Bijzondere toerenteller

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
14-05-2015 13:26 #151324 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Bijzondere toerenteller
Bedankt voor de correctie Gert, ik bedoelde inderdaad Hans.

Net even wat plaatjes gemaakt, sorry voor de schaduweffecten.
Het is dus een VDO-teller.
Zwarte huis is van metaal, teller zit er in opgesloten met de afgebeelde klemmen en een rubber o-ring.

[img

[img

[img

[img

[img

[img

[img

Bedankt voor je speurwerk in de boeken Gert, ik begin samen met jou ook een beetje te twijfelen of de plaatsing van de teller wel origineel Volvo geweest is.....

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-05-2015 14:43 #151328 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Bijzondere toerenteller
Goed punt, je moet natuurlijk ook een gat hakken voor de toerenteller zelf.
Ik dacht alleen aan het draadeind om hem vast te zetten.
Zoals hieruit blijkt heb ik hem dus nog steeds op de plank liggen.
Ik moet ook zeggen dat ik twijfel of ik hem wel ga monteren in verband met de kijkhoek.
Dan heb ik zoals Ed ook aangeeft misschien toch liever een kleinere toerenteller op het dashboard die naar de bestuurder is gericht.

@Jan: in jouw behuizing zit overigens een teller die afkomstig is uit een 140 cluster (GT of Rallye).

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-05-2015 15:42 #151330 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Bijzondere toerenteller
Jan, even voor de volledigheid: ik heb een Smiths toerenteller net als die van Lars; ik denk dat jouw VDO-Volvo teller anders aangesloten moet worden.
Eerst even testen of hij t doet, ook icm 123-ignition, voordat je een gat gaat hakken, maar dat had je zelf ook al verzonnen vermoed ik ;)
Mijn "behuizing" is eigenlijk altijd pvc donkergrijs gebleven, ik weet ook niet waarom, terwijl ik m'n zelfgemaakte behuizing voor het klokje wel zwart heb gespoten :?

Groet, Hans

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-05-2015 18:49 #151504 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Bijzondere toerenteller
huh :roll:
op één of andere manier is er een hele berg reacties verdwenen op 't forum :cry:
o.a. een reactie van Saskia waarin ze meldde dat zij geen groot gat in haar dashboard heeft omdat de behuizing van haar toerenteller diep genoeg is om de gehele teller te huisvesten. wellicht handig voor degene die een andere (minder diepe)behuizing heeft en op het punt staat de zaag te pakken :!:

daarnaast kreeg ik de tip om mijn behuizing toch even zwart te maken, welnu, bij deze:

op de foto lijkt hij nog steeds grijs, maar hij is toch echt (mat)zwart nu, ziet er inderdaad beter uit en dat na 20 jaar :lol:

Groet, Hans
Bijlagen:

• Saskia De Vos
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-05-2015 08:51 #151513 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Bijzondere toerenteller
Er is inderdaad een aantal berichten van dit forum verdwenen, waaronder een reactie van mij op dit topic. Ik kon vervolgens een hele poos niet meer inloggen op het forum. Ik kon enkel als 'niet ingelogd' op dit forum, maar op deze manier ook niets plaatsen.

Een samenvatting van mijn reactie:
Wacht dus even voor je een gat in het dashboard gaat houwen! Bij mijn toerenteller was dat namelijk helemaal niet nodig. Weliswaar diende er wel één (bescheiden) gat geboord te worden bovenin het dashboard, maar verder geen ingrijpend hak- en breekwerk. De toerenteller is middels een lange bout doorheen het dash bevestigd, die onderaan met een moer is vastgezet. De behuizing zelf is echter redelijk lang, waardoor het mechanische deel van de toerenteller vóór het dash uit steekt. Het dash hoeft dus niet te worden aangepast. Het lijkt me dat je het huis - uiteindelijk niet veel meer dan een tonvormig omhulsel - eventueel zelf kan maken of verlengen, zodat hij over het dashboarddek valt in plaats van 'er in'. Overigens is de behuizing van mijn toerenteller ook gewoon bekleed met zwart vinyl.. makkelijk zelf te fabriceren.

Ik denk ook niet dat deze toerentellers met hun buisvormige behuizing origineel Volvo zijn, maar je vindt ze af en toe wel in onze Amazons. Ik vind het wel passen in de tijdsgeest. :)

Mijn toerenteller werkt jammer genoeg niet. Ik moet nog uitzoeken of dat te wijten is aan een slechte aansluiting, of de teller zelf. Nu vind je zo'n losse Smiths teller af en toe voor weinig, waarbij bijvoorbeeld de behuizing ontbreekt en het mechanisme of de chroomring er niet uitziet, maar alles verder wel werkt. Ik denk dat zo'n losse teller misschien wel in de huidige behuizing kan worden ingebouwd. Ik hou me overigens steeds aanbevolen voor zo'n losse teller, al dan niet met zo'n buisvormige behuizing...

Ik vind de oplossing van Hans ook heel erg geslaagd! En persoonlijk vind ik het in het zwart wel beter. :lol: Ziet er goed uit!

Een paar pics:

Oude foto toen ik de Amazon bij de vorige eigenaar ging bezichtigen, helaas niet al te scherp.

Hier had ik de toerenteller omhoog gebonden om het dashboarddek te verven. Geeft een idee over de lengte van de behuizing.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
21-05-2015 17:41 #151517 door Jan van Bochove
Hallo Saskia,

Bedankt dat je de moeite hebt willen nemen je verhaal nog een keer uit te typen en voorzien van foto's te posten.
Dat is wel listig opgelost, gewoon de buis wat langer gehouden, hoef je ook de kont van de teller niet "uit het dashboard te zagen". De door jou geplaatste foto's vormen samen met nog een handjevol andere foto's alles wat ik zo kan vinden op het WWW.
Heeft iemand wel eens een officiele volvo-folder gezien waar dit soort tellers in afgebeeld stonden?

met vriendelijke groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-05-2015 11:34 #151526 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Bijzondere toerenteller
Beste Jan,
Deze toerentellers werden achteraf in gebouwd, ze zijn dus nooit standaard door Volvo in de wagens geleverd en derhalve niet te vinden in folders.
Wel weet ik dat het een Volvo accessoire was maar ik weet niet of Volvo het leverde of bv Smith, het merk toerenteller.
Ik heb in de zestiger jaren verschillende van deze toerentellers in nieuwe wagens ingebouwd en vindt ze mooier dan de toerenteller van de 123 GT.
De toerenteller van Saskia vind ik te ver naar voren/achteren steken en dat is niet mooi.

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
22-05-2015 22:55 #151547 door Jan van Bochove
Wat geinig Kees dat jij ze nota bene zelfs nog ingebouwd hebt in nieuwe auto's ! Bedankt voor je reactie.
Leuk om te horen dat het dus een accessoire is geweest en nooit af-fabriek geleverd geweest is.
Ik moet je zeggen dat ik best een beetje jaloers ben op je; monteur geweest van deze prachtige auto's in de tijd dat ze nieuw geleverd werden.
Ik veronderstel dat je dan beroepshalve weinig vermoeid bent geweest met allerhande motormanagement-lampjes, laptops en andere zaken die het werk van (mechanisch ingestelde) monteurs aardig kunnen vergallen :evil:

groet, Jan

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD