Motor start niet (meer)

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
16-01-2019 12:29 - 16-01-2019 13:29 #181385 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Motor start niet (meer)
Wellicht ten overvloede, het asje van de ontsteking met de nokken moet regelmatig (iedere 5000 km of 1x per jaar} worden ingevet met lagervet; dit voorkomt bovenmatige slijtage van het fibernokje van de puntjes.
Vergeet dan ook niet een paar druppels olie bovenin het asje op het viltje van de ontsteking te doen en het oliepotje aan de zijkant te vullen.
(als je in de jaren 70 van de vorige eeuw nieuwe contactpuntjes kocht, zat er zelfs een beetje lagervet bij verpakt)

Als je dit onderhoud zorgvuldig doet, is de conventionele ontsteking schier onverslijtbaar, maar een hotspark is een zeer betaalbaar en goed alternatief.
e-spark.eu/nl/search?controller=search&o...volvo&submit_search=
gr. Cor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2019 20:43 #181389 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Motor start niet (meer)
Misschien moet ik even de voorgeschiedenis erbij vertellen.
De auto had ca. 10 maanden stilgestaan in de stalling. De eerste start verliep goed maar de motor begin na korte tijd onregelmatig te draaien. Tenslotte sloeg de motor af terwijl er rook uit de stroomverdeler kwam. (Ik was er niet zelf bij en heb het alleen van horen zeggen.) Hierna wilde de auto niet meer starten. Door de garage is een nieuwe bobine geplaatst. Dat werkte goed, maar toen deed zich het contactpuntjes-probleem voor. Er zijn al een stuk of drie setjes getest.
Er is nu geen duidelijk idee over oorzaak en oplossing. De auto heeft de laatste 35 jaar goed gewerkt met deze ontsteking. Ik weet niet welke bobine nu is geplaatst. Mogelijk wordt de zaak zo heet dat de nok warm wordt en snel slijt. Er wordt nu plaatsing van een voorschakelweerstand overwogen. Dat is voor zover ik weet bij een B18A niet standaard. De bobine zou met zo'n weerstand met een lager voltage werken na het starten.
Smering van de stroomverdeler-delen is niet het probleem. Wie weet raad?

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
16-01-2019 22:33 #181391 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Motor start niet (meer)
Leo, de primaire stroom van de bobine gaat door de contactpuntjes; het lijkt erop dat die stroom te hoog is en de zaak verbrandt. Ik zou eens een bobine van bv een 140 proberen. Wellicht is de nieuwe bobine een type wat niet op een conventionele ontsteking past. (is de condensator in orde? kan ook kortsluiting veroorzaken)

Succes met je zoektocht.
gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2019 16:48 #181397 door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic Motor start niet (meer)
Leo, Vervang de isolerende ringetjes tussen het vijsje en moertje waar de bobinedraad en het draadje van de condensator en de contactpunten mee vast gezet wordt op de verdeler en je probleem is opgelost. Vervang ook je condensator .
gr, johan,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2019 17:37 #181399 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Motor start niet (meer)
Dank voor de reacties!
De garage meldt dat de laadspanning te hoog is: 16 volt. Dat wordt nu eerst opgelost. Daarna keren we terug naar het contactpuntjes-probleem. Wordt vervolgd.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2019 13:47 #181524 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Motor start niet (meer)
De garage meende het probleem opgelost te hebben, maar helaas kwam het weer terug. Dus kennelijk geen relatie met kapotte spanningsregelaar. Dynamo en nieuwe spanningsregelaar zijn OK.
Iemand nog ideeën wat hier mis kan zijn?

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2019 10:30 - 28-01-2019 10:31 #181624 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Motor start niet (meer)
Als ik het verhaal zo teruglees, zijn er al een heel aantal zaken uitgesloten, maar ik lees niet terug of je al naar de condensator gekeken hebt? Het doel van de condensator is het verminderen van vonkvorming bij de contactpunten, doet die condensator zijn werk niet dan verbranden de puntjes veel sneller dan normaal. Met een nieuwe bobine kan dat effect nog erger worden, omdat die waarschijnlijk een krachtiger vonk geeft dan de oude bobine.

Er zijn 2 redenen dat de condensator zijn werk niet doet: hij zit elektrisch niet goed aangesloten (slecht contact/geen contact/sluiting naar massa) of de condensator zelf is defect. Het komt voor dat een nieuwe condensator al stuk is nog voordat je hem monteert. Probeer eens een andere (oude?) condensator te plaatsen.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2019 09:05 #181666 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Motor start niet (meer)

Johan Laveyne schreef : Leo, Vervang de isolerende ringetjes tussen het vijsje en moertje waar de bobinedraad en het draadje van de condensator en de contactpunten mee vast gezet wordt op de verdeler en je probleem is opgelost. Vervang ook je condensator .
gr, johan,

Hebben we gedaan. Geen verbetering helaas.

Erik Ciesluk schreef : Er zijn 2 redenen dat de condensator zijn werk niet doet: hij zit elektrisch niet goed aangesloten (slecht contact/geen contact/sluiting naar massa) of de condensator zelf is defect. Het komt voor dat een nieuwe condensator al stuk is nog voordat je hem monteert. Probeer eens een andere (oude?) condensator te plaatsen.

Meerdere condensators zijn geprobeerd. Geen enkel verschil.
Eén groot mysterie.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2019 10:57 #181694 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Motor start niet (meer)
Andere bobine al geprobeerd, Leo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2019 12:13 #181696 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Motor start niet (meer)
Dat is de volgende stap. Zijn ze nu mee bezig.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.