over tripmasters gesproken....

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-03-2014 16:00 #138344 door Pieter Singelenberg (GAST)
over tripmasters gesproken.... is gemaakt door Pieter Singelenberg (GAST)
onlangs kwam er nog een interessant topic voorbij over kilometertellers en uiteindelijk tripmasters, tot en met het zelf maken van meetapparatuur. Ik rij nu een kleine 20 jaar rally's en wil graag mijn ervaringen delen.
Begon in mijn Dodge uit 48 met een mechanisch aangedreven tripmaster, de zg Rallytwin, Was toen net op de markt, ik kende de maker ervan, en wilde het wel eens uitproberen. Kostte toen in guldens wat het nu in euro's kost, maar dat terzijde, maar was veel goedkoper dan een gebruikte Halda; kalibreren was ook uiterst simpel. In die tijd moest alles 100% mechanisch zijn. De Rallytwin is na 10 jaar gereviseerd en heeft het daarna tot vorig jaar prima gedaan. Nu is alles wel een beetje gaar en aan vervanging toe. De rallyreglementen zijn eindelijk met de tijd meegegaan en electronische aandrijving mag en in de meeste gevallen mag er ook de gem snelheid gemeten worden, dus geen foefeldoosje meer nodig. Alles wat riekt naar GPS/GSM blijft voorlopig verboden.
Ik had een paar jaar geleden de snelheidsmeter van de Amazon vervangen door een VDO klokkenwinkel dus een gewone ronde klok die goed is af te lezen, ook in het donker. Aandrijving geschiedde door een hallgever op het Tstuk op de aandrijfkabel. Kreeg echter de naald van de snelheidsmeter nooit stil door een kennelijke torsie van de binnenkabel.
Ik heb een Brantz 2 S Pro gekocht, een redelijk geprijsd ding met alle nodige funkties: totaal/tussenafstand, gewone en gemiddelde snelheid en nog een paar nuttige dingetjes en een afstandsbediening. De hallgever van de snelheidsmeter zit nu direct op de bak (waar eerst de kabel zat) met gevolg dat de naald van de snelheidsmeter geen bibber meer vertoont; de sensor van de Brantz zit op het voorwiel. Niet achter of op cardan want achterwielen slippen te vaak door. Werkt allemaal prima, geen kabels meer nodig en als de snelheidsmeter uitvalt kan dat op de tripmaster en als de tripmaster uitvalt kan ik me altijd behelpen met de dagteller. Ga over een paar weken de Coppa rijden en ben zeer benieuwd hoe het in de praktijk werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2014 18:31 #138348 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic over tripmasters gesproken....
Interessant verhaal Pieter! Zou je daar ook een stukje voor de VKM willen maken, eventueel samen met een verslagje van je rally-avonturen?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2014 21:24 #138353 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic over tripmasters gesproken....
Dag Pieter,

Heb je geen kabel meer nodig van af je voorwielen naar het kastje, gaat dat digitaal? Er loopt ook wel een interessant onderwerp bij Jeroen Visser en Ronald Damme. Die maken via een Brantz sensor een digitale meter voor onder de 100 euro. code.google.com/p/rallyduino/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-03-2014 22:12 #138356 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic over tripmasters gesproken....
er loopt een draadje van het voorwiel, waar de sensor zit, naar de tripmaster; gaat in dit geval niet draadloos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2014 10:45 #138374 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic over tripmasters gesproken....

"Pieter Singelenberg" schreef:
er loopt een draadje van het voorwiel, waar de sensor zit, naar de tripmaster; gaat in dit geval niet draadloos


Pieter,

Heb je daar plaatjes van? Doorslippen van de wielen is inderdaad wel een probleem voor de afstandsmeting.
Ik heb zelf ook een Brantz S Pro 2 gekocht, maar moet hem nog inbouwen en heb er nog geen sensor bij gekocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-03-2014 13:12 #138380 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic over tripmasters gesproken....
Ik ben nog druk bezig met het programmeren van mijn tripmaster. Afstanden werken naar wens nu alleen nog gemiddelde snelheid voor mekaar krijgen. Als dit niks gaat worden wordt het ook een brantz.

Moderne techniek in een in mekaar geflansd "ratlook" jasje ;)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2014 21:56 #138468 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic over tripmasters gesproken....

"Tom Steverink" schreef:
Interessant verhaal Pieter! Zou je daar ook een stukje voor de VKM willen maken, eventueel samen met een verslagje van je rally-avonturen?


eerst maar de Coppa rijden begin april en dan heb ik genoeg ervaring om iets zinnigs te zeggen over deze setup; ik neem dan wel kontakt met je op

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2014 21:59 #138469 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic over tripmasters gesproken....

"Boele Braaksma" schreef:

"Pieter Singelenberg" schreef:
er loopt een draadje van het voorwiel, waar de sensor zit, naar de tripmaster; gaat in dit geval niet draadloos


Pieter,

Heb je daar plaatjes van? .


nee, erger nog...ik heb zelf nog niet gezien hoe het gemonteerd is, had ik uitbesteed; kruip binnenkort maar eens onder de auto....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2014 11:35 #140137 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic over tripmasters gesproken....

"Pieter Singelenberg" schreef:

"Boele Braaksma" schreef:

"Pieter Singelenberg" schreef:
er loopt een draadje van het voorwiel, waar de sensor zit, naar de tripmaster; gaat in dit geval niet draadloos


Pieter,

Heb je daar plaatjes van? .


nee, erger nog...ik heb zelf nog niet gezien hoe het gemonteerd is, had ik uitbesteed; kruip binnenkort maar eens onder de auto....


En, Pieter, ben je er al onder gekropen?

Ik heb deze Brantz BR4 sensor gekocht voor omgerekend 60 euro. Ik had ergens gelezen dat M18 moet passen, dus ik ben benieuwd. Heb hem al wel binnen, maar nog niet gemonteerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-04-2014 19:46 #140144 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic over tripmasters gesproken....
De tripmaster sensor zit op het voorwiel en de vdo snelheidsmeter/km.teller zit met een sensor direkt op de bak, dus geen hinderlijke kabels meer en beide meters werken onafhankijk van elkaar; ideaal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.