onstekings problemen 164

• Jasper Stoop
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-06-2016 19:16 #161219 door Jasper Stoop
Beantwoord door Jasper Stoop in topic onstekings problemen 164
nee dat heb ik nog niet gecontroleerd, ik moet zeggen dat hij stationair heel mooi rustig loopt en dan zou je een plakkende klep toch moeten kunnen horen in je uitlaat? of blijft zo'n klep juist hangen in hogere toeren? zodra ik gas geef gaat hij beroerd lopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-06-2016 19:32 #161220 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic onstekings problemen 164
Geen idee, het is een vreemd probleem.....

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Jasper Stoop
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-06-2016 20:05 #161221 door Jasper Stoop
Ik ben er nog steeds niet uit dus.... Met stroboscoop lamp afgesteld. Loopt redelijk onbelast maar zodra ik ga rijden kan ik het gas maar en beetje intrappen want iets te veel gaat hij sputteren en knallen. Heb even een filmpje gemaakt misschien maakt dat iets duidelijker, tijdens het versnellen lijkt de motor iets te haperen...

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-06-2016 20:08 - 17-06-2016 20:09 #161222 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic onstekings problemen 164
Het is een D-jet dus membraan van de carburateur wat ik wilde opperen kunnen we uitsluiten ;)
Je zou de kleplift eens kunnen controleren. Het zou een afgesleten nok van je nokkenas kunnen zijn.
Laatst bewerkt 17-06-2016 20:09 door Lars Rengersen.

• Jasper Stoop
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-06-2016 20:54 #161225 door Jasper Stoop
hey Lars,

Ik ga morgen even verder kijken en zal de kleppen eens inspecteren. Ik ging net nog even een stukje rijden en dan lijkt het niet zo slecht voor de eerste 200 meter maar daarna hoef ik het gas amper nog in te drukken omdat hij anders terugslaat in het luchtfilter, stoterig laag toerental rijd ik dan naar huis. Het vreemde is dat hij dit gedrag wel vaker heeft laten zien maar dan voor heel even, dan dacht ik dat het vocht was omdat het meestal vochtig weer was toen het gebeurde. Maar ging altijd vlot weer over. Onderhand heb ik alles van de ontsteking vervangen om dit euvel op te lossen en het leek vaak ook opgelost tot vandaag, zelfde probleem, maar gaat dit keer niet zomaar weer over. Hij loopt op gas via een doodgewoon gas mengstuk boven de gasklep. Zou er elektrisch nog wat te bedenken zijn? juist omdat het vaker is gebeurd en zo weer over was. De laatste tijd heb ik het veelal opgelost door de auto even uit te zetten, de grondplaat (waar de puntjes normaal zitten) even heen en weer schuiven, verdeler er weer op en dan liep hij weer een tijd goed...
De rotor van de accuspark liep net tegen de spoel aan en dit heb ik veranderd en nu is het stotteren een blijvend probleem. Het probleem bestond al toen ik nog gewone contactpuntjes had vandaar dat ik niet denk dat het de accuspark is (deze heb ik op 0.2 mm van de spoel gezet)

Ik heb vernieuwd in het laatste half jaar:
bougies, kabels, rotor en verdeler.
bobine uitgewisseld met een andere zonder succes
accuspark unit gemonteerd.

Als iemand nog een suggestie heeft, graag en veel dank alvast!

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-06-2016 20:59 #161226 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic onstekings problemen 164
Je zou eens een compleet andere verdeler unit kunnen proberen als je die hebt liggen of kunt lenen.
Het zou ook kunnen dat de grondplaat zo nu een dan blijft hangen of dat er iets is met de vervroeging.
Maar aangezien hij het stationair goed doet en de stroboscoop wel netjes de vervroeging laat zien zou dat wel gek zijn.
Treedt het probleem ook op bij het rijden op benzine? Dat zou een extra indicatie zijn dat het probleem in de ontsteking en/of kleppen zit.

• Jasper Stoop
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-06-2016 22:19 #161231 door Jasper Stoop
Hij rijd niet op benzine, dat werkt niet. Ik heb trouwens het ontstekingshuis uit elkaar gehaald, de contra gewichtjes en de grondplaat schoon gemaakt en gesmeerd. Deze onderdelen lopen heel soepel. Heb de oude verdeler en rotor uitgewisseld. Er kan verder niet zoveel mis zijn met zo'n ding toch?
Als ik het slangetje lostrek en erop zet lijkt de vervroeging prima te werken. De functie van de contra gewichtjes in het ontstekingshuis weet ik je zo niet te vertellen maar dat lijkt allemaal naar behoren te functioneren.
Als ik logisch nadenk zou het iets met de kleppen te maken kunnen hebben, tenminste als de ontsteking goed is. Als ik de lamp aansluit, heb ik geen constante flits, soms valt hij even weg wanneer ik gas geef. Morgen nog maar eens kijken... veel dank voor het meedenken :)

• Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-06-2016 22:26 #161233 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic onstekings problemen 164
Ik zou in deze fase eerst de bobine eens wisselen.

• Jasper Stoop
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-06-2016 22:45 #161235 door Jasper Stoop
Heb ik reeds gedaan (of ik heb 2 kapotte bobines...)

• Jasper Stoop
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-06-2016 13:36 #161245 door Jasper Stoop
Hallo volvo lovers,

Ik ben eruit! :) Heb een andere onstekingsunit gekocht en hier de gewone contact puntjes met condensator ingestopt.
Alles weer exact afgesteld en hij loopt weer als een tiet :)
Betreft deze andere unit: zit geen enkele ruimte op het asje en de contra gewichtjes lijken beter te bewegen. In de oude unit vond ik 1 van de veertjes wat slap maar had ook niets om mee te vergelijken.
De storing lijkt me een combinatie van slijtage en een mogelijk niet goed functionerende accuspark ( hij paste ook niet echt lekker en daarom de grondplaat iets aangepast)

Bedankt allemaal voor het meedenken

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD