Dynamo draait mee maar schakelt niet in.

  • Martijn Burgers (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
23-08-2019 11:10 #184850 door Martijn Burgers (GAST)
Beantwoord door Martijn Burgers (GAST) in topic Dynamo draait mee maar schakelt niet in.
na veel meten tot de conclusie gekomen dat de plus achter de brandstof meter en de gene vanaf de dynamo door de zekeringkast naar het lampje in orde zijn, zaterdag de dynamo demonteren en naar Barneveld voor nieuwe koolstofborstels of dynamo als het anker defect is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend van der Molen
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
23-08-2019 13:27 #184851 door Berend van der Molen
Beantwoord door Berend van der Molen in topic Dynamo draait mee maar schakelt niet in.
De oudere types dynamo hebben een aparte regelaar, die van mij heeft het na 40 jaar opgegeven.
Geheel bij bosch laten testen en is de regelaar vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2019 13:59 #184852 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Dynamo draait mee maar schakelt niet in.
Martijn vroeg zich af waarom een dynamo spanning nodig heeft om te kunnen werken. Het antwoord is niet eenvoudig, een (wisselstroom) dynamo is een complex stukje techniek. Hieronder wordt het werkingsprincipe beschreven.

Hoe werkt een wisselstroomdynamo?
Als je een koperdraad snel heen en weer beweegt in een magnetisch veld dan zal er een wisselstroom opgewekt worden, als je die gelijkricht dan kun je daar een accu mee opladen.
Dat betekent dus wel dat je een magnetisch veld nodig hebt. Soms wordt daar een permanente magneet voor gebruikt (bijvoorbeeld je fietsdynamo) maar voor grotere vermogen wordt daar een aparte spoel voor gebruikt. Als je een stroom door een spoel laat lopen dan wordt er een magnetisch veld opgewekt.

In de wisselstroomdynamo’s die in onze auto’s gebruikt worden zit dus zo’n spoel die het magneetveld opwekt. Dit wordt ook wel eens de veldwikkeling genoemd.
Als de dynamo eenmaal draait, dan kan deze veldwikkeling door de dynamo zelf gevoed worden.
Maar bij het opstarten hebben we een kip-ei probleem, als de dynamo nog niet draait is er geen spanning dus ook geen elektrisch veld. Om deze reden wordt de veldwikkeling bekrachtigd vanuit de accu; je hebt dus een accu, die geladen is, nodig om een wisselstroomdynamo aan de gang te krijgen.
Hoe gaat e.e.a. in zijn werk? Daarvoor kijken we even naar een schema uit de Haynes manual.
De stator staat in een driehoek geschakeld, deze wekt de elektrische stroom op. omdat dit een wisselstroom is wordt die middels een zestal diodes gelijkgericht (een diode is een elektrisch ventiel en laat de stroom slechts in een richting door, in de richting van het pijltje dus). Op deze wijze wordt de accu geladen via dynamoaansluiting B+.
Het magnetische veld wordt opgewekt door de veldspoel linksonder in de figuur. Als de dynamo eenmaal draait dan komt de stroom voor deze veldspoel van de dynamo zelf, via aansluiting 61, de spanningsregelaar en aansluiting F.
Echter als de dynamo nog geen spanning opwekt, kan de dynamo zichzelf niet voeden. Op het moment dat je het contact aanzet, zal er vanuit de accu een stroompje gaan lopen via; contactschakelaar, zekering, AMP lampje, een deel van de spanningsregelaar en uiteindelijk de veldwikkeling.
Als de dynamo eenmaal draait en stroom opwekt, zal er ca. 14V staan op aansluiting F. De accuspanning zal ook richting de 14 Volt gaan en daardoor gaat het AMP lampje uit.
Als de dynamo eenmaal draait zal de spanningsregelaar de accuspanning in de gaten gaan houden. Is de accuspanning te hoog, dan zal de veldwikkeling naar massa geschakeld worden. Hierdor wordt de accu niet meer bijgeladen. Zakt de accuspanning door de ondergrens dan zal de spanningsregelaar weer inschakelen en de aansluitingen 61 en F weer met elkaar doorverbinden. Dit geschakel gebeurt met een frequentie van enkele tientallen keren per seconden.
Bij moderne wisselstroomdynamo’s is de spanningsregelaar geintegreerd in de dynamo.
Zodra een van de verbindingen slecht is kan het dus zomaar gebeuren dat je systeem niet meer goed werkt.
Als je in het elektrische schema kijkt, een Haynes manual is echt \onmisbaar, dan kun je zien dat in het circuit van de accu via het AMP lampje naar de veldwikkeling van de dynamo er meer als 12 overgangscontacten zitten (in dat opzicht is het elektrische systeem niet echt clever gemaakt). Dus als je een storing hebt zit er niets anders op dan systematisch te gaan zoeken. Een advies op afstaand waar het aan zou kunnen liggen is een luckys hot
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Martijn Burgers (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
23-08-2019 16:58 #184853 door Martijn Burgers (GAST)
Beantwoord door Martijn Burgers (GAST) in topic Dynamo draait mee maar schakelt niet in.
Han bedankt voor je uitgebreide uitleg het principe is me zo aardig duidelijk geworden!
Hier maak ik uit op dat ik na mijn idee aardig in de richting moet zitten aangezien de dynamo bij 3500 rpm AMP lampje wel laad dimmen, want uit jou verhaal begrijp ik dat als de rode draad niet bekrachtigt zou zijn de dynamo ook niet zou gaan laden bij 3500 rmp. Morgen gaan we het beleven als het goed is heb ik dan Mn eerste storing verholpen met gelukkig een hoop advies!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2019 17:18 #184855 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Dynamo draait mee maar schakelt niet in.
En dan zou het zomaar eens tijd kunnen zijn om lid te worden ;)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Martijn Burgers (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
23-08-2019 17:35 #184856 door Martijn Burgers (GAST)
Beantwoord door Martijn Burgers (GAST) in topic Dynamo draait mee maar schakelt niet in.
Haha Joop helemaal gelijk in, ik ga nog even kijken bij de beurs binnen kort en dan is het een mooi moment daar voor!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2019 23:37 #184866 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Dynamo draait mee maar schakelt niet in.
Nog even een kleine waarschuwing een wisselstroomdynamo mag je nooit zonder accu laten draaien, dus niet tijdens het draaien een accupool loskoppellen.
Heb je kans dat er het e.e.a. doorpiept.
Dus er altijd voor zorgen dat je accu goed aangekoppeld zit.

