LPG tankzender conversie II

Lees meer
05-11-2013 11:03 #133682 door Rob Vijgenboom
LPG tankzender conversie II is gemaakt door Rob Vijgenboom
Ik wil mijn nieuwe LPG tank rechtstreeks aansluiten op de 'benzine'meter in het dashboard (heb geen benzine meer - want ook geen benzine tank meer - dus wil ik graag het LPG niveau in mijn LPG tank kunnen aflezen).

Het weerstandsbereik van de originele benzinetank zender (vlotter) in een Amazon loopt volgens verschillende bronnen uiteen van : 0 - 205 Ohm tot 5 - 180 Ohm
(waarbij 0 resp 5 Ohm leeg is en 205 resp. 180 Ohm vol is).

Mijn LPG ringtank is een 1-gats tank met multi-valve, met daarop een 0 - 90 Ohm zendertje (wederom : 0=leeg, 90=vol).

Dus moet 0-90 Ohm aangepast worden naar 0-205 Ohm
(of 5-180 Ohm, wat het dan ook exact moge zijn .... zo nauwkeurig zijn die metertjes sowieso niet, dus of het nu 180 of 205 Ohm is, of iets daar tussenin, dat dondert niet echt).

In de in NL meer gangbare 4-gats tanks zit een zender die op verzoek door de fabricant aangepast kan worden (Schramifa - Livello; die wordt ook gebruikt in de 'duo brandstof meter' oplossing van Huke Basart, die inmiddels ook door het VOD aangeboden wordt. Aanpassing geschiedt door wijziging van de 18 kleine SMD weerstandjes die in het ding zitten).

De zender van een 1-gats tank met multivalve is helaas veel kleiner (metertje op de tank is amper 20mm doorsnee) dan die van een 4-gats tank. Een dergelijk miniscuul zendertje zelf aanpassen is (voor mij) niet te doen.

De LPG tankzender is lineair volgens de fabricant - heb ik nagemeten voordat ik de multivalve in de tank installeerde, en inderdaad : leeg=0, vol=90 en halfvol= ca 45 Ohm.

Met de LPG tankzender rechtstreeks aangesloten op de Amazon benzinemeter lees je dan ook af wat je zou verwachten : LPG tank vol is net iets minder dan halfvol op de benzine meter, halfvol resulteert in net iets minder dan kwartvol, en leeg = leeg. Dat klopt aardig met het bereik : 90 vs 180-205 Ohm. Het lijkt er dus op dat ook de Amazon benzine meter redelijk lineair is.

Ik ben niet zo'n Willy Wortel, dus oplossingen gebaseert op allerlei geavanceerde electronica (opams, programmeerbare Arduino, PICS, etc) zie ik niet zitten.

Wet van Ohm snap ik nog wel :mrgreen: .

VRAAG : wat als ik de ingangsspanning op benzinemeter aanpas, naar bijv 5,5 V ? Gaat dat werken als je de de spanning verlaagt, of doet de benzinemeter het dan helemaal niet meer :?:

Immers : de benzinemeter is toch een 'stroommeter', waar normaal 12+ V op staat en die normaal in serie is geschakeld met de benzinetankvlotter van 0-205 Ohm ? Dat zou zich dan aardig moeten verhouden met een benzine meter waarop ca 5,5V staat die in serie geschakeld is met een LPG tankzender van 0-90 Ohm ? Of 'sla ik nu de plank helemaal mis' ?

De volgende vraag is natuurlijk : hoe doe je dat (met een LA-7805 spanningsomvormer van 12 naar 5V ? Is goed verkijgbaar, maar dat is 5V vast en geeft dus waarschijnlijk een redelijke afwijking, en genereert naar ik begrijp bovendien nogal wat warmte. Of een regelbare schakeling met een LM2576 - maar dan komen we al gevaarlijk dicht aan de grenzen van mijn begrip voor electronica ..... :? )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2013 11:30 #133684 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic LPG tankzender conversie II
Helemaal los van de vraag of het zou werken (dat kan ik zo niet zeggen), maar als je een simpele spanningsregelaar wilt maken die 5.5V geeft moet je eens zoeken naar een LM317. Die doet eigenlijk hetzelfde als een 7805, maar dan is de uitgangsspanning instelbaar met 2 weerstanden. Zie onder.



Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2013 11:55 #133685 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG tankzender conversie II
Erik,

Dank !

Schakeling is een beetje vergelijkbaar als eén die ik eerder ergens gezien had gebaseerd op een LM2576, maar de jouwe is simpeler.

In jouw schema zou je R2 nog kunnen vervangen door een potmeter om het helemaal regelbaar te maken, maar is wellicht niet nodig : R2= 750, 820 of 910 Ohm zou het denk ik al moeten doen.

MAAR : de grote vraag blijft natuurlijk : werkt de benzinemeter nog bij 5-6V ?

(Ik had geen regelbare spanningsbron, dus kon dat niet testen ....)

Ik heb wel een schema gevonden van de benzinemeter (sw-em.com), maar kan zelf niet beoordelen of die spoeltjes het leuk vinden als je de spanning verlaagd :


www.sw-em.com/VDO%20Drehspulinstrument.htm suggereert dat die 82 Ohm weerstand die je in dit plaatje ziet in de benzinemeter er ooit bij is geplaatst door VDO om e.a. op 12V ipv 6V (PV444/544) te laten werken ...... (i.c.m. een vlotter/zender met een weerstandsbereik van 5-180 Ohm).

