knipperlicht lampje dashboard volvo 164

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-11-2016 21:37 #164911 door Frederik van Beek
Beantwoord door Frederik van Beek in topic knipperlicht lampje dashboard volvo 164
Weet iemand wat ik kan/moet meten bij de stekkers van het dashboard?

Nu had ik gereden zonder mijn dashboard, omdat ik even de auto nodig had. Na deze rit was mijn accu leeg. Kan het zijn dat de accu niet wordt bijgeladen als het dashboard niet is aangesloten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2016 08:10 - 16-11-2016 08:12 #164920 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic knipperlicht lampje dashboard volvo 164
Hoi Frederik, op pootje 3, de rode draad, zou je een pulserende (zeg maar knipperend in het ritme van je richtingaanwijzer) spanning moeten meten. Meet je deze niet dan kan het indicatielampje nooit mee gaan knipperen. De oorzaak van de storing ligt dan niet in je tellerunit maar moet je in die rode draad zoeken. Volg deze draad naar waar hij heen gaat en meet daar nogmaals (uiteraard met ingeschakelde richtingaanwijzer). Ik kan op je schema niet zien waar hij heen gaat, maar meet je daar wel een pulserende spanning dan heb je te maken met een draadbreuk van die rode draad. Vervangen of repareren is dan de oplossing.

Wat betreft de lege accu, dit kan inderdaad komen door het losgekoppelde dashboard. Het Amp/laadstroomlampje heeft namelijk een dubbele functie, enerzijds om aan te geven dat je meer verbruikt dan er wordt bijgeladen maar anderzijds loopt er ook een klein stroompje doorheen dat je dynamo nodig heeft om ahw geactiveerd te worden (oftewel om je statorwikkeling een eerste bekrachtiging te geven).
Ik heb dit zelf ook eens meegemaakt: regelmatig een lege accu, dynamo door laten meten bij dynamoboer, die was oké, vreemd, tot ik vertelde dat het Amp/laadstroomlampje het ook al even niet deed... Aha, lampje kapot, vervangen en probleem opgelost!

Succes met verder zoeken, ben benieuwd, gaat vast goedkomen!

Groet, Hans
Laatst bewerkt 16-11-2016 08:12 door 05703-dummy.

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-11-2016 23:26 #164977 door Frederik van Beek
Beantwoord door Frederik van Beek in topic knipperlicht lampje dashboard volvo 164
Bedankt voor je reactie Hans,

De rode draad gaf geen pulserende spanning, dus opzoek gegaan waar dat door kwam. De draad was prima, alleen vanuit het waarschuwings mechanisme kwam geen pulserende spanning. Dus dit los gehaald en wat blijkt zit het relais er verkeerd op...

Toen kreeg ik op de rode draad een keurige pulserende spanning van ongeveer 12 volt. Toen ik dit zag had ik de stekkers op het dashboard aangesloten maar het knipperlicht deed het nog steeds niet. Dus nu zat het probleem in het dashboard. Had alles schoongemaakt en op de verbindingen contact spray gespoten, maar dit gaf ook geen resultaat. Toen heb ik het lampje opengemaakt en er twee draden op gesoldeerd en direct aangesloten op het waarschuwings mechanisme en op massa.

Met als resultaat dat nu alles perfect werkt! Het is misschien niet hoe volvo het ooit heeft bedoeld, maar het werkt perfect zonder grote ingrepen en alles is makkelijk weer orgineel te maken.

Bedankt voor de reacties!

mvg, Frederik
Bijlagen:

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-11-2016 06:31 - 18-11-2016 06:33 #164980 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic knipperlicht lampje dashboard volvo 164
Mooi dat het gelukt is en bedankt voor de duidelijke terugkoppeling, Frederik. Alles is 40 á 50 jaar oud en soms moet je dan voor een creatieve oplossing kiezen, niks mis mee.
Hopelijk zijn je laadproblemen ook opgelost nu je tellerunit weer is aangesloten.

Groet, Hans
Laatst bewerkt 18-11-2016 06:33 door 05703-dummy.

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-11-2016 13:05 #165005 door Frederik van Beek
Mijn laadproblemen waren ook opgelost toen ik de tellerunit weer had aangesloten. Dus je had gelijk!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD