- Berichten: 1270
Bijzondere toerenteller
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi

Weet een van jullie in welke jaren en modellen de toerenteller is geleverd die je in je dashboard verzinkt??
Saskia heeft ook zo'n teller in haar mooie blauwe ama;
Donkerblauwe Amazon uit 1967
7e foto v.a. boven
Op het internet vind ik er niet veel bijzonders over (plaatjes zijn al schaars).
Ben heel benieuwd naar jullie reacties, al vast bedankt.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Is een 80mm Smiths teller in een huisje.
Die tellers zijn ook nog wel eens los te vinden en volgens mij is zo'n huisje voor jou wel na te maken.
Ik wil dat huisje wel even voor je overtrekken op papier als je interesse hebt.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
- Berichten: 555
Ik kocht er een paar jaar geleden eentje van Wim Bottinga (Wibo in Barneveld).
Voor het inbouwen in een Amazon moest ik een flink gat maken in het dashboard, maar daar zie je na montage natuurlijk niets meer van...
Persoonlijk vind ik deze toerentellers veel en veel mooier dan die er los op geplaatst worden zoals bij de GT.
Maar ja, persoonlijke smaak, hè.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cander van der Veer
-
- Senior lid
-
- Berichten: 46
Aan een klassiek ogende toerenteller van 80mm is idd nog wel te komen. Een toerenteller van het merk Smiths lijkt ook nog wel te doen. Ook kun je er eentje uitzoeken, die goed werkt in combinatie met een 123 ignition. Ik meen dat Lars niet al te beste ervaringen heeft met 123-ignition en de originele Volvo toerenteller.
Klik maar eens op deze link: www.ebay.co.uk/sch/Tachometers-R ... 679/i.html
Resteert alleen nog het antwoord op de vraag of het VOD of dit mooie forum via een group buy bereid is een toerentellerhuis na te laten maken. Verder zou ons VOD zomaar eens de juiste contacten kunnen hebben om zo`n toerentellerhuis na te laten maken.
met vriendelijke groeten,
Cander van der Veer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het enorme gat watje moet maken houdt mij al tegen én hij zit niet in je gezichtsveld..... Dus centraal op het dash is het beste
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1270
Ik ben er niet naar op zoek, sterker nog, ik heb er al eentje.
Alleen....voor ik hem evt. in bouw; is het ooit wel geleverd geweest in Amazone's en zo ja in welke typen/jaren etc.
Ik zie ze namelijk zelden en ben dus benieuwd naar de achtergronden.
In elk geval bedankt voor het aanbod het huis over te trekken, dat hoeft dus niet.
Sorry als ik de indruk gewekt heb er eentje te zoeken.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950

ooit gekocht op een braderie voor een Euro of zo, nieuw glaasje erin gezet en voor de rest een prima ding.
ik heb er geen grote gaten voor geboord maar ik heb 'm ingebouwd in een inlijmring voor PVC-leidingwerk (past perfect, geen aanpassingen nodig :lol: ) en met een steuntje op m'n tunnel geschroefd. zo zat hij ook al in m'n Ama.
wellicht dat je met een stuk PVC-buis ook zoiets kunt creëeren voorop je dashboard :idea:
ik weet niet of alle Smiths 80mm toerentellers werken volgens hetzelfde principe; ik heb er één die werkt op inductie (dus pulsdraad vanaf verdeler naar binnen halen, 1x rond plastic blokje op achterzijde toerenteller en weer terug naar de bobine), deze werkt perfect, ook in combinatie met 123-ignition.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dit kan volgens 123 problemen geven, maar uiteindelijk werkte het bij mij prima."Cander van der Veer" schreef:
Ik meen dat Lars niet al te beste ervaringen heeft met 123-ignition en de originele Volvo toerenteller.
Zie ook Smiths RVI toerenteller werkend aangesloten icm 123 ontsteking
Montage gat wat je nodig hebt in je dashboard voor zo'n geïntegreerde unit is niet veel anders of groter dan een tellerunit op een voetje in mijn beleving.
De kijkhoek is wel anders.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1270
Hen je het PVC later nog even zwart gemaakt of juist zo gelaten? (zwart zou het naar mijn smaak net even af maken)
Grappig trouwens van die pulsdraad, nooit van gehoord maar wel wetenswaardig.
Lars, als je 80mm bijna hetzelfde vind als een gat van 12mm dan ben je vast en zeker astronaut van beroep, op 30 lichtjaar maakt 68mm inderdaad niet zo veel uit :lol:
Even zonder gekheid, de teller steekt aan de onderzijde door de behuizing heen (van opzij gezien)
Er moet dus echt wel even met een zaagje tekeer gegaan worden in je dashboard, een weg terug is er daarna niet meer

Ik stel alle ontstekings-tips op prijs zoals genoemd hierboven en dat is nuttig want ik heb een 123 ontsteking liggen.
Helaas is er nog niemand "langsgekomen" die iets meer kan vertellen over de achtergrond van deze tellers.
Was het een 123GT teller in één specifiek bouwjaar?
Was het een R-sport accessoire?
Was het alleen voor de Amerikaanse markt?
Ze zijn bijna zeldzaam zou ik denken.
In de loop van de dag zal ik de mijne eens fotograferen.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Je zult Hans bedoelen...?"Jan van Bochove" schreef:
Dat heb je doeltreffend en netjes opgelost Johan.

In de onderdeelboeken kom je alleen het hieronder afgebeelde type tegen. Met daarbij de aanduidingen "P 130 MGT" (B18)
dan wel "spec UTF 5314" (B20). Wat dat laatste mag betekenen?
Is het verzonken model wel origineel Volvo?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.