stuurbekrachtiging Volvo 1800 ES

Lees meer
02-10-2015 11:38 #154520 door O.T.A.B. Gerrits
stuurbekrachtiging Volvo 1800 ES is gemaakt door O.T.A.B. Gerrits
L.s

Is er ervaring over het type en merk stuurbekrachtiging voor een Volvo 1800ES? Zou graag wat advies en ervaring willen horen uit de Volvo gemeenschap.

M'n 1800ES body-werk is bijna klaar en kan nu opniew worden opgebouwd. Mijn vrouw wil graag een stuurbekrachtiging en ik ben me nu nog aan het orienteren. Op de VKV beurs dd. 27e September, heb ik me laten adviseren door Dries Bakkenis over een Snelheidsafhankelijke Stuurbekrachting, goed advies en aannnemelijk verhaal. Ik weet niet of er alternatieven zijn en zoek dus wat ervaringen en aanwijzigingen (van vrouw wisselen is geen optie).

groet,

Onno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2015 11:46 #154521 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic stuurbekrachtiging Volvo 1800 ES
Ik heb in mijn Amazon een snelheidsafhankelijke EZ-stuurbekrachting, geïnstalleerd bij Dries Bakkenes. De auto stuurt makkelijk en heel aangenaam. Ik vind het een aanrader.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2015 16:56 #154523 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic stuurbekrachtiging Volvo 1800 ES

(van vrouw wisselen is geen optie)


.... en naar ik begrepen heb sowieso erg duur ;)

EZ power steering is in feite de enige moderne ~ 'kant-en-klare' oplossing, maar bepaald niet low budget.

Er zijn echter diverse creative clubleden die zelf stuurbekrachtiging geplaatst hebben op basis van de stuurbekrachtigingsunit van een Opel Corsa. Gewoon zelf even de zoekfunctie gebruiken met 'Corsa', dan vindt je de nodige info.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2015 17:03 #154524 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic stuurbekrachtiging Volvo 1800 ES
Het is ook mogelijk om de stuurbekrachtiger van de 140 in te bouwen, hiertoe moet wel een deel van de linker kokerbalk voor worden aangepast.
Deze is steeds lastiger te vinden, maar mocht je er een tegen komen dan kan ik hem voor je inbouwen.
De EZ vond ik bij de 1800 erg zoekerig, niet plezierig en duur...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2015 13:07 #154537 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic stuurbekrachtiging Volvo 1800 ES
Ik weet niet in hoeverre het stuurmechanisme van Amazon en P1800 op elkaar lijken, maar van zoekerig gedrag heb ik bij deze laatste versie geen last. In tegendeel de auto stuurt heel ontspannen.
Kost wat, maar dan heb je ook wat.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2015 04:17 #154543 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic stuurbekrachtiging Volvo 1800 ES
Stuurmechanisme is hetzelfde, zowel ophanging als stuurhuis vergelijkbaar.
Er zijn een aantal 1800's die zijn voorzien van de originele hydraulische bekrachtiger en de EZ power bekrachtiger.
Mijn ervaring is dat de originele bekrachtiger meer gevoel geeft met name bij wat hogere snelheden.
Ik rij al een paar jaar met een 144-S met de originele bekrachtiger, zeer tot tevredenheid, en heb er al meerdere ingebouwd.
Momenteel bezig een ES te restaureren en daar wil ik het ook een inbouwen.
Prijsvergelijk is ca. 300 voor hydraulisch en ruim 1100 euro voor EZ, een duidelijk verschil.
De Corsa variant biedt voor mij geen alternatief, lees hiervoor de verslagen van Teun van Popta maar eens door.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2015 13:37 #154548 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic stuurbekrachtiging Volvo 1800 ES

"Ed van der Zee" schreef:
De Corsa variant biedt voor mij geen alternatief, lees hiervoor de verslagen van Teun van Popta maar eens door.

Dan ben ik wel benieuwd waarom dat voor jou geen optie is.
In dat topic van Teun heb ik jouw reden niet gelezen, of kijk ik er overheen?

Mijn conclusie uit dat stuk is dat de ombouw op basis van een Corsa type C set complexer is dan een type B set.
Er zijn er meerdere die wel de ombouw met B-set zelf hebben gedaan. Ondermeer Joost Buiting en Reinoud ter Brake.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
04-10-2015 18:40 #154555 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic stuurbekrachtiging Volvo 1800 ES
Ik heb er eenje van Joost (ter ondersteuning van het goede doel :) ) klaar liggen maar nog niet ingebouwd.
Volgens wat ik meen te herinneren zit er ergens een verdoken fout in soft of hardware (je moet wel weten wat en waar), Joost haalt die fout er uit. Mogelijk is dat de reden dat anderen tot minder goed resultaat zijn gekomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-10-2015 14:11 #154587 door O.T.A.B. Gerrits
Beantwoord door O.T.A.B. Gerrits in topic stuurbekrachtiging Volvo 1800 ES
Heren

Dank allen voor de reacties en bijdrage. Ik kan hier wat mee. Wat ik tot nu toe begrijp is de stuurbekrachtiging van de Corsa is een alternatief, maar met een zeker technisch afbreuk risico, en de 140 besturing vergt aanpassing aan chasis.
De EZ besturing bevalt goed bij Joop (Joop, dank voor je commentaar) en die zekerheid wil Ik wel meenemen en toetsen. Heb bij Dries Bakkenes de mogelijkheid gevraagd en gekregen om deze EZ-steering te proberen en bij goed bevinden kies ik daar dan voor.

De restauratie van de Volvo is nu toch al niet meer financieel te verantwoorden voor de aankomende 500 jaar, die hoop heb ik inmiddels opgegeven . :shock:

Hou jullie op de hoogte.
grt

Onno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2015 07:50 #155397 door O.T.A.B. Gerrits
Beantwoord door O.T.A.B. Gerrits in topic stuurbekrachtiging Volvo 1800 ES
l.s.

zoals beloofd een kleine update.

Heb inmiddels een proefrit bij Dries Bakkenes gemaakt en de snelheids afhankelijke stuurbekrachtiging beviel goed. De EZ-powersteering is reeds ontvangen en moet nu 'alleen' nog ingebouwd worden. Hoop dat de 1800ES dit jaar nog af komt-).

grt

Onno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.