verklikkerlampje choke

Lees meer
03-04-2017 22:50 #167878 door Gert Vegter
verklikkerlampje choke is gemaakt door Gert Vegter
Voor de choke in mijn Amazon wil ik een verklikkerlampje monteren. Het gebeurt weliswaar zelden, maar een doodenkele keer vergeet ik wel eens de uitgetrokken chokeknop terug te duwen. Dat komt ook omdat ik een niet originele chokekabel gebruik, waarvan de knop onopvallend onder het dashboard hangt.
Nu zal er dus op de een of andere manier een verbinding moeten komen tussen de chokeknop en een schakelaar, neem ik aan. Maar hoe? En wat voor schakelaar?
Sommige auto’s hadden standaard zo’n verklikkerlampje, volgens mij bv ook de Volvo 340. Geen idee hoe dat werkt, zou ik daar wellicht iets mee kunnen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2017 10:25 #167882 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic verklikkerlampje choke
Ik heb op mijn beide Volvo's (ama '67 en 145 '69) een microswitch op het draaimechaniek tussen choke-knop en kabel gemonteerd. Op het moment dat de choke-knop volledig ingedrukt is, schakelt de microswitch en gaat het chokelampje uit. Ik heb er helaas geen foto's van, maar wellicht is het verhaal duidelijk.

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2017 10:57 #167888 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic verklikkerlampje choke
Dank voor je reactie. Het verhaal is duidelijk, maar hoe een en ander er uitziet nog even niet... Zit die microswitch bij jou aan de voor- of achterzijde van het dashboard?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2017 12:59 #167892 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic verklikkerlampje choke
De microswitch zit aan de achterzijde, daar waar het stangetje van de knop middels een draaimechaniek overgaat in de kabel. Het geheel is dus onzichtbaar weggewerkt.

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2017 16:03 #167894 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic verklikkerlampje choke
De 140 serie heeft een choke knop met lampje. Is dat niet in te bouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2017 16:47 #167895 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic verklikkerlampje choke

René Minnebo schreef : De 140 serie heeft een choke knop met lampje. Is dat niet in te bouwen.

Ga ik proberen, dank voor de tip. Op de elektrische schema's in de documentatie zie ik dit overigens alleen bij de modellen van 1973 en 1974. Zal dus niet in alle uitvoeringen/bouwjaren aanwezig zijn geweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-04-2017 18:13 #167904 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic verklikkerlampje choke
Of een magneetcontact? Dat wordt verbroken bij het uittrekken van de kabel?

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2017 21:17 - 04-04-2017 21:17 #167915 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic verklikkerlampje choke
Gert,

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw 'niet originele' chokekabel er uit ziet, maar ik vermoed dat je een trekschakelaar nodig hebt : een schakelaar die zolang er trek op staat sluiting maakt (en je dus een lampje kan laten branden).

Een voorbeeld hiervan is een Hella Bremslichtschalter :



Deze is een beetje groot, maar je zou er natuurlijk een kortere veer aan kunnen hangen. Ook gaat deze nogal zwaar (er zit ook nog een veer inwendig in de schakelaar) - is immers gemaakt om aan een rempedaal bevestigd te worden; vraag is dus of hiermee je choke nog 'uit blijft staan' op momenten dat je dat wel wilt .....

Hoe dan ook : dit is m.i. wel het principe dat moet werken.

Als je hem wilt hebben (eur 0 :cheer: ) moet je maar een PB sturen; hij moet wel van ver komen .... :unsure:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2017 21:38 #167919 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic verklikkerlampje choke

Gert Vegter schreef :

René Minnebo schreef : De 140 serie heeft een choke knop met lampje. Is dat niet in te bouwen.

Ga ik proberen, dank voor de tip. Op de elektrische schema's in de documentatie zie ik dit overigens alleen bij de modellen van 1973 en 1974. Zal dus niet in alle uitvoeringen/bouwjaren aanwezig zijn geweest.


Mijn schoonvader had een 71er uit california en die had zo choke knop met verklikkerlampje erin. Was een groen lampje en op de reflector stond in een cirkel choke. Kan naderhand zijn ingebouwd natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2017 23:12 #167927 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic verklikkerlampje choke
Iedereen dank voor de aangedragen opties. De voorkeur gaat uit naar een “Volvo-oplossing” (het idee van Rene), dus dat wil ik eerst proberen. Het kan best zijn dat de 1971-modellen van de 140 voor de USA er standaard mee uitgerust waren. Die waren immers op meer punten afwijkend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.