succes

Johan Gees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Martijn Burgers (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
24-08-2019 14:33 #184872 door Martijn Burgers (GAST)
Beantwoord door Martijn Burgers (GAST) in topic Dynamo draait mee maar schakelt niet in.
Probleem opgelost na montage nieuwe dynamo.

Ik ben vanmorgen naar Volvo Klasiekers gereden en heb daar de dynamo gedemonteerd hier bleek dat de dynamo half gereviseerd is geweest en waarschijnlijk alleen de koolstofborstels zijn vervangen. Ik heb een nieuwe dynamo aangeschaft en deze met advies en na controle van Pieter kunnen monteren ook heb ik gelijk maar een nieuwe snaar gemonteerd aangezien de oude ook aardig aan zijn einde zag. Heel leuk dat dit hier mogelijk is! Nu op naar de dubbele 45mm DCOE Webers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2019 15:05 #184873 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Dynamo draait mee maar schakelt niet in.
Waarschijnlijk heb je de dynamo die ik als reserve mee had naar Noorwegen. Moet goed zijn, want ik heb hem niet gebruikt :)
Ik heb ook een Weber 38/38. Voor mijn B20A meer dan voldoende. Voor een grotere of dubbele Weber denk ik dat je ook een motor moeten hebben die wat extra dingen heeft, zoals een sport nokkenas, grotere kleppen e.d. anders is het net of je een tweeduims waterleiding aanluit op een halfduims kraan. ;)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Martijn Burgers (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
24-08-2019 16:01 #184874 door Martijn Burgers (GAST)
Beantwoord door Martijn Burgers (GAST) in topic Dynamo draait mee maar schakelt niet in.
De motor is 7500km geleden gereviseerd, opgeboord en opgebouwd door tinustuning met TT6 nokkenas enz motor is gebouwd voor dubbele Webers alleen de vorige eigenaar is terug gegaan naar kleiner dus hij loopt nu ook niet optimaal er is meer uit te halen zoown 160 pk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.