Relais hulp gevraagd

• Gert van Beek (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-05-2016 20:12 #160383 door Gert van Beek (GAST)
Relais hulp gevraagd is gemaakt door Gert van Beek (GAST)
Beste medeforummers, ik ben aan het stoeien met een elektrische schakeling en ik kom er nu even niet helemaal uit.
Ik heb extra lampen op mijn combi geplaatst van het merk Cibié, deze lampen zijn uitgevoerd zoals een normale koplamp werkt; parkeerlampje, dimlichtfunctie en grootlichtfunctie.
De dimlichtfunctie wil ik gaan gebruiken als dagrijverlichting. Dit moet dus werken als de motor draait en niet als de auto alleen maar op "contact aan" staat.
Als ik de hoofdverlichting inschakel dan wil ik dat er d.m.v. een 5 polig wisselrelais de spanning van het relais van de dagrijverlichting wordt onderbroken en uiteraard vice versa, dus hoofdverlichting uit, dan DRL weer aan.

De vragen zijn; hoe kan ik zorgen dat alleen bij draaiende motor de dagrijverlichting werkt c.q het relais daarvoor wordt ingeschakeld ( signaal van dynamo o.i.d.)?
En hoe kan ik met een wisselrelais ( 5 polig) het andere relais ( 4 polig) aansturen d.m.v. de NO & NC contacten?

Graag jullie ideeën hierover.

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
14-05-2016 21:54 #160386 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Relais hulp gevraagd
Hoi Gert,

Mijn idee;

Laat een draad van dimlicht(schakelaar) naar spoelzijde 86 van je relais lopen, andere zijde van spoel 85 aan massa. Contact 30 van dat relais wordt verbonden aan 12V voeding via zekering want daarover loopt de volledige stroom van beide Cibie's. Contact 87 sluit je dan aan op je nieuwe lampen.Lampstroom loopt dus; Plus 12V>>zekering>>REL30>>REL87>>LAMP>>massa.

Ja maar dan branden de lampen dus óók mee met dimlicht als motor NIET loopt.....

Als je nu eens de draad van de controlelamp-draad naar de dynamo aftakt AAN DE ZIJDE VAN DE DYNAMO heb je een plus-signaal als de motor loopt.
Je wilt dat alleen dán de lampen mee-branden dus dat signaal kan je gebruiken om een tweede relais in te schakelen. Vanaf dynamozijde, D+ , ga je dan tweede relais inschakelen door de afgetakte draad aan te sluiten op 2eREL 86 en dan 2eREL 85 aan massa.

Je "moet" de draad die je hebt aangelegd tussen dimlicht(schakelaar) en eerste relais onderbreken en het tweede relais met zijn werkcontacten tussen deze draad zetten, dus; dimlicht(schakelaar)>>2eREL 30>>2eREL 87>>1eREL 86.

Dan heb je volgens mij een schakeling die voldoet aan je wensen.

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
14-05-2016 22:29 - 14-05-2016 22:32 #160387 door Jan van Bochove
Misschien is het wat handiger als je er een plaatje bij hebt;

Enne, graag correctie als iemand er anders over denkt :)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:
Laatst bewerkt 14-05-2016 22:32 door Jan van Bochove.

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
14-05-2016 22:59 - 14-05-2016 23:15 #160392 door Jan van Bochove
HO STOP, TERUGROEPACTIE VOOR BOVENSTAAND (had vica versa verhaal niet goed gelezen)
wordt aan gewerkt... :)
Verhaaltje van eerste post klopt dus niet met onderstaande schema :blush:
Maar m.i. moet onderstaand zo werken zoals je beschreef in je openingsvraag.
Zo dan ? ;

Bijlagen:
Laatst bewerkt 14-05-2016 23:15 door Jan van Bochove.

• Gert van Beek (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-05-2016 23:20 #160394 door Gert van Beek (GAST)
Beantwoord door Gert van Beek (GAST) in topic Relais hulp gevraagd
Jan dat laatste schema is helemaal wat ik bedoel.
Ik ga er binnenkort mee aan het werk en zal hier laten weten of het allemaal werkt zoals gedacht.
Reuze bedankt voor het even mee denken.

Groet Gert.

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
14-05-2016 23:40 #160396 door Jan van Bochove
Graag gedaan Gert, ik moet ook altijd weer even kijken op welke nummers geschakeld moet worden hoor.
87 en 87a ; welke is nu NC en welke NO :) dan zoek ik het op en half jaar later is het weer weggezakt....
Net als de spoel, 85 en 86, "maakt niets uit waar plus of min op komt, een spoel is een spoel...." hoor je dan wel eens zeggen. Maar als er een blusdiode in het relais zit maakt het dus wél uit.
Ook ogenschijnlijk simpele dingen houden de grijze cellen soepel.

• Gert van Beek (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-05-2016 00:15 #160400 door Gert van Beek (GAST)
Ja haha dat ken ik ook, weet je wat het ergste is? Je hebt de kennis wel maar dan net even weer niet paraat.
Gelukkig zijn er het internet en de vele onvolprezen fora, altijd leuk als je dan goede raad krijgt. Maar dat is natuurlijk ook de kracht van een goed forum en gelukkig zitten er op het VKV forum heel veel sleutelaars die veel weten.
Nogmaals dank.

Groet Gert.

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Meer
16-05-2016 08:59 #160445 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Relais hulp gevraagd
Hoi Gert,

Goed idee alleen goed gekeurde verlichting mag gevoerd worden.
Ik weet niet of deze lampen daarvoor goed gekeurd zijn.
€90 is een hoop geld.
Ik zou het eerst navragen voordat ik het zo zou gaan gebruiken.

Cees

• Gert van Beek (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-05-2016 10:18 #160451 door Gert van Beek (GAST)
Hoi Cees,
De Cibië lampen die ik heb en voor de dagrijverlichting wil gaan gebruiken stammen uit dezelfde tijd als de auto zelf en waren toen een geaccepteerd accessoire. Uiteraard bestonden er toen nog geen "Europesche" richtlijnen. Ik denk dat het wel meevalt. En ik doe dit omdat ik zo min mogelijk moderne LED lampen op die Amazon wil maar ik wil wel goed zichtbaar zijn.

Om een voorbeeld te geven; ik had een klassier een Peugeot 403 uit 1961 met een motorkap ornament in de vorm van een gestileerde leeuw, volgengs de huidige richtlijnen mogen er geen uitstekende delen op een auto zitten maar voor een auto van dat bouwjaar hoorde het bij de accessoires die toen verkrijgbaar waren en was het dus gewoon toegestaan.

Bedankt in ieder geval voor je waarschuwing.

Groet Gert

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-05-2016 21:47 - 16-05-2016 21:49 #160471 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Relais hulp gevraagd
Daar zou ik ook niet zo bang voor zijn. Ik rij al 20 jaar met verstralers op halve kracht (staan in serie en branden dus op 6 Volt; pas als ik m'n grootlicht inschakel gaan ze ook naar 12 Volt). Nog nooit commentaar op gehad, volgens mij is er een hoop mogeljjk zolang het maar niet hinderlijk is of verblindt.

Groet, Hans
Laatst bewerkt 16-05-2016 21:49 door 05703-dummy.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD