Optima accu in katterug

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-04-2015 19:26 #150838 door Jan van Vliet
Optima accu in katterug is gemaakt door Jan van Vliet
Na ongeveer 6 jaar druk doende te zijn geweest met het restaureren van mijn pv uit 1957 ( B16- 6 Volt) begint langzaam aan schot in de zaak te komen. Alle laswerk en spuitwerk is klaar. De motor ligt er gereviseerd weer in waarna ik nu toekom aan dingen zoals de nieuwe accu.Laat ik beginnen met de verklaren dat ik geen kei ben op het elektra vakgebied. Ik heb daarom info ingewonnen met betrekking tot de aanschaf van een nieuwe accu. Geadviseerd werd om een Optima accu aan te schaffen omdat deze krachtiger de startmotor rond zou slingeren en dit ook langer vol kan houden als een gebruikelijke accu. Lijkt mij dus een voordeel te zijn mede omdat een 6 Volt startmotor toch al langzaam rond draait. Nadeel is behalve de prijs ( is dubbel zo duur) ook het feit dat de accu door zijn lengte alleen maar schuin in de accubak geplaatst kan worden. Hierdoor moet je de standaard accubevestiging aanpassen.
Nou zat ik te denken aan het maken van een soort bak ter grootte van een gewone accu en daar de Optima in de plaatsen.
Dit verdient natuurlijk ook niet de schoonheidsprijs maar je moet tenslotte wat. Ook heb ik gedacht om een oude accu open te maken en deze "leeg" te maken zodat ik daarin de Optima kan plaatsen.
Mijn vraag nu aan ervaringsdeskundigen; kan dat ?? en hoe zijn de ervaringen met een gewone accu. Is een Optima echt zoveel beter als een gewone ??
m.vr.Volvogroet.
Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-04-2015 20:55 #150843 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Optima accu in katterug
Tijdje terug met regio noordwest naar een accu/dynamobedrijf geweest .
het advies is een conventionele loodaccu.
de rede hiervoor is , moderne (calcium) accu"s hebben een hogere laadspanning nodig.
m.a.w. een moderne accu in onze oldtimers wordt nooit volledig geladen.
de levensduur wordt hierdoor bekort.
een loodaccu kan met een lagere spanning wel volledig worden geladen.
het is een ander verhaal als er een moderne dynamo is ingelepelt.

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-04-2015 21:15 #150850 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Optima accu in katterug
René bedankt voor je snelle antwoord.
Dus als ik het samen vat komt kun je het beste een normale accu plaatsen omdat een Optima ( gelaccu) niet volledig opgeladen wordt door de oude gelijkstroomdynamo die in de pv zit.
Zou er een moderne wisselstroomdynamo in zitten dan zou een Optima een goed alternatief zijn.?

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-04-2015 21:43 #150854 door Rene Brandt
Niet helemaal.

er zijn diverse accu fabrikanten die een acculijn voeren specifiek voor oldtimers.
in bijna alle gewone accu"s zit namelijk calcium.
je hebt echt een 100% loodaccu nodig bijvoorbeeld varta met de schroefdopjes bovenop om demiwater toe te voegen.

• Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-04-2015 21:58 #150857 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Optima accu in katterug
Jan,
Zelf heb ik een katterug van 1960, 6 volt, B16a. In eerste instantie een gewone 6 volts accu gebruikt. Toen deze aan vervanging toe was, bleek een 6 volts loodaccu nauwelijks goedkoper. Ik heb toen een Optima- accu gekocht en deze gaat inmiddels al zeker 4 jaar mee. Nooit iets gemerkt van niet geheel opladen. Wel dat hij geen of zeer weinig zelfontlading heeft. Wel handig als de auto veel stilstaat, zoals bij mij het geval is. En ik denk niet dat er 6 volts wisselstroomdynamo's zijn.
Succes, Ben

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-04-2015 22:27 #150858 door Rene Brandt
Het kan zijn dat deze optima accu wel degelijk gemaakt is voor oldtimers , dat weet ik ook niet.
heb alleen goed geluisterd naar het verhaal van het accubedrijf.

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-04-2015 22:45 #150859 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Optima accu in katterug
Ben, hoe heb jij de Optima vast gezet in de accubak van je pv?.

Heb je ook verschil gemerkt in de ronddraaisnelheid van de startmotor bij het monteren van de Optima? Dus, anders gezegd, heb je vast kunnen stellen dat bij de Optima de snelheid van de startmotor hoger ligt??

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-04-2015 23:20 #150861 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Optima accu in katterug
Optima accu’s zijn juist zeer geschikt voor klassiekers, zowel in 6V als 12V uitvoering. Ze gaan beduidend langer mee en lopen veel langzamer leeg dan een loodaccu. Dat laatste is vooral prettig bij een auto die niet regelmatig wordt gebruikt, zoals (helaas) menige klassieker.
Dat een Optima accu niet zou passen in een Katterug is volgens mij ook onzin. Zelf heb ik een 12V Optima Red Top in een PV444 uit 1952 gehad en dat paste zonder meer (zie ook de onderstaande foto). En de 6V Optima Red Top heeft dezelfde lengte als de 12V versie, namelijk 254 mm. Zie ook hier .
Sinds 2008 gebruik ik een 12V Optima Red Top in mijn Amazon met wisselstroomdynamo en ook dat bevalt uitstekend.
Overigens zou ik een 6V installatie altijd ombouwen naar 12V vanwege de voordelen die dat biedt, maar dat terzijde. Er bestaan trouwens wel 6V wisselstroomdynamo’s (voor de Citroën Traction Avant). Die passen echter niet op een Volvo, maar dat is voor een Optima accu ook niet perse noodzakelijk.

• Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-04-2015 17:54 #150879 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Optima accu in katterug
Hallo René,
Ik was ook op die betreffende avond en wat jij nu allemaal opgeschreven hebt ,klopt wat er die avond verteld is.
Wat heel interessant is ,dat is de website van Optima accu's daar staat namelijk hoe deze accu's wel gebruikt kunnen worden in onze oldtimer, zonder speciale aanpassing.
Wij hebben ze ook lange tijd toegepast in rangeerlocomotieven met gewone wisselstroomdynamo, zonder enkele problemen.
Gr Jan.

• Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2015 21:08 #150886 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Optima accu in katterug
Jan,

Het klopt dat een Optima-accu niet past in een katterug. Ik heb hem diagonaal in de accubak geplaatst. En met een paar latjes gefixeerd. Ik weet niet of de starmotor sneller draait. Hij houdt het wel lang vol en gaat snel genoeg.
Ombouwen naar 12 volt lijt me niet nodig. Deze auto's rijden al meer dan vijftig jaar op 6 volt. En er komt nogal wat bij kijken, startmotor, dynamo, ruitenwissermotor enz.

Succes, Ben

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD