Starten via startknop én contactsleutel

  • Saskia De Vos
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-12-2014 11:42 #146640 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Starten via startknop én contactsleutel
Sorry, had het druk en daardoor weinig tijd gehad voor het forum.

Bedankt voor de reacties allemaal!

@ Ruud: super, dat schema, precies wat ik zocht, bedankt!

Tja, breek me de bek niet open over de Belgische keuring. Alles wat ook maar ruikt naar een niet-originele aanpassing wordt genadeloos afgekeurd. Ook al impliceert dat een aanpassing die de auto veiliger, dan wel geschikter maakt voor het moderne rijden. Zo zijn PU-bussen simpelweg verboden, versterkte veren of hulpveren, het wijzigen van de specificaties van de versnellingsbak (dus overdrive erop, of ombouwen naar een automaat), wijzigingen aan de reminrichting (trommelremmen vervangen door schijfremmen) etc.. en dus ook een startknop. Waarom? Tja, "niet origineel". Minder ingrijpende wijzigingen die op zich wel toegelaten zijn, maar niet origineel, worden in het beste geval wel gekeurd, maar dan als "tuning". En voor "tuning" betaal je extra! Andere bandenformaten, en zelfs een versterker in de koffer.. ik heb het allemaal al als "tuning" zien passeren. Het helpt bovendien niet dat elk keuringcentrum er een eigen subjectieve visie en interpretatie van de richtlijnen op nahoudt. België is dan ook al meermaals door Europa op de vingers getikt inzake het keuringsbeleid. Helaas vooralsnog zonder enige verbetering.

Het spreekt vanzelf dat een startknop enkel werkt met de contactsleutel op contact, dat zou wel té makkelijk worden :lol:

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-12-2014 11:55 #146642 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Starten via startknop én contactsleutel
@ Tom Steverink:

Of je in België onbeperkt gebruik mag maken van je klassieker, hangt maar van één ding af, en dat is de wijze van inschrijving:

- normale inschrijving; dus normale kentekenplaat. Vereist dat het voertuig jaarlijks naar de keuring gaat. Verder geen onderscheid op basis van de leeftijd van de auto. Geen beperkingen.
- inschrijving als oldtimer; zogenaamde "O-plaat": kentekenplaat die begint met een "o" (OAB-123, later 1-OAB-123 en nu de nieuwe combinatie: O-ABC-123). Eenmalige, eerder 'visuele' keuring en daarna nooit meer. Tot voor vorig jaar golden wel beperkingen in het gebruik van een voertuig met O-plaat (zoals enkel toegelaten tijdens proefritten, enkel overdag en van- en naar erkende evenementen), maar de waren dermate vaag omschreven dat de grootste verwarring bestond. Vanaf nu geldt eigenlijk geen beperking meer, behoudens een verbod voor commercieel gebruik en gebruik voor woon-werk en woon-school verkeer.

Een voertuig dat de leeftijd van 25 jaar heeft bereikt, betaalt GEEN verkeersbelasting meer, behoudens een forfaitair bedrag (ongeveer 35 euro / jaar). ONGEACHT of het voertuig normaal of als oldtimer is ingeschreven.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-12-2014 12:01 #146643 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Starten via startknop én contactsleutel
Aha, dank Saskia voor de uitleg, weer iets wijzer! En mooi dat die beperkingen eraf zijn, maar dat is toch niog niet zo lang dan?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-12-2014 12:03 #146644 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Starten via startknop én contactsleutel
Nee, klopt, is maar sinds vorig jaar - dacht ik. Inderdaad een hele verbetering!

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-12-2014 12:44 #146645 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Starten via startknop én contactsleutel
Als er geen beperkingen meer zijn, is het des te onbegrijpelijker dat het met die keuringen zo vreemd verloopt.
Een auto is veilig of niet en voldoet technisch aan de wettelijke eisen. Meer normen hoeven er toch niet te zijn.
Mij klinkt het als een machtsspel in de oren.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD