Weerstanddraad benzinemeter 144

Lees meer
10-04-2019 18:41 #182829 door Maarten F
Weerstanddraad benzinemeter 144 is gemaakt door Maarten F
Dag,

De brandstofmeter van mijn 144 liep telkens maar tot halverwege en zakte daarna direct naar nul. Ik heb de vlotter eruit gehaald en het probleem was al vrij snel zichtbaar: de weerstanddraad van de variabele weerstand is halverwege doorgebroken.
Nu is een hele nieuwe vlotter wel vrij prijzig, dus ik wil graag kijken of ik de weerstanddraad kan vervangen en opnieuw wikkelen. Zijn er ervaringsdeskundigen die dit al eens eerder gedaan hebben en die mij kunnen vertellen welk weerstanddraad zij gebruikt hebben? En wat kun je gebruiken om de nieuwe weerstanddraad weer op het het plaatje te 'plakken'?

Groet,
Maarten
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2019 22:08 #182976 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Weerstanddraad benzinemeter 144
Ik heb dit nooit eerder gedaan. Ik zou sowieso proberen op te meten wat de weerstand van de draad moet zijn, probeer dat over een zo lang mogelijk stuk draad te meten. Is lijm noodzakelijk of zit de draad gewoon strak gewikkeld? De uiteinden zou ik solderen. Het lijkt me lastig om de draden goed vast te zetten zonder dat er lijm tussen de draad en het sleepcontact komt.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2019 01:06 #182977 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Weerstanddraad benzinemeter 144
Prbeer hier eens www.mercateo.nl/kw/weerstandsdraad/weers...ry=nl&chooseGeo=true
Je moet alleen even uit zien te zoeken hoeveel ohm per meter de draad is die op de weerstand zit van de benzienevlotter.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2019 23:10 #182986 door Maarten F
Beantwoord door Maarten F in topic Weerstanddraad benzinemeter 144
Bedankt voor de reacties!
Ik had verwacht dat het wel een vaker voorkomend probleem zou zijn, maar gezien de reacties zijn er tocch niet veel mensen die dit ooit gedaan hebben.
Helaas had ik al een groot deel van de draad van de spoel afgewikkeld toen ik op het idee kwam om de draad te vervangen (dacht hem in eerste instantie gewoon een stuk te verschuiven aangezien er aan de linkerkant aardig wat 'loze' windingen zitten, maar dit bleek niet te werken. Het zal dus niet meer lukken om weerstand te meten over de gehele lengte.
Na wat zoeken kwam ik wel dit topic tegen op het forum:
www.volvokv.nl/forum/elektrische-install...nsor-142-stuk#165790
De auteur kwam erop uit dat de weerstand van de draad rond de 60 ohm per meter moet zitten, dus ik denk dat ik dat ook ga proberen. Helaas is er in dat topic niet te vinden of het uiteindelijk ook gelukt is.
Volgende probleem is dat weerstanddraad van 63ohm die ik vind op de genoemde site lakgeisoleerd is. Hopelijk is dat er een beetje af te krabben want anders maakt het sleepcontact alsnog geen verbinding.
De oude draad zat wel met een soort rode lak vast op het plaatje, dus niet alleen strak gewikkeld. dus ik denk dat vastlijmen wel noodzakelijk is.

Groet,
Maarten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2019 06:38 #182987 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Weerstanddraad benzinemeter 144
Het is op zich wel degelijk een bekend probleem hoor.
Zowel in mijn Amazon als in mijn 145 gaf de benzinemeter vanaf ongeveer halverwege tot leeg niks meer aan en op een gegeven moment gaf hij in de 145 helemáál niks meer aan. Door de LPG-tanks bovenop de benzinetank was de vlotter dusdanig lastig bereikbaar dat ik er nooit iets aan heb gedaan.
Ik ken wel verhalen dat het plaatje met weerstandsdraad wel eens wordt omgedraaid waarna een haperende meter het weer goed deed.
Is de weerstandsdraad werkelijk helemaal doorgesleten dan helpt omdraaien natuurlijk ook niet meer.
Er zal hier toch wel iemand zijn die de weerstand van de totale wikkeling kan opmeten?
Als je die hebt dan kan je dat toch heleiden naar ohm/meter?
Na opnieuw wikkelen is de laklaag wel te verwijderen met een fijn schuurpapiertje denk ik.
Als je de wikkelingen vast gaat lijmen houdt er dan wel rekening mee dat die lijm benzinebestendig is.
Ben benieuwd of t gaat lukken, succes verder!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2019 00:36 #183000 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Weerstanddraad benzinemeter 144
Gewoon de dikte van de weerstandsdraad opmeten, eventueel bestellen bij het adres wat ik je gegegeven heb of als je een ander weet dan dat adres.
Oude weerstands draad verwijderen en de nieuwe er op, dan de zaak vernissen (volgens mij kan vernis tegen benziene).
Dan waar het sleepcontact loopt de weerstands de draad kaal maken.
Mocht de meter na deze actie wat te veel of te weinig aangeven dit compenseren met een serie of parallel weerstand.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-02-2024 14:46 #1043919 door Tom Bakkum (GAST)
Beantwoord door Tom Bakkum (GAST) in topic Weerstanddraad benzinemeter 144
Dit topic is al redelijk oud, zijn er ondertussen ervaringen en tips hoe weerstandsdraad strak te wikkelen, te fixeren en toch goed sleepcontact maakt? Met mijn dikke vingers een forse uitdaging...bvd Tom 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.