- Berichten: 782
Motor start niet (meer)
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Vergeet dan ook niet een paar druppels olie bovenin het asje op het viltje van de ontsteking te doen en het oliepotje aan de zijkant te vullen.
(als je in de jaren 70 van de vorige eeuw nieuwe contactpuntjes kocht, zat er zelfs een beetje lagervet bij verpakt)
Als je dit onderhoud zorgvuldig doet, is de conventionele ontsteking schier onverslijtbaar, maar een hotspark is een zeer betaalbaar en goed alternatief.
e-spark.eu/nl/search?controller=search&o...volvo&submit_search=
gr. Cor
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 613
De auto had ca. 10 maanden stilgestaan in de stalling. De eerste start verliep goed maar de motor begin na korte tijd onregelmatig te draaien. Tenslotte sloeg de motor af terwijl er rook uit de stroomverdeler kwam. (Ik was er niet zelf bij en heb het alleen van horen zeggen.) Hierna wilde de auto niet meer starten. Door de garage is een nieuwe bobine geplaatst. Dat werkte goed, maar toen deed zich het contactpuntjes-probleem voor. Er zijn al een stuk of drie setjes getest.
Er is nu geen duidelijk idee over oorzaak en oplossing. De auto heeft de laatste 35 jaar goed gewerkt met deze ontsteking. Ik weet niet welke bobine nu is geplaatst. Mogelijk wordt de zaak zo heet dat de nok warm wordt en snel slijt. Er wordt nu plaatsing van een voorschakelweerstand overwogen. Dat is voor zover ik weet bij een B18A niet standaard. De bobine zou met zo'n weerstand met een lager voltage werken na het starten.
Smering van de stroomverdeler-delen is niet het probleem. Wie weet raad?
P544B B16A, P220VE B18A
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
Succes met je zoektocht.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Laveyne
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 82
gr, johan,
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 613
De garage meldt dat de laadspanning te hoog is: 16 volt. Dat wordt nu eerst opgelost. Daarna keren we terug naar het contactpuntjes-probleem. Wordt vervolgd.
P544B B16A, P220VE B18A
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 613
Iemand nog ideeën wat hier mis kan zijn?
P544B B16A, P220VE B18A
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Er zijn 2 redenen dat de condensator zijn werk niet doet: hij zit elektrisch niet goed aangesloten (slecht contact/geen contact/sluiting naar massa) of de condensator zelf is defect. Het komt voor dat een nieuwe condensator al stuk is nog voordat je hem monteert. Probeer eens een andere (oude?) condensator te plaatsen.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 613
Hebben we gedaan. Geen verbetering helaas.Johan Laveyne schreef : Leo, Vervang de isolerende ringetjes tussen het vijsje en moertje waar de bobinedraad en het draadje van de condensator en de contactpunten mee vast gezet wordt op de verdeler en je probleem is opgelost. Vervang ook je condensator .
gr, johan,
Meerdere condensators zijn geprobeerd. Geen enkel verschil.Erik Ciesluk schreef : Er zijn 2 redenen dat de condensator zijn werk niet doet: hij zit elektrisch niet goed aangesloten (slecht contact/geen contact/sluiting naar massa) of de condensator zelf is defect. Het komt voor dat een nieuwe condensator al stuk is nog voordat je hem monteert. Probeer eens een andere (oude?) condensator te plaatsen.
Eén groot mysterie.
P544B B16A, P220VE B18A
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 545
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 613
P544B B16A, P220VE B18A
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.