed als de acculader er net vanaf is en het voltage van de accu daarmee iets hoger is.

Specificaties
- 1,4 KW startmotor van Tinus Techniek
- Nieuwe Bosch accu
- 123 ontsteking

Idealiter zou ik een spanning willen hebben hoger dan de accu levert maar dat is vast niet mogelijk.


Iemand een idee wat het kan zijn?

Sjoerd

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
10-10-2020 15:50 #190351 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic 1800E start slecht bij koude motor
Staat alles goed afgesteld? Mijn 1800 E start vlot met een behoorlijk oude accu. Dus ik, zou proberen de bron aan te pakken in plaats van het in de accu te zoeken.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
11-10-2020 10:27 #190371 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic 1800E start slecht bij koude motor
Als ie wel start net van de acculader af, zou ik denken dat dynamo of spanningsregeling niet goed werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-10-2020 11:15 #190372 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic 1800E start slecht bij koude motor
Ik moet op LPG altijd eerst een paar seconden startmotor draaien, daarna opnieuw starten en meteen lopen. Omdat ik op LPG niet kan choken. Een instelbaar startrelais kan dit verhelpen, maar ik ben eraan gewend. Op benzine speelt dit niet, mits er voldoende benzinedruk op de injectoren is.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
11-10-2020 14:27 - 11-10-2020 14:28 #190377 door P. Niem
Beantwoord door P. Niem in topic 1800E start slecht bij koude motor
Mijn dynamo is in 2006 50.000-60.000 kilometer geleden gereviseerd. Toen zijn er nieuwe lagers en koolborstels ingekomen.
Ik heb nog een nieuwe 50 ampere dynamo van Scandcar op de plank liggen. Die zou ik er eventueel in kunnen schroeven.
Sinds kort heb ik airco, met al dat extra verbruik kan dat denk ik sowieso geen kwaad.
De kou hoeft maar even uit de motor te zijn door deze te kort te laten draaien of elektrisch voor te verwarmen om soepel te starten.

In deze vanmorgen gemaakte video hoor je dat de startmotor de eerste 15 seconden vlot rond gaat en daarna trager. De motor start na 2 minuten.

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-10-2020 17:43 #190382 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic 1800E start slecht bij koude motor
Je startmotor draait prima rond, en de motor start uiteindelijk wel, ondanks dat de accu al dan al een heel eind leeggestart is.

De accu (en dynamo en spanningsregelaar) lijken mij daarom niet de oorzaak van het slecht starten.

De motor krijgt óf niet de juiste hoeveelheid brandstof, óf geen fatsoenlijke vonk, óf die vonk komt helemaal op het verkeerde moment.

Omdat je schrijft dat het zowel op benzine als lpg voorkomt, zou een probleem met de ontsteking het meest voor de hand liggend zijn. Ook omdat het er op lijkt dat een iets hogere spanning een verschil maakt.

Kan het zijn dat de bobine geen/een erg zwakke vonk geeft?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2020 00:48 #190391 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 1800E start slecht bij koude motor
Ik zou de orginele onsteking eens een keer terug zetten, het zu mij niet verbazen dat er iets met de 123 is.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
12-10-2020 08:44 #190393 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic 1800E start slecht bij koude motor
Eens met Eric, met de accu e.d. is niets mis. Mijn 1800E start alleen moeizaam na de winterstop. Maar ook dan binnen een minuut. Mijn accu zou het volgens mij niet eens zo lang uithouden.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2020 22:07 - 12-10-2020 22:09 #190413 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800E start slecht bij koude motor
Ik denk dat er andere zaken spelen, ten eerste zie ik dat je injectie kabelboom met tape is hersteld ... check eerst of er geen kabelbreukjes zijn en de injectoren allemaal dezelfde spanning krijgen, ze worden per paar aangestuurd.
Een nieuwe kabelboom is niet goedkoop, maar dan weet je zeker dat het niet aan contactjes ligt en kun je goed zien dat de stekkertjes er maar op één manier op passen. Deze foto heb ik gemaakt vlak voor ik de kabelboom verving.


Als alles functioneert start een 1800E binnen 2 seconden, ook als hij een tijd stil staat, de D-jetronic heeft een koude start mechaniek .. dat is een extra injector boven op het inlaatspruitstuk de koude start injector.
Deze zorgt ervoor dat als je koud start, de motor extra brandstof krijgt en hoger in toeren loopt ca. 1200, en na 2 minuten valt die weer terug.
Doet hij dit ?

Cold start valve, op injectie spruitstuk



Nog meer elektronische oorzaken, er zit een 2-punt stekkertje op - let op de sensor van de luchtinlaat heeft ook een 2-punt stekkertje en je zult niet de eerste zijn die deze verwisseld heeft.
Check of hij het doet bij koude start, dan komt er brandstof uit en of hij goed is aangesloten en stroom krijgt met een multimeter.


Afstellen doe ik met de originele ontsteking.
Als je naar een 123-ignition gaat, zorg dan dat de originele stekkertjes intact blijven en je de oorspronkelijke ontsteking goed aftekent en in de achterbak legt.
Je ziet er bijna niks van ...



De 123-ignition heeft wel eens kuren en dan kun je altijd terug en toch weer thuis komen.

Ben benieuwd wat de oorzaak is, laat je dit nog weten ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
14-01-2022 19:41 - 14-01-2022 19:42 #197346 door P. Niem
Beantwoord door P. Niem in topic 1800E start slecht bij koude motor
Ik ben alweer jaren verder maar heb het slecht starten bij koude motor nog altijd niet verholpen. Inmiddels weet ik dat de cold start valve geen benzine geeft.
Het ligt niet aan de cold start valve zelf, als ik 12 volt op de + kabel naar de valve bij het relais geef dan komt er gewoon benzine uit.
Iemand een idee hoe ik verder moet zoeken?

Sjoerd

cold start valve relais
 
cold start valve
 

1800E
vimeo.com/volvoac
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.