Optima accu in katterug
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
28-04-2015 22:45 #150893
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Optima accu in katterug
Om te beginnen, eenieder bedankt voor het meedenken. De reacties en ervaringen echter zijn nogal divers.
Om zelf enig duidelijkheid te krijgen heb ik vandaag een geleende Optima accu ( was wel 12 Volt, maar met uitzondering van de dieptemaat is deze hetzelfde) in de accubak kunnen plaatsen. Dit lukt slechts als je de originele bevestigingsstangen er uit haalt. Je hebt dan nagenoeg geen ruimte meer over in de accubak. Dus wil je de Optima plaatsen dan zul je een andere bevestigingsmogelijkheid moeten bedenken.
Verder heeft het plaatsen van een Optima tot gevolg dat het kettinkje waarmee het rolgordijntje voor de radiateur bediend wordt, verdwijnt achter de Optima. Op de foto van Gert kun je zien wat ik bedoel.
Ik heb in de loop der jaren ook steeds verschillende reacties gehoord over het wel of niet ombouwen naar 12 Volt. De een vindt het een must en de ander vindt dat 6 Volt prima volstaat. Zelf heb ik besloten om het op 6 Volt te houden. Verder was ik benieuwd of de krachtigere Optima ook een hogere startsnelheid zou opleveren maar dat is tot nu toe niet kunnen blijken uit deze bijdrage.
Om zelf enig duidelijkheid te krijgen heb ik vandaag een geleende Optima accu ( was wel 12 Volt, maar met uitzondering van de dieptemaat is deze hetzelfde) in de accubak kunnen plaatsen. Dit lukt slechts als je de originele bevestigingsstangen er uit haalt. Je hebt dan nagenoeg geen ruimte meer over in de accubak. Dus wil je de Optima plaatsen dan zul je een andere bevestigingsmogelijkheid moeten bedenken.
Verder heeft het plaatsen van een Optima tot gevolg dat het kettinkje waarmee het rolgordijntje voor de radiateur bediend wordt, verdwijnt achter de Optima. Op de foto van Gert kun je zien wat ik bedoel.
Ik heb in de loop der jaren ook steeds verschillende reacties gehoord over het wel of niet ombouwen naar 12 Volt. De een vindt het een must en de ander vindt dat 6 Volt prima volstaat. Zelf heb ik besloten om het op 6 Volt te houden. Verder was ik benieuwd of de krachtigere Optima ook een hogere startsnelheid zou opleveren maar dat is tot nu toe niet kunnen blijken uit deze bijdrage.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28-04-2015 23:24 #150896
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Optima accu in katterug
Destijds heb ik geen problemen met de plaatsing van de Optima ondervonden en kon ik gewoon gebruik maken van het originele bevestigingsmateriaal, zie de foto. Een duidelijker foto kan ik niet maken omdat de wagen in kwestie 10 jaar geleden al is verkocht.
Wat ik onwaarschijnlijk vind is dat de accubak van een PV444 uit 1952 groter zou zijn dan die van een 444 uit 1957.
Wat de doorvoer voor het rolhoeskettinkje betreft, dat kan ik mij niet meer herinneren, maar ik had een B20F geplaatst met een modern en dikker koelblok in de radiateur en die had geen rolhoes nodig. Het lijkt mij echter een kleine moeite om elders in het schutbord een nieuwe doorvoer te maken.
Wat ik onwaarschijnlijk vind is dat de accubak van een PV444 uit 1952 groter zou zijn dan die van een 444 uit 1957.
Wat de doorvoer voor het rolhoeskettinkje betreft, dat kan ik mij niet meer herinneren, maar ik had een B20F geplaatst met een modern en dikker koelblok in de radiateur en die had geen rolhoes nodig. Het lijkt mij echter een kleine moeite om elders in het schutbord een nieuwe doorvoer te maken.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-04-2015 07:24 #150900
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Optima accu in katterug
Nog een voorkeur voor de kleur optima accu?
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
29-04-2015 11:03 #150905
door Jan van Vliet
Gert, de accubakken van een pv uit 52 zijn hetzelfde als die uit 57. Daar ligt het niet aan. Wat waarschijnlijker is, is de maat van de Optima van 10 jaar geleden en de huidige.
En inderdaad, met een beetje goede wil is het kettinkje wel om te leiden.
En inderdaad, met een beetje goede wil is het kettinkje wel om te leiden.
- Jörg Sudowe
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
29-04-2015 17:48 #150914
door Jörg Sudowe
Beantwoord door Jörg Sudowe in topic Optima accu in katterug
29-04-2015 17:59 #150915
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Optima accu in katterug
Nu is wat mij betreft het wachten op een Optima die eruit ziet als de originele zwarte accu.....(Voor een originele dynamo bestaan al alternatoren die er uit zien als een dynamo)
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
30-04-2015 12:00 #150953
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Optima accu in katterug
De afmetingen van de Optima accu’s zijn in de loop der jaren niet veranderd, maar inmiddels heb ik ontdekt dat er verschillende uitvoeringen zijn van de Red Tops die niet allemaal even lang zijn en dat was mij niet bekend, zie ook de onderstaande afbeelding, afkomstig van
www.optimabatteries.com/nl-nl/products/redtop/detail/
De 3.7 uitvoeringen zijn 237 mm lang, maar de 2.1 (6V) en de 4.2 uitvoeringen zijn 254 mm lang. Vermoedelijk heb ik destijds het type 3.7 gehad. Enkele mm afzagen van het voetstuk kan overigens geen kwaad volgens de fabrikant.
De 3.7 uitvoeringen zijn 237 mm lang, maar de 2.1 (6V) en de 4.2 uitvoeringen zijn 254 mm lang. Vermoedelijk heb ik destijds het type 3.7 gehad. Enkele mm afzagen van het voetstuk kan overigens geen kwaad volgens de fabrikant.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
30-04-2015 19:38 #150963
door Jan van Vliet
Iedereen bedankt voor de uitleg. Samen puzzelen maakt veel duidelijk.