Maar is het dan ook zo dat als ik nu de spanning verlaag naar 5-6V e.a. ook werkt i.c.m. een 0-90 Ohm zender ....?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2013 14:01 #133687 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic LPG tankzender conversie II
Zoals die link al aangeeft ( www.sw-em.com/VDO%20Drehspulinstrument.htm ), is deze meetmethode "helaas" onafhankelijk van de voedingsspanning. De spanning halveren om daarmee met een 0-90 Ohm zender het volle bereik te halen gaat dus niet werken, de meter zal niet hoger komen dan ca. 50%. (net als wanneer je 'm met 12V voedt)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2013 14:44 #133690 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG tankzender conversie II
Tja, was er al bang voor.

Ik had dat "von Schwankungen der Betriebsspannung unabhängig" wel gelezen, maar wat mij weer aan twijfelen bracht was dat ze destijds bij de overgang van 6V naar 12V boordspanning het wel weer nodig vonden om er een 82 Ohm weerstand voor te schakelen om zodoende ongeveer de helft van de spanning weer kwijt te raken ...

Helaas, simpel kan het dus kennelijk niet :cry:

Maar wat kan dan wel corrigeren voor de aanpassing van de zender van 5-180 naar 0-90 Ohm ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2013 15:59 #133693 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic LPG tankzender conversie II
Dat lukt met handenvol elektronica ;)

Had ik maar wat meer tijd, dan kon ik stapels met leuke elektronicaboards bouwen die zulk soort conversies aan kunnen..

Ik denk dat die 82Ohm erin gezet is om het totale vermogen wat in de spoelen verstookt wordt omlaag te brengen, dat geeft kleinere temperatuurschommelingen en (daarmee) een langere levensduur van de meter. Dat kan met zo'n simpele weerstand juist omdat het circuit onafhankelijk is van de spanning..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-11-2013 19:07 #133703 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic LPG tankzender conversie II

"Rob Vijgenboom" schreef:


Ik ben niet zo'n Willy Wortel, dus oplossingen gebaseert op allerlei geavanceerde electronica (opams, programmeerbare Arduino, PICS, etc) zie ik niet zitten.


Ik respecteer je keuze.

Maar ik heb dus die electrische temperatuurmeter gemaakt (aan de hand van een benzinemeter) en in onderstaande link staat stap voor stap hoe je de schakeling bouwt en kan programmeren.

vanuit tank analoge ingang op a1(temp/druksensor) via formule omreken naar uitgang en klaar. Wil je er gerust mee helpen. Plus je hoeft niet te klooien, arduino werkt op 5V

www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=137...442b4b0a3242a3c8bbe1

o ja de benzinemeter werkt niet bij 6V, heeft echt 12V nodig. (getest)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2013 20:04 #133709 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic LPG tankzender conversie II
als je het als een overwinning ziet om dit te maken, meer als prima, anders zou ik gewoon Huke Basart eens bellen, heeft dit gewoon op de plank liggen en werkt perfect. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2013 23:48 #133720 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG tankzender conversie II
@Ronald :

Ja, ik heb met bewondering over jouw Arduino project gelezen. Ga het nog 'ns 10x lezen. Misschien moet ik het toch leren - maar ben nog wat huiverig... ;) Geef me nog wat tijd, dan kom ik er wellicht op terug, want het idee dat ik gedwongen zou zijn om een aparte meter te installeren staat me behoorlijk tegen .....

@Hans :
Ik denk dat je even vanaf het begin (opnieuw) moet lezen :
de oplossing van Huke is gebaseerd op de Livello meter van Schramifa. Een dergelijke meter past alleen op een 4-gats tank en niet op een 1-gats tank met multi-valve (die metertjes zijn veeeel kleiner .....)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2013 18:07 #133844 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG tankzender conversie II
Alles overwegende :
- ik wil geen "dode" benzinemeter (heb immers geen benzine meer), en zeker geen een aparte meter voor m'n LPG tank,
- de oplossing die ik eerder gevonden meende te hebben (Spiyda fuel gauge wizard) werkt niet, want is in hoge mate niet-lineair (zie eerdere post over ditzelfde topic) :( ,
- er is dus kennelijk geen eenvoudige oplossing (anders dan met "handenvol electronica", die ik niet in staat ben om zelf te bedenken),
- Arduino oplossing werkt, want bewezen door Ronald Damme, met uitgebreid tutorial,
- al lezende raak ik toch wel steeds meer onder de indruk van dat Arduino spul, want is 'veel voor weinig' en zeer flexibel,

dan rest er eigenlijk maar één logische conclusie :


Ik ga / moet aan de Arduino :o !

Wel bijzonder dat je zo'n toch best wel erg geavanceerd systeem nodig hebt om een tankzender aan het metertje in het dashboard te kunnen knopen, met veel meer power/mogelijkheden dan op dit moment gebruikt zullen gaan worden :shock: - maar wellicht heb ik er ooit nog andere toepassingen voor ......

@Ronald :
Heb inmiddels je tutorial meermalen gelezen en ook wat zitten spitten op www.arduino.cc . Zonder die tutorial zou ik er nooit aan begonnen zijn ! Denk inmiddels dat ik daarmee zelf een heel eind kom, maar wil graag van je aanbod tot hulp gebruik maken. Heb sowieso wel een paar vragen/opmerkingen n.a.v. je tutorial, maar daar stuur ik je dan binnenkort wel een PB over.

Het zal overigens wel enige tijd duren voordat ik e.a. daadwerkelijk realiseer, ivm verblijf in het buitenland. Dat geeft echter niet - dan heb ik plenty tijd om e.a. voor te bereiden en wellicht al wat te klooien met Arduino en de benodige electronica er omheen ;)

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.