aansluiten vdo toerenteller

Lees meer
15-01-2015 11:23 #147385 door Joop van Putten
aansluiten vdo toerenteller is gemaakt door Joop van Putten
Ik heb een vdo toerenteller gekocht en ga die installeren in de Amazon. Ik ben geen techneut, vandaar mijn volgende vraag.
Ik heb de toerenteller in een proefopstelling getest: rood op de plus, zwart op de min en oranje op de minpool van de bobine. Het ding werkt en ik denk goed, want bij redelijk warme motor zonder choke geeft hij iets onder de 1000 toeren aan en beweegt soepel mee naar hogere toeren.
Maar.... is het leven zo eenvoudig of zie ik iets over het hoofd? Ik kan me bijna niet voorstellen dat het zo simpel is.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2015 11:59 #147389 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic aansluiten vdo toerenteller

"Joop van Putten" schreef:
Ik heb een vdo toerenteller gekocht en ga die installeren in de Amazon. Ik ben geen techneut, vandaar mijn volgende vraag.
Ik heb de toerenteller in een proefopstelling getest: rood op de plus, zwart op de min en oranje op de minpool van de bobine. Het ding werkt en ik denk goed, want bij redelijk warme motor zonder choke geeft hij iets onder de 1000 toeren aan en beweegt soepel mee naar hogere toeren.
Maar.... is het leven zo eenvoudig of zie ik iets over het hoofd? Ik kan me bijna niet voorstellen dat het zo simpel is.


Zo simpel kan het zijn. Als hij het doet heb je 'm goed aangesloten. De aansluitingen die je noemt klinken ook logisch. Dus, enjoy! (veel toerentellers hebben nietszeggende gekleurde draden en/of moeten in serie met de bobine staan, die van jou is elektronisch en heeft logische kleurtjes: ideaal!)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2015 16:10 #147393 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic aansluiten vdo toerenteller
alleen moet de plus wel geschakeld zijn via het contactslot.
als je het continue op spanning laat staan heb je er een ongewilde stroomverbruiker bij en zal de teller waarschijnlijk voortijdig stukgaan.
de verlichting komt bij de dashboardlampjes , aftakking maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2015 16:14 #147394 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic aansluiten vdo toerenteller
Dank voor je reactie.
Dan zit hij er nu in. Ik heb ervoor gekozen om hem links van het stuur op het dashboard te plakken. Goed in het zicht, maar zit niet in de weg en ook geen beschadigingen.
Spanning komt van het contact (aftakking van achterruitverwarming) en het lampje krijgt stroom als de lampen aan zijn (aftakking breedstralers). De genoemde aftakkingen zitten het dichtstbij en bovendien redelijk makkelijk te bereiken.

Nog wel een vraag voor laatste controle. Kan iemand aangeven wat het toerental van een B20 is bij 100 echte kilometers (gps-snelheid) per uur?




In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2015 16:18 #147395 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic aansluiten vdo toerenteller
Dat is afhankelijk van reductie achteras en je bandenmaat, Joop.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2015 16:32 #147396 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic aansluiten vdo toerenteller
Die reductie achteras weet ik niet. Mijn bandenmaat is 195/65 R15. En wellicht dat het ook scheelt dat het een omgebouwde automaat is.
En ook belangrijk: ik heb een overdrive.
Als ik een indicatie heb is dat al voldoende. Ik las ergens dat 3000 toeren bij 120 km/u zo'n beetje normaal zou zijn.
Hoe dan ook, ik hoor het graag.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2015 17:24 #147400 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic aansluiten vdo toerenteller
Een eensluidend antwoord is wat lastig:

Met een achterasreductie 4,1:1 (standaard bij een vierbak) en een J-type overdrive (reductie 20 procent) draait mijn auto een kleine 3500 toeren (dus rond 37 km/1000 toeren) is met 195/65 15 banden en 120 op de tomtom.
Ik neem even aan dat ook een automaat de 4,1:1 achteras heeft.

Auto's met overdrive af fabriek (en B18) en combi's hebben een 4,56:1 achteras. Dan ligt het toerental zo'n 10 procent hoger (de overbrenging van een automaat weet ik niet.

Een D-type overdrive (minder sterk, ouder type) heeft een reductie van 25 procent. Dan zou je weer op 3000 kunnen zitten bij 120 (en 4,1:1).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2015 17:33 #147401 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic aansluiten vdo toerenteller
Omdat ik mijn bericht niet kan aanpassen: het moet zijn ongeveer 35 km per 1000 rpm en ongeveer 3400 rpm bij 120 (tomtom) in mijn Amazon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2015 17:54 #147403 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic aansluiten vdo toerenteller
Dank je wel. Nu heb ik in ieder geval een indicatie. Ga het zaterdag bekijken.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2015 19:47 #147408 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic aansluiten vdo toerenteller

"Joop van Putten" schreef:
Kan iemand aangeven wat het toerental van een B20 is bij 100 echte kilometers (gps-snelheid) per uur?

Een Amazon met automaat is standaard geleverd met een achteras waarvan de eindoverbrenging inderdaad 4,1 : 1 is. Ervan uitgaande dat die as er nog steeds onder zit, is je snelheid met (nieuwe) 195/65/15 banden in de 4e versnelling (zonder overdrive) 29 km/u per 1000 rpm. Bij 100 km/u in de 4e versnelling (zonder overdrive) maakt de motor dus 3448 rpm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.