knipperlicht lampje dashboard volvo 164
- Frederik van Beek
- Senior lid
-
Ik heb een volvo 164 uit 1970 dus met een lint teller. Toen ik hem kocht was het knipperlicht mechanisme gaar en functioneerde dus niet goed. Nu heb ik een ander knipperlichtschakelaar gemonteerd en het knipperlicht werkt nu goed! Maar het knipperlicht lampje in het dashboard doet het niet. Voorheen deed het dit ook niet. Wanneer ik het knipperlicht aan zet gaat heel licht het amp lampje knipperen. Nu hoor ik dat dit meestal een massaprobleem is? Helaas kan ik op heden nog niet vinden waar de massa kabel van het knipperlicht zich bevindt.
Heb jullie ideeën hoe ik dit kan oplossen? Is het waarschijnlijk een massa probleem of kan het nog iets anders zijn?
mvg, Frederik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Knipperlicht heeft geen massakabel, waar massacontact nodig is, maken de verschillende onderdelen (knipperautomaat, lampjes) dat rechtstreeks met de carrosserie. Slecht massacontact betekent meestal roest of gewoon vuil tussen carrosserie en fittingen/bevestiging. In geval van verklikkerlampje: slecht contact tussen de fitting en het dashboard.
- Frederik van Beek
- Senior lid
-
Heb het lampje gecontroleerd, maar deze ziet er goed uit. Had voor de zekerheid het lampje van amp verwisseld met het lampje van de knipperlichten maar dit gaf geen verschil. Het amp, groot licht en olie lampjes doen het gewoon, dus dan als ik het goed begrijp kan het geen slecht massacontact zijn?
Hoe kan ik zo'n verklikkerlampje gebruiken?
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Als de fitting slecht massacontact heeft, doet geen enkel lampje het in die fitting. Zorg ervoor dat er een goed/schoon contact is met dashboard.
Haal de fitting er even uit en controleer of het lampje überhaupt wel stroom krijgt, bijvoorbeeld met een 12 volt spanningzoeker of een multimeter. Of gebruik een tweede losse draad.
Geen strooom? Dan zit de storing in de fitting of de draad daar naar toe. In dat geval fitting repareren/schoonmaken en/of draad vervangen.
Test voor alle zekerheid ook het lampje!
Dat je amperelampje zacht meeknippert heeft te maken met spanningsval in het elektrisch circuit door inschakelen richtingaanwijzer. Dat komt vaak voor door slechte contacten en de eenvoudige opzet (veel zaken aan elkaar geknoopt) van de elektra in oude Volvo's.
- Frederik van Beek
- Senior lid
-
Nu heb ik mijn teller unit eruit, maar nu kom ik bij het volgende probleem. Ik krijg de basis plaat (dus waar de lampjes in zitten) er niet uit doordat het knopje voor de intensiteit van het licht te regelen vast zit. Nu las ik in dat ik dit knopje kapot moest trekken en dat er een nieuwe op moet komen, klopt dit of kan het ook anders?
mvg, Frederik
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Ik vond dat niet erg omdat ik toch al de weerstand had doorgesoldeerd, zodat de dash-verlichting altijd maximaal brandt.
Het zwarte draaiknopje aan de voorzijde heb ik er toen gewoon vanaf de voorkant netjes ingelijmd. Heeft dan dus geen functie meer.
Maar: weet je wel zeker dat demontage nodig is? heb je de suggesties van Rudolf al uitgevoerd?
Succes!
Paul
- Frederik van Beek
- Senior lid
-
Misschien zie ik het verkeerd, op elektrische gebied moet ik nog heel veel leren

- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Er zijn volgens mij 2 uitvoeringen qua lamphoudertjes, bijgaand een foto waarbij de contactvlakjes zich aan de binnenkant van de printplaat bevinden. Bij de andere versie zitten deze aan de buitenzijde. Zie ook topic: www.volvokv.nl/forum/onderdelen-volvo-te...pje-volvo-164#164302
De aansluiting geschiedt met een paar meerpolige stekkers, en ook daar kan het probleem in zitten. Even goed de pootjes schoon maken.
Groet, Hans
- Frederik van Beek
- Senior lid
-
Het is een 164. Hierin zitten de lamphoudertjes met een soort bajonetsluiting in een printplaat bevestigd. Er zijn 2 contactvlakjes voor de spanning naar het lampje, er is dus helemaal geen sprake van een draad naar het lampje.
Er zijn volgens mij 2 uitvoeringen qua lamphoudertjes, bijgaand een foto waarbij de contactvlakjes zich aan de binnenkant van de printplaat bevinden. Bij de andere versie zitten deze aan de buitenzijde. Zie ook topic: www.volvokv.nl/forum/onderdelen-volvo-te...pje-volvo-164#164302
Klopt Hans bij mij is hetzelfde als in jouw voorbeeld. Heb de stekkertjes en de fitting schoongemaakt, maar nog steeds geen verschil. (vond het er allemaal netjes schoon uit zien)
Nu heb ik op http://www.k-jet.org/files/greenbooks/100/1969%20Service%20Manual/TP10542-1_1969_140_section_3_electrical.pdf het elektrische schema doorlopen. Mijn bevindingen waren dat nummer 4 massa is voor mijn knipperlicht lampje en nummer 3 de voeding moet zijn als ik mijn knipperlicht schakelaar aan zet. (nummer 3 en 4 zijn de aansluitingen op de teller unit, zie schema)
Nu heb ik het bovengenoemde gemeten met de multi meter, maar ik krijg geen voeding op nummer 3 (knipperlicht ingeschakeld) en wel massa op nummer 4.
Maar nu heb ik verder gemeten en ik meet alleen op nummer 2 (blauw) voeding.
Klopt het dat ik op nummer 3 geen voeding kan meten? Of zit hier de fout dat ik geen voeding krijg? Zekering zijn allemaal heel en alles werkt behalve dan het lampje van het knipperlicht.