- Berichten: 123
Opgelost: Accu's lekken
- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
08-08-2016 16:50 - 15-08-2016 08:42 #162361
door Jeroen Kuizenga (GAST)
Opgelost: Accu's lekken is gemaakt door Jeroen Kuizenga (GAST)
Hallo forumleden,
Ik heb een vraag. Toen ik mijn Amazon kocht een tijdje geleden was de accu volgens mij goed en niet lekkend.
Na een tijdje viel het me op dat de accu iets aan het lekken was. Toen heb ik een andere accu in de auto gezet.
Deze heeft het een hele tijd goed gegaan alleen dit weekend keek ik en deze begon ook bij de pluspool een beetje te lekken..
Nu denk ik dat het niet aan de accu ligt maar misschien aan de spanningsregelaar of dynamo?
Hebben jullie tips of tricks hoe ik erachter kom wat er mis is?
Jeroen
Ik heb een vraag. Toen ik mijn Amazon kocht een tijdje geleden was de accu volgens mij goed en niet lekkend.
Na een tijdje viel het me op dat de accu iets aan het lekken was. Toen heb ik een andere accu in de auto gezet.
Deze heeft het een hele tijd goed gegaan alleen dit weekend keek ik en deze begon ook bij de pluspool een beetje te lekken..
Nu denk ik dat het niet aan de accu ligt maar misschien aan de spanningsregelaar of dynamo?
Hebben jullie tips of tricks hoe ik erachter kom wat er mis is?
Jeroen
Laatst bewerkt 15-08-2016 08:42 door Jeroen Kuizenga (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 693
08-08-2016 18:14 #162362
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Accu's lekken, ander probleem?
Laadspanning meten over de accu als de motor loopt. Jaren geleden was mijn spanningsregelaar van de dynamo ook kapot en daar kwam ik achter omdat er ruim 16 volt laadstroom op de accu stond
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 123
08-08-2016 19:09 - 08-08-2016 19:15 #162363
door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Accu's lekken, ander probleem?
Laatst bewerkt 08-08-2016 19:15 door Jeroen Kuizenga (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 693
08-08-2016 19:35 #162364
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Accu's lekken, ander probleem?
Hallo, 16,7 v is te veel, ongeveer 14 volt is een normale laadstroom. Ik weet niet wat voor dynamo/ spanningsregelaar je hebt, mijn Volvo had een externe spanningsregelaar. Die heb ik destijds vervangen.
Je moet uitzoeken wat voor soort dynamo je hebt, gelijkstroom of wisselstroom.
Als je op het forum zoekt op spanningsregelaar vind je meer informatie. Wel op letten er is nog een spanningsregelaar in bepaalde Volvo modellen, die is voor de dashboard verlichting en niet voor de dynamo. Het help als je het model en bouwjaar opgeeft.
Mvg
Arnold
Je moet uitzoeken wat voor soort dynamo je hebt, gelijkstroom of wisselstroom.
Als je op het forum zoekt op spanningsregelaar vind je meer informatie. Wel op letten er is nog een spanningsregelaar in bepaalde Volvo modellen, die is voor de dashboard verlichting en niet voor de dynamo. Het help als je het model en bouwjaar opgeeft.
Mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
09-08-2016 00:55 #162366
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Accu's lekken, ander probleem?
IK heb een voltmeter in mijn auto gemonteerd, kun je altijd zien wat de laadspanning is.
Nadeel van het lampje is het gaat al uit als de laadspanning maar iets boven de klemspanning van de accu is.
Dus denk je alles is goed maar in werkelijkheid laad hij bijna niets bij of in jou geval brengt de accu aan het koken.
success
Johan Geers
Nadeel van het lampje is het gaat al uit als de laadspanning maar iets boven de klemspanning van de accu is.
Dus denk je alles is goed maar in werkelijkheid laad hij bijna niets bij of in jou geval brengt de accu aan het koken.
success
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 123
09-08-2016 10:39 #162368
door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Accu's lekken, ander probleem?
Bedankt voor de hulp/reacties.
Ik heb even onder de motorkap gekeken.
Volgens mij is onderstaand de spanningsregelaar waar ik de pijl bij gezet heb, kan iemand me vertellen of dit ook zo is aan de hand van de foto's?
Wat betreft de dynamo, volgens mij is de dynamo:
Welke versie / variant het is weet ik nog niet, misschien dat iemand van hier het mij kan vertellen
?
Het model is een Amazon, uit 1967.
Er zijn wel wat dingen in de loop van de jaren veranderd. Misschien ook wel elektronica delen, ik weet in ieder geval dat er rembekrachtiging op zit, en er dingen geplaatst zijn, ander blok erin, schijfremmen rondom etc etc.
Ik heb even onder de motorkap gekeken.
Volgens mij is onderstaand de spanningsregelaar waar ik de pijl bij gezet heb, kan iemand me vertellen of dit ook zo is aan de hand van de foto's?
Wat betreft de dynamo, volgens mij is de dynamo:
Welke versie / variant het is weet ik nog niet, misschien dat iemand van hier het mij kan vertellen

Het model is een Amazon, uit 1967.
Er zijn wel wat dingen in de loop van de jaren veranderd. Misschien ook wel elektronica delen, ik weet in ieder geval dat er rembekrachtiging op zit, en er dingen geplaatst zijn, ander blok erin, schijfremmen rondom etc etc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 555
09-08-2016 13:14 #162375
door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Accu's lekken, ander probleem?
Ja, dat is inderdaad de spanningsregelaar.
En op de volgende foto: ja, dat is inderdaad de dynamo; het is een wisselstroomdynamo.
En op de volgende foto: ja, dat is inderdaad de dynamo; het is een wisselstroomdynamo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 123
09-08-2016 13:17 - 09-08-2016 16:12 #162377
door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Accu's lekken, ander probleem?
Bedank Arnold en Paul voor het helpen en meedenken, super!
Dan ga ik op zoek naar een nieuwe spanningsregelaar
* Inmiddels een andere spanningregelaar besteld bij Willem & willem.
Dan ga ik op zoek naar een nieuwe spanningsregelaar

* Inmiddels een andere spanningregelaar besteld bij Willem & willem.
Laatst bewerkt 09-08-2016 16:12 door Jeroen Kuizenga (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 123
10-08-2016 20:10 #162420
door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Accu's lekken, ander probleem?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 693
10-08-2016 20:35 #162423
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Accu's lekken, ander probleem?
Heb je een originele of de moderne electronische vervanger gekocht?
Ik had ook ooit een voltmeter in het dashboard, maar die zat op de plaats van het klokje. Dus ik heb hem vervangen door een klokje ( helaas niet de originele uit 1970, die zijn onbetaalbaar als je er al een tegenkomt) .
Ik vond de originele spanningsregelaar trouwens ook te duur, €165 geloof ik, in plaats van €25 of zo voor de moderne versie. Ik zit nog wel te denken om de kap van de kapotte spanningsregelaar op mijn nieuwe te monteren zodat deze weer origineel lijkt.
Mvg
Arnold
Ik had ook ooit een voltmeter in het dashboard, maar die zat op de plaats van het klokje. Dus ik heb hem vervangen door een klokje ( helaas niet de originele uit 1970, die zijn onbetaalbaar als je er al een tegenkomt) .
Ik vond de originele spanningsregelaar trouwens ook te duur, €165 geloof ik, in plaats van €25 of zo voor de moderne versie. Ik zit nog wel te denken om de kap van de kapotte spanningsregelaar op mijn nieuwe te monteren zodat deze weer origineel lijkt.
Mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.