Schema achterruitverwarming 140
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Ik heb het volgende probleem:
Zodra ik de schakelaar aan zet, springt de zekering eruit...
Er zitten drie draden aan de schakelaar: geel, blauw, grijs.
De gele en de blauwe zijn vrij dik en gaan in in een kabelboompje verder onder het dashboard. Het lijkt of de blauwe naar de zekeringkast gaat.
De grijze gaat naar de middelste aansluiting van de alarmlichtschakelaar...
Als ik de auto op contact zet, komt er 12V op de blauwe draad te staan. Als ik de schakelaar aan zet, komt er een verbinding tot stand met de gele draad.
Draadbreuk en daardoor contact met massa ergens zou kunnen natuurlijk, maar ik wil graag eerst even weten of het wel goed aangesloten zit. Ik dacht dat de werking vrij simpel was: door de draden van de achterruit loopt 12V, een voedingsdraad aan de ene kant en een draad naar massa aan de andere.
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Zo te horen zit er in je schakelaar ook nog een lampje anders zou je niet 3 aansluitingen hoeven te hebben (en dan zal je aarde draad voor t lampje de grijze zijn.
Doe dat lampje het? (anders zou daar ook nog een probleem kunnen zitten.(bijvoorbeeld dat het lampje of de aansluitingen van het lampje de kortsluiting veroorzaakt)
Gele draad en grijze draad los nemen van de schakelaar en dan nog eens meten op beide pootjes.
pootje van gele draad zou 12v moeten geven (eigenlijk is een test lampje beter ,je zal waarschijnlijk een digitale multimeter gebruiken)
De aansluiting van de grijze draad op de schakelaar geeft met een digitale meter waarschijnlijk ook 12v aan ,maar met een testlampje zal t restlampje flauwer branden (er vanuitgaande dat je een werkend lampje in de schakelaar hebt zitten) omdat je dan de belaste spanning ziet.
Daar na de afgaande gele draad waarvan je vermoedt dat ie naar je ruitverwarming gaat ohms meten (dus 1 pool op gele draad , andere aan aarde/massa) je zal dan iets tussen de 0 .5 en 12 ohm meten gok ik zo.
Als dat zo is , de aansluiting bij je achteruitverwarming los halen en dan zou je meting naar oneindig horen te gaan.
Dit alles beredeneerd in de hoop dat er geen extra relais ergens tussen gerommeld is..

Suc6 met meten/zoeken
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Ik ga eerst eens proberen of de zekering eruit klapt, als ik de grijze draad los heb. Best kans dat het probleem in het lampje zit.
Ik heb inderdaad nergens een relais zien zitten, maar dat wil niet zeggen dat die er niet zit natuurlijk.
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Nu geen kapotte zekering meer, maar helaas werkt de achterruitverwarming nog steeds niet, zal wel 'overleden' zijn.
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Er zit wel degelijk ook een apart relais (op het relaisbalkje onder de motorkap) voor de achterruitverwarming.
Veel schakelaars hebben bovendien 3 standen (uit, 40 W, 150 W).
Raadpleeg vooral even het elektrisch schema.
Overigens: ik ben er ook mee aan t stoeien en hij werkt nog steeds niet......
Succes!
Paul
Denk dat je schakelaar wellicht een opdoffer heeft gehad, mogelijk het relais kapot of een daadbreuk in de ruit....in het laatste geval heb je pech.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Er is zilververf, Loctite 3863, Bison electro e.d. daarmee zou het langduriger gerepareerd kunnen worden, komt nog wel eens als ik de plakbandjes zat ben.
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Helaas zijn die amper te ontcijferen..."Ed van der Zee" schreef:
Op documentatie zie je onder 100- electrische schema , 22 schema's van 164 en 144