- Berichten: 37
onstekings problemen 164
- Jasper Stoop
- Junior lid
-
Minder
Meer
17-06-2016 14:42 - 17-06-2016 14:43 #161204
door Jasper Stoop
onstekings problemen 164 is gemaakt door Jasper Stoop
Hallo allemaal,
Ik ben nu al een tijd bezig met mijn ontsteking. Bougies, kabels, verdelerkap en rotor vervangen en uiteindelijk ook de puntjes met condensator vervangen door een accuspark unit. Nu ging de motor zo nu en dan spontaan knallen (alsof de onsteking op het verkeerde tijdstip stond) en als ik dan stopte en de plaat waar de accuspark opzit wat heen en weer bewoog reed hij weer normaal. Ik heb het onstekingshuis schoongemaakt en alles gesmeerd zoals het hoort.
Nu vandaag blijft hij knallen terwijl de onsteking met stroboscoop lamp precies goed staat. dwz 10 graden voorontsteking met luchtslang ontkoppeld van de vacuum vervroeger. Als ik de slang er weer op doe staat hij precies op nul en als ik gas geef op toeren loopt hij naar ongeveer 20 graden voor ontsteking. Zo onbelast loopt hij best wel goed maar zodra ik ga rijden kan ik geen gas geven zonder dat de motor inhoud en gaat knallen...
Ik weet het ff niet meer en zou graag advies horen van andere volvo liefhebbers en specialisten.
Alvast heel erg bedankt!!
Jasper
Ik ben nu al een tijd bezig met mijn ontsteking. Bougies, kabels, verdelerkap en rotor vervangen en uiteindelijk ook de puntjes met condensator vervangen door een accuspark unit. Nu ging de motor zo nu en dan spontaan knallen (alsof de onsteking op het verkeerde tijdstip stond) en als ik dan stopte en de plaat waar de accuspark opzit wat heen en weer bewoog reed hij weer normaal. Ik heb het onstekingshuis schoongemaakt en alles gesmeerd zoals het hoort.
Nu vandaag blijft hij knallen terwijl de onsteking met stroboscoop lamp precies goed staat. dwz 10 graden voorontsteking met luchtslang ontkoppeld van de vacuum vervroeger. Als ik de slang er weer op doe staat hij precies op nul en als ik gas geef op toeren loopt hij naar ongeveer 20 graden voor ontsteking. Zo onbelast loopt hij best wel goed maar zodra ik ga rijden kan ik geen gas geven zonder dat de motor inhoud en gaat knallen...
Ik weet het ff niet meer en zou graag advies horen van andere volvo liefhebbers en specialisten.
Alvast heel erg bedankt!!
Jasper
Laatst bewerkt 17-06-2016 14:43 door Jasper Stoop. Reden: spelfout
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17-06-2016 14:48 #161205
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic onstekings problemen 164
Er is toch iets geks met de timing.....verhouding kleptiming en ontstekingstiming niet goed? Een distributieprobleem lijkt mij, misschien een (of meer) tand(en) van het tandwiel af?
Als je daarna de ontsteking goed zet, staan de kleppen niet op tijd?
Als je daarna de ontsteking goed zet, staan de kleppen niet op tijd?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul van Os
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 22
17-06-2016 14:53 #161206
door Paul van Os
Beantwoord door Paul van Os in topic onstekings problemen 164
Was dit probleem er al voordat je de bougies verving?
Zo niet, dan is er waarschijnlijk een bougie defect. Hij vonkt dan meestal wel, maar onder een wat hogere druk niet
Veel succes
Zo niet, dan is er waarschijnlijk een bougie defect. Hij vonkt dan meestal wel, maar onder een wat hogere druk niet
Veel succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jasper Stoop
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 37
17-06-2016 15:05 #161207
door Jasper Stoop
Beantwoord door Jasper Stoop in topic onstekings problemen 164
Hoi Tom,
Dank voor je antwoord, Als er tanden van mijn distributie af zouden zijn dan zou je dat onbelast toch ook moeten horen? Komt dit vaker voor?
Omdat het probleem al vaker was opgelost door wat aan mijn ontstekingsplaat te rommelen dacht ik aan een elektrisch probleem. Het is wel zo dat als ik onbelast meer gas geef soms het idee heb dat hij op 5 ipv 6 loopt...
