advies elektrische installatie ombouwen van 6 naar

Lees meer
24-04-2018 20:21 #176600 door Nico Morsch (GAST)
advies elektrische installatie ombouwen van 6 naar is gemaakt door Nico Morsch (GAST)
Beste leden,
Wie kan mij adviseren in de ombouw van een elektrische installatie 6V naar 12V . Het gaat hierbij om een PV 544
1) welke componenten moeten vervangen worden
2) Wat zijn de totale kosten van de componenten om deze te vervangen?
3) Is het nodig de kabelboom te vervangen?
Groet
Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2018 20:46 #176601 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic advies elektrische installatie ombouwen van 6 naar
Componenten om te vervangen:
1) De accu (uiteraard)
2) De dynamo, dit moet een 12V type worden
3) Alle verlichting. Dit is inclusief de koplampen, achterlichten, knipperlichten, maar ook kentekenverlichting, interieurverlichting en dashboardverlichting. Ook oliedruklampje en knipperlichtindicatie-lampje vervangen.
4) Het knipperlichtrelais moet een 12V type worden (die bij de nieuwe lampjes past)
5) Bobine
6) De startmotor (laten zitten kan ook; door de hogere spanning zal hij flink harder draaien. Dit kan een makkelijker startende auto opleveren, maar op de langere termijn kan de startmotor het opgeven. Je kunt er ook voor kiezen om er dán een 12V startmotor in te zetten).
7) Ik denk dat de claxon ook een 12V type moet worden..
8) Denk ook aan de accessoires: de autoradio, een eventuele overdrive (de solenoid hiervan), extra verlichting of andere elektrische apparaten, alles moet aangepast worden naar 12V.

Kosten:
- De totale kosten van de ombouw vallen wel mee. De dynamo, accu en eventueel de startmotor zijn de duurste componenten. (maar 12V accu's en dynamo's zijn dan weer een stuk goedkoper dan de 6V varianten)
- Eventuele waardevermindering (want minder origineel) of juist waardevermeerdering (goedkoper te onderhouden, eenvoudiger onderdelen vinden, betrouwbaarder?) is lastig inschatten..

Kabelboom:
De kabelboom hoeft níet vervangen te worden. Door de hogere spanning wordt de stroom in de kabels lager, dus je belast de kabels juist minder. Het is natuurlijk wel een goed idee om de contacten en kabels goed te bekijken wanneer je aan het ombouwen bent.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2018 00:08 #176617 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic advies elektrische installatie ombouwen van 6 naar
En wellicht ook de tankmeter en zelfs tankvlotter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2018 08:11 #176618 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic advies elektrische installatie ombouwen van 6 naar
Ik lees hier:
www.volvokv.nl/forum/elektrische-install...kzender-conversie-ii
dat de tankvlotter & meter onafhankelijk zijn van de accu spanning. Bij 6V naar 12V worden de stromen lager, dat is alleen maar gunstig.
En verder lees ik hier:
www.sw-em.com/VDO%20Drehspulinstrument.htm
Dat er een extra weerstand bij de brandstofmeter toegevoegd kan worden (in de + draad) om hem (nog) geschikt(er) te maken voor 12V.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2018 11:30 - 25-04-2018 11:30 #176620 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic advies elektrische installatie ombouwen van 6 naar
Benzinemeter en tankvlotter kunnen inderdaad blijven zitten, maar het toevoegen van een externe weerstand van 82 ohm bij de meter is wel aan te bevelen. Vergeet ook niet de ruitenwissermotor. Je hebt een exemplaar nodig van de latere (12V) PV544 en dat kan even zoeken worden.
Zie ook www.sw-em.com/Vintage_Volvo_6V_to12V_conversion.htm .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
24-05-2018 19:25 #177023 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic advies elektrische installatie ombouwen van 6 naar
Wat is je reden om je katterug om te bouwen naar 12 volt? Ik rijd al jaren met 6 volt, is goed te doen.

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.