benzinesensor 142 stuk

Lees meer
21-12-2016 20:42 #165705 door Rademaker
benzinesensor 142 stuk is gemaakt door Rademaker
Beste Volvosleutelaars,
Mijn benzinesensor is na 45 jaar trouwe dienst doorgesleten. Ik kan nu een compleet nieuwe vlotter met sensor kopen maar de kosten (€135) zijn best wel hoog omdat alleen het 0,1 mm dikke draadje doorgesleten is. Een nieuw draadje wikkelen is best wel lastig denk ik maar misschien is er een betere oplossing mogelijk.
Ik hoop dat een ervaringsdeskundige dit leest en met een slim idee komt, bij voorbaat dank!


VOLVO 142 SAAB 96
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2016 21:50 #165728 door Rademaker
Beantwoord door Rademaker in topic benzinesensor 142 stuk
Hmmm, geen reacties, het is zeker toch lastig op te lossen. Heeft nooit iemand geprobeerd (met succes) om bijvoorbeeld een sensor uit een modernere Volvo in te bouwen in de tank van een 1971 140 serie? Ik kan ook de draadjes doorsolderen en het plaatje omdraaien zodat de achterkant gebruikt wordt. Nog iemand een goed idee?
Groeten, Maup.

VOLVO 142 SAAB 96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2016 15:35 #165743 door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic benzinesensor 142 stuk
Hoi Maup,

Toevallig heeft een vriend van mij deze week de benzinemeter van zijn 142 gerepareerd door hem opnieuw te wikkelen. Nu kan het volgende een beetje als spam klinken maar is het niet: hij heeft een oldtimer garage. Als je wil kun je hem bereiken via www.zandeeclassics.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2016 20:04 #165747 door Rademaker
Beantwoord door Rademaker in topic benzinesensor 142 stuk
Bedankt voor de reactie Ton! Zelf wikkelen is dus wel te doen en heeft ook mijn voorkeur, het stuit mij altijd tegen de borst om een onderdeel dat voor 95% in prima staat is weg te gooien en te vervangen voor nieuw. Even kijken hoe ik aan een 0,1 mm koperdraadje kom en uitzoeken welke benzinebestendige lak/lijm ik ga gebruiken om het draadje te fixeren. Ik zal je vriend mailen voor het één en ander.

Aan het plaatje kan je zien dat het sleepcontact vrolijk aan het vonken is geweest, kennelijk en gelukkig zijn deze vonkjes niet sterk genoeg om de boel in de lucht te laten vliegen :unsure:

Groeten en veel sleutelplezier,
Maup

VOLVO 142 SAAB 96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2016 20:06 #165748 door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic benzinesensor 142 stuk
Dank je. Jij ook!

Ik hoor graag of het gelukt is. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Reinoud ter Braake
  • Reinoud ter Braake's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
23-12-2016 20:42 #165749 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic benzinesensor 142 stuk
Het gewikkelde draad is geen koperdraad maar weerstandsdraad en heeft een vaste waarde per meter, veelal is de totaalweerstand van de sensor 120 of 180 ohm.
Je zult weerstandsdraad moeten vinden met de juiste waarde. Als je de gebroken draadjes aan elkaar kunt solderen kun je de totaalweerstand meten, en hierna op zoek gaan naar het goede draad. hierbij een link naar een verkoper.

www.salomons-metalen.nl/producten/weerst...aHi9ECFe0y0wodF1AGYg

Waarom er geen explosie plaatsvind in je tank is omdat het mengsel te rijk is om te kunnen ontsteken.
succes met opnieuw wikkelen

Stel niet uit, maar doe het vandaag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
23-12-2016 21:09 #165751 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic benzinesensor 142 stuk
Als je vlak bij Delft woond, De Hoogh elektrische Componenten heeft ook heel veel. Goed advies ook nog.
members.ziggo.nl/hecdelft/

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-12-2016 15:35 #165788 door Rademaker
Beantwoord door Rademaker in topic benzinesensor 142 stuk
Bedankt Reinoud en Arnold voor het meedenken. Koperdraad gaat inderdaad niet lukken, er zit ongeveer 143 cm draad op het plaatje gewikkeld en dat geeft bij koperdraad van 0,1 mm slechts 2,8 ohm weerstand. Dat is natuurlijk veel te weinig als dit 120 of 180 Ohm zou moeten zijn. Nikkel/chroom draad van 0,1 mm heeft een weerstand van 138 Ohm/meter dus dan kom ik aardig in de buurt.
Groeten, ik hou jullie op de hoogte,
Maup

VOLVO 142 SAAB 96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-12-2016 17:13 #165790 door Rademaker
Beantwoord door Rademaker in topic benzinesensor 142 stuk
Ik heb met mijn multimeter een aantal metingen op het sensorplaatje gedaan en denk dat de totale weerstand 85 Ohm zou moeten zijn. Dit gedeeld door 1,43 meter is 59 Ohm/meter. Bij Conrad kan ik weerstandsdraad kopen van 63 Ohm/m, lakgeisoleerd voor €2 per 5 meter, dat gaan we dus maar proberen. Fixeren van de draad met epoxy en op de plaats waar de "sleper" langsgaat schraap ik voorzichtig de lak weg. Klinkt als een "walk in the park" :)
Sleutel ze Volvoliefhebbers!
Maup

VOLVO 142 SAAB 96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.