stuurbekrachtiging Volvo 1800 ES

Lees meer
05-11-2015 18:20 #155404 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic stuurbekrachtiging Volvo 1800 ES
"De restauratie van de Volvo is nu toch al niet meer financieel te verantwoorden voor de aankomende 500 jaar, die hoop heb ik inmiddels opgegeven"

Ha, ha, een echte liefhebber dus. 8-)
Ik mis in het voorgaande vooral de technische uitleg: de EZ is dus electrisch en de originele stuurbekrachtiging van Volvo is hydraulisch. Dat geeft nogal een verschil in gevoel, en technische uitvoering, maar de electrische ondersteuning is in de vorm van de "Corsa" uitvoering met een potmeter "harder" of "zachter" te zetten. Bovendien voeg je de electrische toe, maar de stuurstang en al het andere blijft in oorspronkelijke staat.

Er is mij verteld dat als je harder rijdt, hij helemaal niet hoeft te ondersteunen en dan heb je gewoon je ooorspronkelijke stuurgevoel toch?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2015 01:10 #155414 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic stuurbekrachtiging Volvo 1800 ES
Ja, dat vond ik nu juist het probleem bij de EZ.... bij 80 km een zoekend gevoel of je ieder moment links of rechts af kon gaan.
Tweede voordeel is dat ik een kleiner stuurwiel heb kunnen plaatsen, een Nardi, stuurt heerlijk bij inparkeren, bochten en op de snelweg een rustig gevoel wat ik gewend ben.
Ik wil best geloven dat de EZ af te stellen is, maar vind de originele hydraulische origineel en zeer sterk.
Het bekrachtigde stuurhuis is enorm lomp, maar onverslijtbaar.
Vraag mij af of het originele stuurhuis niet veel sneller slijt, met de grotere krachten die er op komen.
Deze discussie zal wel niet op korte termijn worden beslecht...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2015 08:45 #155416 door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic stuurbekrachtiging Volvo 1800 ES
Heren, even een korte uitleg: De electrische stuurbekrachtiging die wij van EZ nu verkopen zijn de stuurbekrachtigingen "type 2". Deze zijn snelheidsafhankelijk dmv een sensor tussen de KM kabel. Als de sensor meet dat je 50 rijdt dan schakelt hij de stuurbekrachtiging uit en heb je je normale stuurgedrag terug. Dus geen zweverig sturen. Bij "type 1" werd de stuurbekrachtiging door torsi in de stuurstang gestuurd en hielp hij op snelheid bij een manoeuvre ook mee hetgeen het zweverige sturen met zich meebrengt. Mochten jullie je willen overtuigen dan staat bij mij op afspraak een amazon combi klaar om mee proef te rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2015 23:27 #155472 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic stuurbekrachtiging Volvo 1800 ES
Ook nog even een reactie van Teun die inmiddels zijn zomervacantie (maar dat was september) en een cursus in Berlijn achter de rug heeft en verder gebukt gaat onder een akelige werkdruk en daardoor wat stil was op het forum de laatste tijd maar .........
Een EPS is eigenlijk een matig ding, maar als je bekrachtiging zoekt voor inparkeren en veel korte bochten achter elkaar (Alpen-etappe Tulpenrallye) is het ding ideaal.
Een hydraulische heeft het voordeel dat als je op een snelweg lekker hard gaat in de regen en je komtmet één wiel in een plas water, het stuur niet uit je handen geslagen wordt. De latere hydraulische units van ZF hadden ook al een electronische regeling (de "Servotronic") die nu ook niet bepaald een lekker stuurgevoel gaven. In ieder geval niet voor diegenen die van echt autorijden houden.
Een EPS zit daarom meestal in damesautootjes zoals de VW Up! van mijn vrouw. Er is echter niets mis mee. Zeker niet nu versie 2 in de handel is. De prijs is wel een thema. Ik had het nog gedaan als ik het constructief oké had gevonden maar dat was niet zo. Ik hoop dan ook vurig dat EZ de "verbindingsklompen" die met een enkele spanstift zijn geborgd, gaat vervangen door een fatsoenlijke constructie.
Nog even voor de "doe het zelvers": de Corsa-units komen allemaal van een subsidiair van Mitsubishi. Een beetje zoektocht levert een EPS voor niet al te veel geld op.

Teun


"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.