- Berichten: 1953
Vraag: schakelaar automatisch uit
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
Aan de rechterkant zit er aan de onderzijde van je dashboard een trekschakelaartje voor de verlichting van je dashboardkastje (plankje). Aan de linkerkant zou je op diezelfde plaats het drukknopje kunnen monteren. Uit t zicht maar goed bereikbaar.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Als je dat doet start de Volvo sowieso niet; met afsluiten van de benzinetoevoer start hij nog wel, totdat na een paar honderd meter de vlotterkamer van je carburateur is leeggeteden.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Als je dat doet start de Volvo sowieso niet; met afsluiten van de benzinetoevoer moet je er rekening mee houden dat hij nog wel start, totdat na een paar honderd meter de vlotterkamer van je carburateur is leeggereden.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 162
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Ik weet niet of dit nu gaat helpen omdat het nog ingewikkelder gaat worden. Ik mis eigenlijk iets in het schema dat Reinoud plaatste, de vertaling van Hans maakt het inderdaad wat eenvoudiger. De pomp wordt namelijk direct door het drukknopje bedient en niet via een relay. Ik heb deze schakeling al eens gemaakt met een tweede relay in parallel zodat het drukknopje ontzien wordt ivm een hogere stroom die de pomp of klep zal trekken
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 162
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 162
Met deze opstelling heb ik dus een knop die ik moet induwen om de verbruiker te activeren. Als ik de + van de ignition+ laat komen, gaat de verbruiker dus weer uit als het contact eraf gaat. Dus met mn bedoelde magneetventiel op de benzineleiding leidt dat idd tot een gesloten ventiel (en dus beperkt rijden) zolang de knop niet is ingedrukt. En ik hoef die knop niet steeds weer uit te zetten (want dat ga ik vergeten), het ventiel gaat dicht zodra het contact er af is. Nice.
Nu spullen regelen en inbouwen
Dank allemaal. Excuus voor mn onduidelijkheid, moet nog een boel leren.
Grt
Jeroen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Let wel op -zie ook Rob's reactie- dat het drukknopje geschikt is voor de stroom die je klepje gaat verbruiken. Bij inschakeling van het schakelingetje loopt kortstondig de stroom voor het relais (spoel) én het magneetklepje door die drukknop. Vervolgens wordt het direct overgenomen door het relaiscontact.
Maar toch... Juist bij inschakelen trekt zo'n klepje een piekstroom.
Als je dus geen geschikte drukknop hebt, is het wellicht beter om 2 relais te gebruiken zoals in Rob's schema.
Nog mooier is een dubbelpolig relais, dus een relais met 2 separate schakelcontacten. Één contact gebruik je dan als "houdcontact" voor het relais en met de andere schakel je het magneetventieltje.
edit: ik zie nu dat dit soort dubbelpolige relais in "autoland" lastig te vinden zijn
Heel verhaal, kan me voorstellen dat je nu wellicht de weg kwijt bent.
Kijk eerst hoeveel stroom (Ampères) het beoogde magneetventiel trekt (staat erop of anders in de spec's) en of je een drukknop kan vinden die die stroom kan schakelen. Als dit lukt dan kan je gewoon het oorspronkelijke eenvoudige schema gebruiken. Zoniet dan praten we verder Komt goed!
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 162
Dank voor de aanvullingen. Het ventiel is inmiddels binnen. Verbruik is 6W dus 0,5A. Drukschakelaar is eenvoudig dingetje van de bouwmarkt wat ik nog had liggen, geen idee wat de specs zijn.
Ik ga het testen als ik alles heb ingebouwd maar ik maak we met de 0,5A vooralsnog niet druk.. of redeneer ik dan verkeerd?
Grt
Jeroen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.