123 ignition combineren met Smith tachometer?
- Ed van der Zee
- Afwezig
- Platinum-lid
Sommigen zijn er zo aan gewend geraakt, dat je het gaat missen als het wordt opgelost....
Je hebt gelijk dat je gewoon een 123 kunt aansluiten, dat maakt voor de toerenteller niet uit.
De opties zijn, huidige Smith laten reviseren, probleem duur en weinig onderdelen.
Of de Smith toerenteller laten voorzien van een nieuwe - moderne - toerenteller mechaniek, gemonteerd in het originele huis..
Er zijn diverse 'specialisten' te Googlene of op fora genoemd, die dit doen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Béatse (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Bedankt voor jouw respons! Het is dus niet zoals ik dacht dat er een foutieve aansluiting is waardoor de weergave afwijkt.
Die tweede optie om de toerenteller te moderniseren lijkt me wel wat, hoewel ik moet toegeven dat het nu ook wel z'n charme heeft!
Tenslotte rij je toch voornamelijk op het gehoor, maar ik denk er over na.
Nogmaals dank!
Hendrik
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Reinoud ter Braake
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 379
Ik heb de overstap wel gemaakt naar VDO, km en toerenteller, oliedruk, klok en benzinemeter van het type VDO Viewline in mijn P-1800 en de electronische versie van de temperatuurmeting van medelid Rob Spoon
Puur omdat de chrome omranding van een P-1800 teller hier precies omheen aansluit ( wel met een paar gedraaide adapter ringen voor de kleine meters)
Alles werkt nu inmiddels naar tevredenheid, maar de combinatie 123 ignition en VDO Viewline gaat dus ook niet zomaar.
Ik heb de schmitt trigger/ buffer schakeling moeten toepassen omdat het signaal vanaf bobine/ 123 zo'n verstoord signaal geeft, dat mijn VDO toerenteller hier absoluut niet mee overweg kon.
Hij sprong op en neer net als de oude Smith toerenteller. Heb net als in het onderstaande verhaal de oscilloscope maar eens eraan gehangen en de signaalplaatjes uit de Samba Kever kloppen helemaal.
Heb het dus niet zelf bedacht maar het schakelingetje met de NE555 bufferschakeling werkt prima, ik heb alles in een een klein plastic doosje ingebouwd en verstopt.
Lees dit verhaal maar eens: flowcon.us/td/vdotachometerfix/
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Béatse (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Dat ziet er bijzonder netjes uit, en ongetwijfeld erg functioneel.
Wel jammer natuurlijk dat het er zo modern uit ziet, maar goed, een mens moet keuzes maken.
Bedankt voor jouw nuttige tips!
Hendrik
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bart Schilt
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 6
Moest zelf de instructies 3 keer lezen. Wat mij verraste is dat de 123 injectie in serie met de toerenteller moest worden aangesloten - en niet parallel - met de witte en de zwarte los van de bobine.
"De witte draad die van de toerenteller komt moet je aan sluiten op de zwarte draad van de 123, de rode die naar de toerenteller gaat moet dus aangesloten zijn op de min van de bobine zodat de toerenteller ertussen aangesloten zit. De rode draad van de 123 wordt rechtstreeks op de + van de bobine aangesloten"
www.volvokv.nl/forum/elektrische-install...800e-en-toerenteller
Heb ook wat fotos als dat helpt.
Bart
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Béatse (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Van harte dank voor jouw bijdrage.
Als ik me goed herinner is de toerenteller precies zo aangesloten, m.a.w. in serie tussen bobine en verdeler. Hij werkt ook erg netjes en stabiel, alleen duidt hij precies dubbel zoveel toeren aan als de werkelijkheid. Blijft bizar...
Ik ga mij komende tijd even verder verdiepen in deze materie, als ik meer te weten kom breng ik wel even verslag uit hier.
Groeten, Hendrik
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dick Klompsma
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 26
Dick
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bart Schilt
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 6
Zoals aangegeven van een B20F motor met injectie.
Je kan hier de draden van het 123 systeem (Zwart en Rood). en de toerenteller (Wit en rood) en de bobine (Bruin) duidelijk zien lopen.
Ook de aansluiting van de Witte draad van de Smith toerenteller naar Zwarte draad van het 123 systeem
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rens Winnubst
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 74
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Béatse (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Bedankt voor je bericht. Ja, dat kwam ook al in mij op, maar het betreft een OEM 4-cilinder toerenteller, het staat zelfs op de wijzerplaat "4 cyl, negative earth". Het fenomeen bestond al met de traditionele contactpuntontsteking en is met de 123 nu identiek hetzelfde.
Ik heb mij al afgevraagd of dat iets te maken heeft met die inductieve wikkeling van de signaaldraad achterop de toerenteller, blijkbaar zorgt dat voor een signaal dat de weergave beïnvloedt?
Iemand een idee?
Alvast bedankt
Hendrik
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.