Schroefdraad tellerkabel / kilometerteller

Lees meer
03-10-2017 22:22 #172201 door Lars Rengersen
Schroefdraad tellerkabel / kilometerteller is gemaakt door Lars Rengersen
Om straks het verbruik van mijn EV combi te kunnen berekenen/loggen/weergeven heb ik ook de afgelegde afstand nodig.
Nu zag ik al dat er uit de rally en taxi wereld zogenaamde 'transducers' zijn die je in mechanische tellerkabel maakt en dit omzetten naar een puls signaal. Van daaruit kan ik dan wel weer verder.
Nu is mijn vraag: wat is het schroefdraad van de kilometertellerunit / tellerkabel.
Iemand die dat toevallig weet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2017 23:27 #172202 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Schroefdraad tellerkabel / kilometerteller
Hoi,
Draad weet ik helaas niet voor je maar je kunt ook een fietscomputertje gebruiken.
Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2017 23:32 #172203 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Schroefdraad tellerkabel / kilometerteller
Ik kwam al zoekend uit op dit topic www.volvokv.nl/forum/audio-video-navigat...ers-gesproken#140137
Draad is M18
Paste alleen niet onder dash dus moest bij de bak en dat vind ik voor dat ding dan weer minder fijn.
Dan ga ik misschien toch wel voor een hall sensor op de aandrijfas.

In mijn geval werkt een fietscomputer niet omdat ik afgelegde afstand wil combineren met energieverbruik om realtime het verbruik in Wh/km weer te kunnen geven (dan kun je leren/ontdekken hoe je zuinig rijdt).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2017 08:46 #172207 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Schroefdraad tellerkabel / kilometerteller
Duidelijk.
Kan wellicht een van de leveranciers voor klassieke tripmasters (Halda etc.) je niet helpen? Die verkopen volgens mij ook pulsgevers om mechanisch naar electronisch om te zetten of andersom.

Bijvoorbeeld:
rallyspulletjes.ccvshop.nl/Webwinkel-Cat...antz-pulsgevers.html

Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2017 16:58 #172218 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Schroefdraad tellerkabel / kilometerteller
Beste Lars,

"Waarom het wiel weer opnieuw uitvinden"
Ik neem toch aan dat je ook de beurs bezocht hebt, misschien niet dit jaar maar vorig jaar,en dan zul je eens bij ene meneer Huke Basar**, kijken , wat je zoekt heeft hij allang uitgevonden en verkoopt het ook.
Succes fred
**Ps is ook via google te vinden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2017 17:04 #172219 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Schroefdraad tellerkabel / kilometerteller

fred Kok schreef : wat je zoekt heeft hij allang uitgevonden en verkoopt het ook.
Succes fred

Dank voor je reactie. Ik ken zijn elektrische snelheidsmeter, maar wist niet dat hij daarnaast dit wat ik zoek ook heeft, ik zal eens op onderzoek uit gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2017 21:10 #172224 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Schroefdraad tellerkabel / kilometerteller
Volgens mij staat op zijn site niet wat ik zoek, wel zijn elektrische snelheidsmeter, maar dat is net wat anders. Daarbij creëer je met een magneetring en opnemer een elektrisch signaal bij het gebruik van een versnellingsbak zonder mechanische teller aandrijving.

Ik heb een bak met mechanische telleraandrijving en een bijbehorende snelheidsmeter en dat blijft zo. Wat ik wil is een digitaal signaal "aftakken". Op zich kan dat met zijn onderdelen C en D

C De magneethouder wordt geplaatst op de aandrijfas zo dicht mogelijk bij de versnellingsbak. De as goed blank schuren en de magneethouder met de 2 schroefjes op de as vastklemmen, wanneer hij goed recht zit het geheel nog lijmen met Locktite of twee seconden lijm.

D De Pulsgever met een beugeltje op de carrosserie monteren op 6 tot 10 mm van de top van de magneetjes met gemarkeerde zwarte punt richting deze magneetjes. Dit beugeltje zelf maken.

Maar ik denk dat dat makkelijker en bovenal goedkoper moet kunnen als er zoals in mijn geval toch al een draaiende tellerkabel is.
Ik heb inmiddels geleerd dat een goede Hall sensor richten op de versnellingsbak flens al werkt.
De vier boutjes fungeren dan als triggerwheel en je krijgt dus 4 pulsen per omwenteling van de aandrijfas. Scheelt een hoop gedoe met een magneetring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2017 21:14 #172225 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Schroefdraad tellerkabel / kilometerteller

Thom Fransen schreef : Duidelijk.
Kan wellicht een van de leveranciers voor klassieke tripmasters (Halda etc.) je niet helpen? Die verkopen volgens mij ook pulsgevers om mechanisch naar electronisch om te zetten of andersom.

Bijvoorbeeld:
rallyspulletjes.ccvshop.nl/Webwinkel-Cat...antz-pulsgevers.html

Thom

Ja, exact dat! Ik heb Gerhard ook even gemaild of hij niet zoiets heeft wat wel achter het dashboard past.
Maar inmiddels heb ik de tip gekregen dat een Hall sensor ook goed werkt en dat gaat het contactloos zonder nog weer een mechanisch iets. Ik ga beide opties even verder verkennen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-10-2017 00:40 #172227 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Schroefdraad tellerkabel / kilometerteller
Ik zou met dat spul nooit dicht op de bak gaan zitten, Bak word warm en electronica (puls gever) veroudert sneller bij hoge temperatuur.
Ik zou proberen om ergens halverwege te gaan zitten, b.v. daar waar het tussenlager zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.