Schroefdraad tellerkabel / kilometerteller
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Nu zag ik al dat er uit de rally en taxi wereld zogenaamde 'transducers' zijn die je in mechanische tellerkabel maakt en dit omzetten naar een puls signaal. Van daaruit kan ik dan wel weer verder.
Nu is mijn vraag: wat is het schroefdraad van de kilometertellerunit / tellerkabel.
Iemand die dat toevallig weet?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Thom Fransen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 274
Draad weet ik helaas niet voor je maar je kunt ook een fietscomputertje gebruiken.
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Draad is M18
Paste alleen niet onder dash dus moest bij de bak en dat vind ik voor dat ding dan weer minder fijn.
Dan ga ik misschien toch wel voor een hall sensor op de aandrijfas.
In mijn geval werkt een fietscomputer niet omdat ik afgelegde afstand wil combineren met energieverbruik om realtime het verbruik in Wh/km weer te kunnen geven (dan kun je leren/ontdekken hoe je zuinig rijdt).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Thom Fransen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 274
Kan wellicht een van de leveranciers voor klassieke tripmasters (Halda etc.) je niet helpen? Die verkopen volgens mij ook pulsgevers om mechanisch naar electronisch om te zetten of andersom.
Bijvoorbeeld:
rallyspulletjes.ccvshop.nl/Webwinkel-Cat...antz-pulsgevers.html
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 311
"Waarom het wiel weer opnieuw uitvinden"
Ik neem toch aan dat je ook de beurs bezocht hebt, misschien niet dit jaar maar vorig jaar,en dan zul je eens bij ene meneer Huke Basar**, kijken , wat je zoekt heeft hij allang uitgevonden en verkoopt het ook.
Succes fred
**Ps is ook via google te vinden
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Dank voor je reactie. Ik ken zijn elektrische snelheidsmeter, maar wist niet dat hij daarnaast dit wat ik zoek ook heeft, ik zal eens op onderzoek uit gaan.fred Kok schreef : wat je zoekt heeft hij allang uitgevonden en verkoopt het ook.
Succes fred
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Ik heb een bak met mechanische telleraandrijving en een bijbehorende snelheidsmeter en dat blijft zo. Wat ik wil is een digitaal signaal "aftakken". Op zich kan dat met zijn onderdelen C en D
Maar ik denk dat dat makkelijker en bovenal goedkoper moet kunnen als er zoals in mijn geval toch al een draaiende tellerkabel is.C De magneethouder wordt geplaatst op de aandrijfas zo dicht mogelijk bij de versnellingsbak. De as goed blank schuren en de magneethouder met de 2 schroefjes op de as vastklemmen, wanneer hij goed recht zit het geheel nog lijmen met Locktite of twee seconden lijm.
D De Pulsgever met een beugeltje op de carrosserie monteren op 6 tot 10 mm van de top van de magneetjes met gemarkeerde zwarte punt richting deze magneetjes. Dit beugeltje zelf maken.
Ik heb inmiddels geleerd dat een goede Hall sensor richten op de versnellingsbak flens al werkt.
De vier boutjes fungeren dan als triggerwheel en je krijgt dus 4 pulsen per omwenteling van de aandrijfas. Scheelt een hoop gedoe met een magneetring.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Ja, exact dat! Ik heb Gerhard ook even gemaild of hij niet zoiets heeft wat wel achter het dashboard past.Thom Fransen schreef : Duidelijk.
Kan wellicht een van de leveranciers voor klassieke tripmasters (Halda etc.) je niet helpen? Die verkopen volgens mij ook pulsgevers om mechanisch naar electronisch om te zetten of andersom.
Bijvoorbeeld:
rallyspulletjes.ccvshop.nl/Webwinkel-Cat...antz-pulsgevers.html
Thom
Maar inmiddels heb ik de tip gekregen dat een Hall sensor ook goed werkt en dat gaat het contactloos zonder nog weer een mechanisch iets. Ik ga beide opties even verder verkennen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
Ik zou proberen om ergens halverwege te gaan zitten, b.v. daar waar het tussenlager zit.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.