Kan uiteraard de distributiekap los halen om te kijken maar hoop eigenlijk dat het iets anders is.
Dank voor je antwoord, Als er tanden van mijn distributie af zouden zijn dan zou je dat onbelast toch ook moeten horen? Komt dit vaker voor?
Omdat het probleem al vaker was opgelost door wat aan mijn ontstekingsplaat te rommelen dacht ik aan een elektrisch probleem. Het is wel zo dat als ik onbelast meer gas geef soms het idee heb dat hij op 5 ipv 6 loopt...
Kan uiteraard de distributiekap los halen om te kijken maar hoop eigenlijk dat het iets anders is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jasper Stoop
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 37
17-06-2016 15:06 #161208
door Jasper Stoop
Beantwoord door Jasper Stoop in topic onstekings problemen 164
De bougies zitten er al een paar maanden in en ik heb ze vorige week allemaal gecontroleerd, ze zagen er allemaal goed uit
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul van Os
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 22
17-06-2016 16:06 #161211
door Paul van Os
Beantwoord door Paul van Os in topic onstekings problemen 164
Ook omdat ie soms op 5 cil. lijkt te lopen, zou ik toch een van de bougies verdenken.
Je hoeft er niets aan te zien en gebeurt soms zomaar bij een nieuwe bougie
Je hoeft er niets aan te zien en gebeurt soms zomaar bij een nieuwe bougie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jasper Stoop
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 37
17-06-2016 16:15 #161212
door Jasper Stoop
Beantwoord door Jasper Stoop in topic onstekings problemen 164
Hoi Paul,
Ik snap je redenatie maar ik weet zeker dat er meer aan de hand is dan een bougie. De manier waarop de auto rijd is alleen stapvoets, zodra ik gas geef stopt de motor (houd in) en als het me lukt iets sneller te gaan en ik geef meer gas krijg ik enorme knallen in mijn luchtfilter. Ik zie zelfs mijn motorkap iets omhoog gaan.
Tom,
Ik heb de distributiekap eraf gehaald maar alles ziet er picobello uit dus dat kan het niet zijn.
Ik snap je redenatie maar ik weet zeker dat er meer aan de hand is dan een bougie. De manier waarop de auto rijd is alleen stapvoets, zodra ik gas geef stopt de motor (houd in) en als het me lukt iets sneller te gaan en ik geef meer gas krijg ik enorme knallen in mijn luchtfilter. Ik zie zelfs mijn motorkap iets omhoog gaan.
Tom,
Ik heb de distributiekap eraf gehaald maar alles ziet er picobello uit dus dat kan het niet zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17-06-2016 16:38 #161213
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic onstekings problemen 164
Ik bedoel de distributie (de tandwielen) aan de voorkant van het motorblok hè? Jij ook?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jasper Stoop
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 37
17-06-2016 17:02 #161214
door Jasper Stoop
Beantwoord door Jasper Stoop in topic onstekings problemen 164
ja die bedoel ik ook, de scheefgetande grote (krukas) en kleine (nokkenas) zien er goed uit.
Was wel weer ff een klusje zeg, kon gelukkig nog net de poeli van de krukas eraf krijgen zonder de radiator te verwijderen.
Maar goed, het ziet er prima uit en er missen geen tanden.
Ik houd me ten zeerste aanbevolen voor meerdere tips, zit nu zelf ook te denken aan valse lucht maar weet nog niet waar.
Eerst de boel maar weer in elkaar knutselen....
Was wel weer ff een klusje zeg, kon gelukkig nog net de poeli van de krukas eraf krijgen zonder de radiator te verwijderen.
Maar goed, het ziet er prima uit en er missen geen tanden.
Ik houd me ten zeerste aanbevolen voor meerdere tips, zit nu zelf ook te denken aan valse lucht maar weet nog niet waar.
Eerst de boel maar weer in elkaar knutselen....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17-06-2016 17:14 #161215
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic onstekings problemen 164
Heb je ook de klepbewegingen gecontroleerd? Misschien blijft er een hangen? Vervelend probleem hoor! En lastig al dat gesleutel om dingen uit te sluiten, succes!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.