- Berichten: 130
Electrische relay Schema Amazon combi
- Jacob van Zwet
- Offline
- Expert lid
Ik heb een aangepast elektrische schema gemaakt voor mijn amazon combi.
Doel van de actie schakel spanning in schakelaars proberen te verminderen en hoofd stromen via relays en zekeringen te laten lopen.
En contact uit lampen uit. Nu dus alleen geen parkeer licht meer maar deze werd anders nooit gebruikt.
Ik hoop dat ik niks over het hoofd heb gezien dus als iemand er naar zou kunnen kijken.
Toegevoegd extra zekering kast met centrale voeding en wat extra relais.
De bestaande zekering kast ook vervangen door schuif zekeringen kast vandaar dat de waardes anders zijn als origineel.
Ik heb het meeste al aangesloten en hoop binnen kort te kunnen testen vandaar nog deze controle
alvast bedankt,
Groet Jacob
link voor het originele grote bestand
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 613
Ik heb niet alles nagelopen maar het ziet er m.i. goed uit.
Merk je nou ook iets in de praktijk van die relais-schakelingen? B.v. sneller, feller?
P544B B16A, P220VE B18A
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jacob van Zwet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 130
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 613
P544B B16A, P220VE B18A
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jacob van Zwet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 130
vandaag getest en alles netjes weggewerkt motor ruimte is er ook van opgeknapt geen relais meer en een stuk minder draden.
Wel een stuk meer draden onder het dash board maar daar is genoeg ruimte.
foto's volgen nog hier of in me project.
Groet Jacob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jacob van Zwet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 130
Een tijdje rond gereden met standaart ontsteking en bobine maar werd tijd voor een upgrade.
Dus gisteren een 123tune+ ge instaleerd met losse blauwe bosh bobine. (heel leuk motor afstellen met de app )
Nu doet het volgende zich voor bij het uitschakelen van het contact blijft de motor ge woon lopen .
Starten doe ik met een start knop zo blijft bij het starten ook mijn lpg actief heb de panser kabel nog heel gelaten.
Hoeveel ampere trekt een bobine deze zit nu via een centrale gevoeden zekering kast aan mijn geschakelde voeding schema.
Kan het zijn dat deze dus teveel ampere trekt het relay kan 40 amp aan?
Plan is om de panser kabel open te maken en deze een zekering te geven en hier mee de bobine en 123 te voeden.
Wat nu wel vreemd is op het moment dat ik de rem in trap de motor wel afslaat .
Dus ergens loopt een lus spanning maar waar?
Groet, Jacob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dick Spieard (GAST)
- Offline
- Elite-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Funcke
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 273
Vervolgens heb ik daar de 123 en de LPG installatie op aangesloten.
Tijdens het starten krijgt de 123 spanning via diode van het startrelais zodra de motor loopt komt de spanning via diode van het startslot.
Hiermee voorkom je dat de pantserkabel niet aangepast behoeft te worden.
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jacob van Zwet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 130
Er blijft nu dus een spanning staan na het contact slot welke dus mijn hoofd relais hoog houd en bij contact uit en dat de motor blijft lopen gaat wel het dashboard amp lampje branden.
Nu ik dit zo typ zou het best eens kunnen dat deze spanning er altijd al was alleen voorheen werd de spanning naar bobine weggenomen als het contact uit ging en dus stopte de motor er mee en verdween de spook spanning ook. Nu met het relais schema en waar van af ook de bobine gevoed word blijft dit actief.
Kan een moderne dynamo met met ingebouwde spanning regelaar 65 amp geen spanning de verkeerde kant opsturen of in ieder geval net genoeg spanning om mijn relais hoog te houden? Bij intrappen rem welke dus stroom van het oude circuit pakt om de rem lichten te laten branden valt de spook spanning ook weg en gaat de motor netjes uit.
Ik wissel het hoofd relais nog om naar een weerstand blus relais mogelijk dat deze wat meer spanning nodig heeft om te schakelen als met een blus diode en anders gaat de pantser kabel door midden en de ontsteking en bobine hier mee voeden dan is uit ook weer echt uit.
Hoor het graag als iemand nog wat anders kan bedenken.
Gr Jacob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
kan je mij het schema mailen?
Ik zal je mijn mailadres geven in PB, dan zal ik eens goed kijken of ik iets zie waardoor de beschreven klachten optreden.
Heb je een bobine met voorschakelweerstand?En zo ja, waar heb je de spanning dan gepakt die de voorschakelweerstand overbrugd tijdens starten?
mvg Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.