Electrische relay Schema Amazon combi

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
13-04-2017 18:09 - 13-04-2017 19:16 #168166 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Electrische relay Schema Amazon combi
Inmiddels Jacob's schema binnen op pdf en goed kunnen bekijken maar niets kunnen ontdekken wat leidt tot de beschreven symptomen.
Natuurlijk staat niet alles er op, het is een uitbreiding van een bestaand systeem.

In het algemeen zijn er wel wat dingen te zeggen die misschien nog (eens) van pas kunnen komen;

Denk aan een goede verhouding van je componenten, te zware schakelaars en relais' zijn niet per definitie beter, sterker nog, ze kunnen ook tegen je werken!
Neem bijvoorbeeld de voetschakelaar, gebouwd voor pakweg 10A , als je die schakelaar wilt ontzien door de stroom naar beneden te brengen door relais te gebruiken krijg je nog maar enkele tienden ampere door de schakelaar.
Datvkan er met de grofstoffelijke contacten toe leiden dat er geeneens geschakeld wordt, ondanks dat het koper elkaar mechanisch raakt. Bij een hogere stroom "brandt" deze zichzelf wel een weg door de contacten, de contacten blijven daardoor een soort van zelfreinigend......

Even een zijpaadje van een ander vakgebied waar overdimensionering ook niet goed is, rioolbuizen :-) Stel je hebt een toilet aan te sluiten op het hoofdriool en je denkt doe eens gek, ik pak een buis van 250mm , zeg 5 meter lang.
De buis zal een plasje met 5-10liter water zonder problemen afvoeren. Maar nu een drol; die wordt vanuit de pot een meter de buis ingeslingerd maar dan gaat de gang er uit omdat de "aandrijving" , het spoelwater, links en rechts om de drol heen gaat en de weg van de minste weerstand dus kiest........ Drol valt dus stil en vormt begin van verstopping.

Lekker smakelijk uitstapje he, lezen er nog mensen mee :-)

Om dezelfde elektrische reden ben ik dus ook niet zo'n voorstander van LED lampjes, die trekken ook zo weinig stroom dat iedere overgangsweerstand als schakelaar en stekkerverbinding en fitting een obstakel vormt en je vergrote kans hebt op storingen.
Zelf meermaals meegemaakt toen ik nog vrachtwagenmonteur was.

Wat het gebruik van diodes betreft; iedere diode veroorzaakt een spanningsval , niet zo erg als je een boordspanning hebt van 48V zoals een heftruck, dan is 0,5V -0,7V spanningsverlies niet zo'n ramp maar 0,5 - 0,7V spanningsval op bijvoorbeeld een 12V bobine is in de winter soms net te veel, accu is dan al minder, startmotor trekt accuspanning omlaag, diode snoept er nog wat af en dan krijgt de bobine wellicht te weinig spanning voor een krachtige ontstekingsvonk.Verder opletten dat de diode voldoende capaciteit heeft voor de maximaal te verwerken stroom in betreffende apparaat.

Even terug naar Jacob's elektrische verhaal; controleer ook nog eens heel goed of alles echt aangesloten zit zoals het schema, ik heb mij zelf ook al eens rot lopen zoeken naar een storing die ik zelf veroorzaakt had door verwisseling van draden t.o.v. schema.



Groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2017 20:05 #168170 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Electrische relay Schema Amazon combi
Dank je wel Jan vooral de uitleg en de gebruikte middelen :cheer: .

Ik ga nu alles checken dus zekering voor zekering er uit halen om mogelijk te achter halen waar het lek zit.

En ben het met je eens dat de coponenten gemaakt zijn om wat meer stroom te schakelen maar op het einde van de streep begeeft die het dan ook met dan gesmolten draden en of erger nu zou dat dan beteken geen spanning. de tijd zal het leren :cheer: .

Ik heb trouwen een iets sterkere dynamo 65 amp en begreep hier altijd dat de licht opbrengst zo laag was van onze auto's mijn auto werkt nu op 14V en alles geeft een goeie partij licht achteren rem lichten als een moderne auto.

Groet, Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.