Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)

Lees meer
28-07-2020 21:01 #189523 door Jurriaan
Beantwoord door Jurriaan in topic Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)
Blijft toch vreemd. Heb even wat oude e-mails doorgespit. Daarin werd mij toch echt de 1,7 Ohm variant uitdrukkelijk aangeraden.
Naar de huidige inzichten toch 8 jaar met een verkeerde bobine rondgereden...

Vandaag weer een toertje gemaakt. Wat rijdt het toch weer lekker!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2020 13:44 - 29-07-2020 15:31 #189536 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)
Ben al 40 jaar werkzaam in de vermogenselektronica en met een zekere mate aan "amusement" zie ik met de regelmaat van de klok dit soort discussies voorbij komen. Elektronica is, zeker voor de leek, een moeilijk vak dus ik neem het niemand kwalijk dat er zo af en toe wat verkeerde dingen geschreven worden.

Diegene die ik wel wat kwalijk neem zijn de fabrikanten van de bobines. Zij smijten met allerlei "interessante leuzen" (lijkt wel TelSell reclame) die onvolledig zijn. De weerstand van de bobine wordt genoemd en soms ook de ontsteekspanning (Flamethrower claimt 40.000V). Maar waar het echt om gaat is de primaire zelfinductie. Deze primaire zelfinductie in combinatie met de primaire weerstand bepalen de energie die de bobine naar de bougies kan sturen.
Dus je kunt niet op voorhand zeggen of een 1,7 Ohm bobine beter is dan een 3 Ohm bobine, dat hangt dus van meerder factoren af.
En aangezien een bougie, afhankelijk van de compressie en afstelling van het mengsel, ergens bij 8.000 - 10.000V doorslaat heeft het niet veel zin om een 40.000V bobine te monteren. Wij monteren toch ook geen band van de Y-categorie (snelheidsindex 300km/h) op onze oudjes waar een R-categorie (snelheidsindex 170km/h) ook voldoet?

Op verzoek van het VKO ga ik een 30-tal bobines testen die wij onlangs uit een bedrijfsbeëindiging op hebben kunnen kopen. Als deze bobines aan de kwaliteitseisen voldoen gaan ze in de verkoop t.b.v.onze leden. Ben bezig met het opbouwen van een representatieve testopstelling. Naast de Volvo pantserkabel bobines ga ik ook een aantal andere bobines meten. Zodoende krijgen we een goed overzicht wat de verschillen zijn tussen de diverse soorten. In mijn privé verzameling bobines zit o.a. de veel genoemde "blauwe Bosch" maar heb ook rode Bosch die met voorschakelweerstand bedreven moet worden en nog diverse ander exoten.
PS. Met de apparatuur die ik heb kan nauwkeurig meten tot 40.000V

In mijn collectie bobines zit helaas geen flamethrower, mocht er bij iemand nog zo'n ding op de plank liggen en je wilt hem doneren aande wetenschap dan mag je die naar mij opsturen. Dan neem ik hem mee in het vergelijk.
Ik zal een artikel over de testopstelling en de testresultaten publiceren in het VKM.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2020 15:06 - 29-07-2020 15:44 #189537 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)
Interessant, ik kijk uit naar het artikel.

Een paar korte opmerkingen:

Er is een belangrijk woordje weggevallen in je 2de alinea? ("bepalen de de bobine naar de bougies kan sturen" )

Misschien dat de electrode afstand van de bougie dan ook een rol gaat spelen? Dus dat die samenhangt met de spanning die bobine afgeeft?

Van de "blauwe Bosch" schijnen er nogal wat soorten te zijn met verschillende kwaliteiten (er is zelfs een speciale website daarover): made in Brazil, made in Mexico, etc:
www.ratwell.com/technical/BlueCoil.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2020 15:32 #189538 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)
@ Zon; dank voor de oplettendheid, tekst is aangepast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2020 01:44 #189547 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)
Beste Han, nog een kleine aanvulling op jou verhaal om de zaak nog duidelijker te maken, een acht cilinder die 6000t/min draait ontsteekt tweemal zoveel als een viercilinder die 6000t/min draait.
Dus de bobine van een achtcilinder krijgt de helf minder tijd om op te laden als bij een viercilinder vandaar de 1,7 en 3 ohm.

m.vr.gr


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2020 20:35 #189555 door Jurriaan
Beantwoord door Jurriaan in topic Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)
Interessante casus hoe jij het stelt Han. Heel gaaf dat deze expertise binnen de VKV aanwezig is!

Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomsten van jouw onderzoek. Graag stel ik mijn "vlammenwerpende hoogvermogen bobine" daarvoor ter beschikking. Zou je me daarvoor een PB willen sturen? Dan kijken we even hoe en wat. (Mits uit onderzoek blijkt dat mijn bobine voor een 6 cilinder wel geschikt is, hou ik hem het liefst als reserve voor eventueel later in de Triumph TR6).

Groeten, Jurriaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2020 22:07 #189642 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Hete bobine (Flamethrower/hoogvermogen)

Heren, dit is voorlopig het rijtje bobines dat ik verzameld heb voor een vergelijkend warenonderzoek.
Van links naar rechts: Bobine met pantserkabel (Amazon B18), Bobine uit en Amazon B20, zwarte Bosch, 2x Blauwe Bosch, rode Bosch, witte Biltema,, de zilveren Flame Throwe (beschikbaar gesteld door Juriaan) en als laatste een in epoxyhars gegoten exemplaar.

Mocht er nog iemand een exoot in de kast hebben liggen neem dan ff contact met mij op.



Deze (stoffige) groen kast een een originele bobinetestkast van Bosch uit de 70-er jaren.


Dit grijze geval is een zogenaamde hoogspanningsprobe, hiermee kan ik betrouwbaar spanningen meten tot 40.000 Volt

Zal binnenkort eens beginnen met de diverse metingen, de resultaten zal ik in het VKM publiceren
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.