Draadje smelt naar blauwe grootlicht lampje

• Robert van Es (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-12-2015 12:46 #156431 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Draadje smelt naar blauwe grootlicht lampje
Hendrik,
Volgens mij smelt het draadje van je grootlicht-verklikkerlicht alleen maar omdat je sluiting in de fitting van het verklikkerlampje hebt (de voedende draad maakt op een of andere manier contact met de carrosserie).
Dat is de enige manier dat er een zodanige stroom door dat draadje kan lopen dat die smelt.
Als alles goed zit, zou namelijk het lampje veeeeeel eerder doorbranden dan dat het draadje gaat smelten (een lampje is ook een soortement zekering, vandaar dat het zekeren van een lampje niet echt zin heeft, behalve het doorbranden van het lampje te voorkomen).
Zekeringen zitten in de stukken met meerdere lampen (of anderssoortige verbruikers) om te voorkomen dat er zulke hoge stromen gaan lopen dat de draden smelten...
suc6,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-01-2016 23:25 #157019 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Draadje smelt naar blauwe grootlicht lampje
Ik heb de rode draad vernieuwd (voetschakelaar-grootlichtverklikkerlampje). Hij was over de gehele lengte aangetast!
Maar goed dat ik de voetschakelaar even goed bekeken heb, want het isolatiemateriaal van de draden erheen was niet best!
Waarschijnlijk heeft iemand er ooit met een slijptol in de buurt gezeten.
Ik heb nog twee stukjes moeten repareren met soldeer en krimpkous.

Alles werkt weer!

In de toekomst ga ik twee extra relais (één voor dim- en één voor grootlicht plaatsen en nieuwe draden trekken naar de koplampen vanaf de dynamo (met zekeringen ertussen).

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD