Dynamo
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-03-2017 11:29 #167448
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Dynamo
De laatste decennia wel, maar vroeger nog niet...Tom Steverink schreef : Wisselstroom heeft toch altijd een ingebouwde regelaar?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Geert Cremers (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 27
18-03-2017 19:10 #167453
door Geert Cremers (GAST)
Beantwoord door Geert Cremers (GAST) in topic Dynamo
Hoi jan
Ik heb een interne spanningsregelaar
Heb gekeken maar kan geen onderdelen vinden laat er maar een nieuwe inzettendoor een deskundige
Het is een iskra zo heet het merk
Zal de kop niet kosten denk ik
Toch bedankt voor je moeite
Mvgr geert
Ik heb een interne spanningsregelaar
Heb gekeken maar kan geen onderdelen vinden laat er maar een nieuwe inzettendoor een deskundige
Het is een iskra zo heet het merk
Zal de kop niet kosten denk ik
Toch bedankt voor je moeite
Mvgr geert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1917
19-03-2017 10:02 #167471
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Dynamo
Iskra dynamo's zijn laatste jaren vaak geplaatst op b18 en b20 motoren.Ze hebben een interne regelaar.De hele borstelbrug vervangen kan de oplossing zijn.Iskras op onze autos zijn 35 of 55 ampère. Succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Platinum lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 854
19-03-2017 21:46 #167493
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Dynamo
Hallo Tom
Alternator is het engelse woord voor wisselstroom dynamo. Voor het electronica tijdperk waren er vooral gelijkstroom dynamo"s omdat er geen kleine diodes beschikbaar waren om de wisselstroom gelijk te richten naar gelijkstroom.
Op de katterug en de oudere b18 motor werd een gelijkstroom dynamo gemonteerd. Deze had altijd een externe regelaar. Ook de eerste wisselstroom dynamo heeft een externe regelaar; met het voortschrijden van de electronica techniek werden ook de regelaars kleiner en kunnen worden ingebouwd in de borstelbrug.
uit nostalgische overwegingen heb ik in mijn PV444 en mijn P1800 nog steeds de originele gelijkstroom dynamo, die bij goed onderhoud prima functioneren. Mijn andere auto"s zijn inmiddels uitgerust met een wisselstroom dynamo omdat de vermogensopbrengst ook bij lage toerentallen is gegarandeerd.
gr. Cor.
Alternator is het engelse woord voor wisselstroom dynamo. Voor het electronica tijdperk waren er vooral gelijkstroom dynamo"s omdat er geen kleine diodes beschikbaar waren om de wisselstroom gelijk te richten naar gelijkstroom.
Op de katterug en de oudere b18 motor werd een gelijkstroom dynamo gemonteerd. Deze had altijd een externe regelaar. Ook de eerste wisselstroom dynamo heeft een externe regelaar; met het voortschrijden van de electronica techniek werden ook de regelaars kleiner en kunnen worden ingebouwd in de borstelbrug.
uit nostalgische overwegingen heb ik in mijn PV444 en mijn P1800 nog steeds de originele gelijkstroom dynamo, die bij goed onderhoud prima functioneren. Mijn andere auto"s zijn inmiddels uitgerust met een wisselstroom dynamo omdat de vermogensopbrengst ook bij lage toerentallen is gegarandeerd.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-03-2017 21:48 #167494
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Dynamo
In mijn Amazon Combi 1967 ook nog steeds de gelijkstroomversie. In de 144 wisselstroom.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-03-2017 23:59 #167496
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Dynamo
Wisselstroomdynamo's zijn op de B18 maar kort gemonteerd, ongeveer vanaf eind 1967/begin 1968. In augustus 1968 kwam de B20 met standaard de wisselstroomdynamo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.